herkenbaarheid aed-alert

Auteur Topic: herkenbaarheid aed-alert  (gelezen 24695 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

AED RESPONDER

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 12 januari 2012, 12:18:43
Graag jullie mening over de herkenbaarheid AED-alert.

Heeft iemand een ervaring met hoe je ter plaatse bij een aed alert ontvangen wordt?
Vertel je bijvoorbeeld dat je door een aed alert gealermeerd wordt?

Is er iets bekend over de herkenbaarheid in de auto's ? Bijv. autobordje?

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2012, 12:36:40
Je maakt jezelf bekend als Burgerhulpverlener (of hoe het heet in jouw regio). Daarnaast wordt door de MKA vermeld dat er Burgerhulpverleners komen.

Bordjes, hesjes, pasjes gaan niet werken. Als je toevallig in de buurt bent (is mij ook overkomen) en je krijgt een Alert zou je eerst je pasje/hesje/bordje moeten halen. Ik ben er meteen heen gegaan en was er dus heel erg snel. Dit had ik niet gehaald als ik eerst naar huis moest om iets te halen. Tenslotte heb je niet altijd je bordje/hesjes/pasje mee. Ik laat ook wel eens de hond uit met alleen mijn mobiel in mijn broekzak.....
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Arno-BN

• Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2012, 12:42:59
Laatst bij mijn straatreanimatie heb ik aangegeven dat ik vooruit was gestuurd door de meldkamer en of ik kon helpen. De persoon in kwestie kon niet reanimeren en was heel blij met mijn komst.

Ik denk niet dat je het moeilijker moet maken dan het direct is. Als men moeilijk doet, heb ik altijd mijn EHBO certificaat en mijn ID pas van de GGD (als SIGMA vrijwilliger) op zak, maar het lijkt me sterk dat mensen expliciet hierom zullen vragen als je aangeeft te kunnen en willen helpen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2012, 12:48:44
Het enige wat je kan doen, is dat je hesje bij de Public Access AED hangt..  Maar de mensen die rechtstreeks van huis komen, of op de fiets zitten zouden alleen maar tijd verspillen..

Alle burgerhulpverleningstrajecten, werken vaak met vrijwilligers uit hun eigen buurt,  de mensen herkennen elkaar vaak al wel van gezicht.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2012, 12:49:37
Ik heb nog geen reanimatie meegemaakt in het echt, maar wel paar andere incidenten, ik stel me gewoon netjes voor, gericht op het slachtoffer, maar zodat de omstanders het eventueel ook horen.

Gewoon "hoi ik ben... van het rode kruis, kan ik ergens mee helpen?"  Meestal geven ze je gewoon alle ruimte om je ding te doen.
Reanimaties zou ik op de zelfde manier aanpakken. Wanneer er iemand al aan het reanimeren is zou ik het ook zo doen, mijn hulp aanbieden, aangeven dat ik het kan overnemen als die persoon daar behoefte aan heeft. (na 2 minuten niet meer aanbieden maar zeggen "ik ga het nu van je overnemen, over 2 minuten neem jij het weer van mij over.") eventueel wat feedback geven op iemand. Altijd opbouwend/positief, nooit betweterig, iemand doet zijn best en wanneer ze geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn zullen ze mijn aanbod om het over te nemen vast niet afslaan.

Maar inderdaad ook altijd gewoon pasje in mijn portemonnee, al hoop ik dat ik gewoon kundig genoeg over te komen om dat niet te moeten pakken.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2012, 13:08:06
Ik ben zelf bij een aantal reanimaties geweest. Daarnaast 'monitoren' wij alles wat er in Hoorn en omgeving gebeurd. Er is nog nooit iemand geweest die om een pasje of ander ID-bewijs heeft gevraagd.

En wat Rescue zegt: er zijn genoeg mensen net onderweg, toevallig dichtbij...dan gaan we geen tijdverspillen ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

AED RESPONDER

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2012, 13:25:26
wie van jullie heeft een autobordje dan??

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2012, 13:33:15
Toevallig gister mijn eerste "echte" alert gekregen. Bij iemand uit de kennissen kring en was als 2e aanwezig. Gelukkig hebben we niet hoeven reanimeren en al snel na mijn aankomst waren nummer 3 en 4 ook aanwezig. Na aankomst van politie en ambu. ben ik naar buiten gegaan om even een klein beetje "op adem" te komen, bleken er buiten nog eens een man / vrouw of 25 te staan en niemand was herkenbaar als hulpverlener (muv de beroeps) Dit alles speelde zich af in hooguit 10 minuten. Onderling noch door de beroeps is er om enige vorm van legitimatie gevraagd. Niet tijdens en niet na het incident. Zo net de vriendin van het SO nog even gesproken over de uitkomst, alles gaat goed gelukkig en het SO heeft van alle consternatie nauwelijks iets mee gekregen terwijl hij toch goed aanspreekbaar was weet hij zelfs niet eens dat ik een van de eerst aanwezige hulpverleners was.....welk nut heeft herkenbaarheid dan zou je denken als het SO of diens vriendin de eigen kennissen niet eens herkent in een dergelijke situatie.

Het incident wel gemeld bij mijn instructrice, de eerste keer en gelijk bij een bekende "hakt" er toch flink in, goede follow up gekregen en vanochtend gewoon richting werkgever gegaan die vond dat een halve werkdag meer dan genoeg was omdat ik er al niet al te florisant bij liep. Ga dus ff lekker naar mijn bedje voor een uurtje zodat ik er weer ff tegen kan tot vanavond.

Herkenbaarheid is dus niet noodzakelijk begrip uit je directe omgeving is veel waardevoller.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2012, 14:51:30
Tenslotte heb je niet altijd je bordje/hesjes/pasje mee. Ik laat ook wel eens de hond uit met alleen mijn mobiel in mijn broekzak.....

En waar laat je je hond dan?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2012, 14:55:11
Aan een boom :D