Ik wil hier nog wel iets zinnigs over zeggen:
Het idee van HAP-vervoer is heus een gat in de markt gebleken.
Den Haag heeft (volgens mij) de oudste 'Doktersnachtdienst' van Nederland en daar is men begonnen met een taxi die de huisarts naar de patient bracht.
Die taxi-chauffeur (Raymond Tromp) is Medi-Expresse begonnen.
Door het concept met een scherpe prijs en de gedachte van: "Wij nemen alle rompslomp uit handen.", bleken veel HAP's interesse te hebben.
Zeker ook, omdat 8-10 jaar geleden het aantal visites nou niet echt 'schokkend' was.
Misschien 1-2 per dienst.
Je had dan een chauffeur die niet veel verdiende, maar hij wist dat het ook niet zo druk zou zijn.
Dus: een soort van: 'alle waar naar z'n geld'; een baan met weinig verantwoordelijkheden, lage werkdruk en dus ook een laag/minimaal salaris.
Toch vanaf de andere kant bekeken is het werkelijk waar flauwekul om iemand die werkzaam is op een HAP, te betalen volgens de Taxi-CAO (waarin dus geen ORT-regeling is).
Het vervoer van de huisarts is gewoon onderdeel van de afspraken met verzekeraars en is ook opgenomen in de CAO Huisartsenzorg.
Buiten het feit dat het dus 'makkelijk' is om alles uit te besteden, is er echt helemaal geen argument om een chauffeur niet gewoon in dienst te nemen en 'serieus' te betalen, zeker gezien de huidige verantwoordelijkheden en werkdruk (in Den Haag rijden we per dienst, per dagdeel, per Post: 8-14 visites !)
Kortom, personeelskosten kunnen gewoon worden 'weggeschreven' en daar wordt geen HAP slechter van. De tarieven worden aangepast aan de onkosten.
(Voorbeeldje SMASH: in 2010 hadden ze te veel geld in kas, dus werden de tarieven naar beneden bijgesteld en nu hebben ze wat meer onkosten opgevoerd en zijn de tarieven per 1 januari van 2012 met een tientje verhoogd; 94 euro voor een consult en 142 euro voor een visite).
We zullen het zien in Den Haag... als Medi-Expresse failliet wordt verklaard, overweegt de SMASH alle chauffeurs direct in dienst te nemen.