Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?

Auteur Topic: Straffen in Nederland...welke zou u (niet) willen veranderen en waarom?  (gelezen 23615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Citaat van: crosslee link=msg=1185400 date=1374571345
helemaal mee eens!! Maar ons strafrechtsysteem is bedoel voor re-integratie en in mindere maten bescherming van de maatschappij en straffen. In tegenstelling van de VS bv. Daar voeren straffen en bescherming van de maatschappij de boventoon. Re-integratie is daar veel minder van belang. Recidive is daar dan ook hoger. Reclassering werkt daar zo goed als niet. Daarom ook vaak de TBS. Officieel bedoeld te voorbereiding op re-integratie officieus als verkapte levenslang. (zeker in geval van Robert M)  Ik zeg niet dat het ene beter is dan het ander. Ik denk dat we als maatschappij wat opgehitst zijn door sentimenten uit bepaalde politieke partijen die lukraak maar dingen roepen over de strafmaat zonder echt kennis van zaken te hebben. Desalniettemin zie ik ook in mijn dagelijks werk de negatieve uitwassen van ons strafrechtsysteem. Het maar lukraak mensen heenzenden, in afwachting van vervolging omdat ze een zielig verhaal hebben over hun moeder en dat ze vroeger geen blauwe maar roze fiets kregen. Daar kan denk ik nog een hoop in gewonnen worden!

Het leuke is dat de diender ook wordt aangekeken op slappe straffen.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1185367 date=1374561488
Dat zit 'm in veel meer dingen dan alleen maar de strafmaat. En dat een land 'onveiliger' zou zijn, maakt een land ook niet meteen 'onrechtvaardiger'.
Interessant verschil..

Goed punt, vaak wordt dit op 1 hoop gegooid, maar ze zijn zeker niet synoniem.

Gemiddeld genomen straft Nederland zwaar en waar ligt dat aan?
Aan het feit dat het merendeel van de zaken met een acceptgiro worden afgedaan en niet eens de moeite wordt genomen een rechtszaak op te starten..

Misschien dat dit voor verkeer gerelateerde misdrijven geldt (daar heb ik me nooit in verdiept), maar dat is volgens mij niet de algemene oorzaak. Die is gecompliceerder, maar het is te veel offtopic om dat hier uit te spitten. Wel zijn de acceptgiro's de oorzaak waarom bij rechtszaken in Nederland er relatief vaker gevangenisstraf wordt gegeven, in verhouding met omliggende landen.
(Voorbeeld van nog een oorzaak:  vaak wordt verwezen naar het aantal gedetineerden (relatief aan bijv bevolking, verdachten, etc). In de Nederlandse cijfers worden echter ook mensen in vreemdelingen detentie meegerekend. Veranderingen in dat beleid zorgen voor stevige veranderingen in trends in Nederland, zonder veranderingen in aanpak van "echte" criminelen)

Veel van de conclusies en meningen van "deskundigen" zijn vaak gebaseerd op de CBS publicatie "Criminaliteit en Rechtshandhaving".
De publicatie is redelijk objectief, en plaatst veel aanmerkingen op de vergelijkingen met andere landen. Ik ga hier geen conclusies trekken, dat mag iedereen voor zichzelf doen.
Alleen de opmerking dat de "deskundigen" in de media, meestal alleen een deel van de cijfers of conclusies gebruiken. Dat geeft inderdaad een vertekend beeld.

Als de Nederlandse rechters zich alleen nog maar over de ergste gevallen hoeven te buigen is die uitkomst dus niet verwonderlijk. Nog afgezien van het seponeringsbeleid van het OM. Het is al een wonder als je daar doorheen komt met je misdrijf.
Dat is, volgens mij, de spijker op de kop. Het gaat niet alleen om de strafmaat, maar om het totale plaatje.
Volgens onderzoek van Rechtseconoom Ben van Velthoven, is het percentage van gepleegde misdrijven die tot een veroordeling leiden  minder dan 2%. (In de media wordt dit vaak vertaald als "de kans om in Nederland veroordeeld te worden na het plegen van een misdrijf, minder dan 2%. Dat is volgens mij niet helemaal het zelfde)
En dan gaat het dus om het hele rijtje:
- Wel/geen aangifte door slachtoffers.
- Opsporing en aanhouding door Politie.
- Vervolging door Openbaar Ministerie.
- Veroordeling door de Rechtbank.
Bij iedere stap vallen er misdrijven (en dus daders) buiten de boot.

Zo goed en rechtvaardig is 't bij ons dus allemaal niet..
Daarom vind ik het ook nutteloos om alleen over 1 aspect van rechtshandhaving te discussiëren. Het gaat om het totaal plaatje, en daar is nog veel ruimte voor verbetering, op alle fronten...
Strenge straffen met een lage veroordelingskans hebben net zo min nut als milde straffen met een hoge veroordelingskans.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

crosslee

• Forum gebruiker
Citaat van: MisterQ link=msg=1185401 date=1374571824
Het leuke is dat de diender ook wordt aangekeken op slappe straffen.

Wij worden wel op meer dingen aangekeken die niet onze zaak zijn.. Daar trek ik me weinig meer van aan.

C337

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 2 augustus 2013, 13:31:08
Citaat van: Sylvester link=msg=1185299 date=1374527313
Toen het Openbaar Ministerie 240 uur werkstraf tegen de verdachte eiste ontstond er complete chaos, meldt onze verslaggever Michael (@MichaelHVNL) die ter plaatse is.
Straf hoger dan eis:

"Milen Y. heeft een celstraf van 9 maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk gekregen...Ook mag hij de komende vier jaar niet achter het stuur van een auto zitten."
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21781192/__Toch_cel_voor_doodrijder_Donnie__.html

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 2 augustus 2013, 14:41:56
Citaat van: Christian337 link=msg=1188364 date=1375443068
Straf hoger dan eis:

"Milen Y. heeft een celstraf van 9 maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk gekregen...Ook mag hij de komende vier jaar niet achter het stuur van een auto zitten."
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21781192/__Toch_cel_voor_doodrijder_Donnie__.html

Redelijke straf. Ook al kreeg hij het maximum dan gaf dit de ouders nog steeds geen genoegdoening. Dit krijgen ze alleen als ze hun zoon terug krijgen en helaas is dat niet mogelijk.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #65 Gepost op: 2 augustus 2013, 23:35:52
Citaat van: MisterQ link=msg=1188376 date=1375447316
Redelijke straf. Ook al kreeg hij het maximum dan gaf dit de ouders nog steeds geen genoegdoening. Dit krijgen ze alleen als ze hun zoon terug krijgen en helaas is dat niet mogelijk.

idd redelijk. Maar dan ook niet meer dan redelijk. Dat is een Dacia ook, maar ja als je niet meer geld hebt voldoet t. En dat is hier ook van toepassing. Helaas.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Bjorndh

• Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 2 augustus 2013, 23:39:07
Straf hoger dan eis:

9 maanden?
Vind ik dit nu als enige veels te weinig.
Kom op mensen.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Reactie #67 Gepost op: 2 augustus 2013, 23:46:54
nee! Ik zeg toch redelijk = dacia = goedkoop = onderkant = minimum = voldoet als het niet anders kan

helaas
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
Reactie #68 Gepost op: 2 augustus 2013, 23:47:41
In het kader daarvan dus ook on-topic: alle straffen verdubbelen behalve de boetes

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 3 augustus 2013, 00:05:13
Citaat van: Bjorndh link=msg=1188437 date=1375479547
9 maanden?
Vind ik dit nu als enige veels te weinig.
Nee, ik vind 't 30 jaar te weinig..

De rechter weegt zelfs nog mee dat het een notoire verkeerscrimineel is; 2x rijden zonder rijbewijs, meerdere snelheidsovertredingen, wegrijden na het ongeval.

En dan 9 maanden.. Ik vind 't een belediging van de rechtsstaat en een schoffering van slachtoffers en nabestaanden..

Nederland is nou eenmaal een land dat van knuffelen houdt; criminelen knuffelen dan hè, slachtoffers moeten juichen dat ze nu überhaupt hun zegje mogen doen..

Triest..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי