Ik heb nog geen reanimatie meegemaakt in het echt, maar wel paar andere incidenten, ik stel me gewoon netjes voor, gericht op het slachtoffer, maar zodat de omstanders het eventueel ook horen.
Gewoon "hoi ik ben... van het rode kruis, kan ik ergens mee helpen?" Meestal geven ze je gewoon alle ruimte om je ding te doen.
Reanimaties zou ik op de zelfde manier aanpakken. Wanneer er iemand al aan het reanimeren is zou ik het ook zo doen, mijn hulp aanbieden, aangeven dat ik het kan overnemen als die persoon daar behoefte aan heeft. (na 2 minuten niet meer aanbieden maar zeggen "ik ga het nu van je overnemen, over 2 minuten neem jij het weer van mij over.") eventueel wat feedback geven op iemand. Altijd opbouwend/positief, nooit betweterig, iemand doet zijn best en wanneer ze geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn zullen ze mijn aanbod om het over te nemen vast niet afslaan.
Maar inderdaad ook altijd gewoon pasje in mijn portemonnee, al hoop ik dat ik gewoon kundig genoeg over te komen om dat niet te moeten pakken.