Marifoon, noodzakelijk of leuk speeltje? AMSTERDAM -
De marifoon is in de beroepsvaart verplicht en vrijwel alle binnenvaartschepen zijn uitgerust met twee marifoons zodat je op twee kanalen tegelijk kunt uitluisteren.
In de watersport varen heel wat jachten en jachtjes rond zonder marifoon omdat de marifoon vaak als een hebbedingetje wordt gezien. ‘Ik heb geen marifoon nodig want als er iets gebeurt, bel ik mobiel 112’, is een veelgehoord argument. Maar de marifoon is niet bedoeld om te bellen, maar om uit te luisteren. Wie komt er de bocht door, waar bevinden zich de grote binnenvaartschepen en hoe lang is de wachtrij bij de sluis?
Stremdam opvaren “Dit voorjaar kwam ik na de Small Ship Race IJmuiden – Lowestof met mijn bootje van 7,5 meter bij Hoek van Holland naar binnen. Ik voer keurig stuurboordwal tussen de tonnen en de wal. Net voor de Verkeersbegeleidingstoren wordt ik opgeroepen; of wist dat er een strekdam onder water lag. Zonder marifoon (en een oplettende verkeerstoren) was ik zo op de strekdam gevaren. Natuurlijk had ik dan met mijn mobiel hulp kunnen vragen maar dat was nu dankzij de marifoon niet nodig”, aldus watersporter en voormalig examinator Marifonie Ben Ros.
Binnenvaartschippers De drukbevaren Nederlandse vaarwegen zijn mede dankzij de marifoon erg veilig. In moeilijke situaties kunnen schepen elkaar waarschuwen. Het is voor een binnenschipper nogal frustrerend als een jacht zonder marifoon, geen waarschuwingen hoort en doorvaart alsof er niets aan de hand is. In België kan dat niet meer, daar geldt een marifoonplicht voor alle schepen boven de 7 meter. Dat roept de vraag op of zo'n plicht niet ook in Nederland zou moeten gelden?
Wat vinden de Vaarkrant lezers? Moet iedereen die het kanaal of de rivier opgaat en tussen de grote schepen gaat varen, voor de eigen veiligheid over een marifoon beschikken? Moet marifonie verplicht worden op grotere jachten en wordt de veiligheid daarmee vergroot? Of is een opgeladen mobiele telefoon op het water genoeg? Is een marifoon niet te duur voor watersporters? En wordt het marifoonverkeer niet te veel belast met deelname van alle watersporters?
www.telegraaf.nl