Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 48839 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #140 Gepost op: 4 april 2013, 23:57:38
Ik lees dit topic met waardering en verbijstering....

Ik denk dat het laatste bericht van Erik eigenlijk een juiste insteek is.
De jonge broekies zouden eerst een tijdje mee moeten rijden met een oudere leermeester met dien voorwaarde dat de oudere leermeester niet de held in het verkeer gaat uithangen.
Van meekijken kan vaak ook al een hoop geleerd worden......
Na een aantal keer te hebben meegereden met een spoedmelding pas zelf op een spoedmelding laten rijden met een ervaren collega die op dat moment ook meekijkt met de chauffeur en later evalueert....

Deze uitspraak doende besef ik me dat dit aan de blauwe kant wellicht makkelijker is te realiseren (voor zover dat nog niet gedaan wordt) dan aan de witte of de rode (of welke dan ook) kant.

Maar ik ben slechts een geïnteresseerde en geen vakman.....

Mag ik hopen dat men een juiste balans weet te vinden tussen theorie en praktijk oefeningen in deze?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #141 Gepost op: 5 april 2013, 01:17:01
De jonge broekies zouden eerst een tijdje mee moeten rijden met een oudere leermeester met dien voorwaarde dat de oudere leermeester niet de held in het verkeer gaat uithangen.
Alsjeblieft niet, de oude garde heeft nooit een rijopleiding gehad. Ja, het advies om wat zachter bij de kruisingen te gaan werd dan nog wel meegegeven.

Doe mij maar iemand die vers afgetoetst is. Omdat zij het doen "zoals geleerd", en niet "zoals altijd."


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #142 Gepost op: 5 april 2013, 08:13:42
Citaat
De jonge broekies zouden eerst een tijdje mee moeten rijden met een oudere leermeester met dien voorwaarde dat de oudere leermeester niet de held in het verkeer gaat uithangen.
Van meekijken kan vaak ook al een hoop geleerd worden......
Na een aantal keer te hebben meegereden met een spoedmelding pas zelf op een spoedmelding laten rijden met een ervaren collega die op dat moment ook meekijkt met de chauffeur en later evalueert....

Deze uitspraak doende besef ik me dat dit aan de blauwe kant wellicht makkelijker is te realiseren (voor zover dat nog niet gedaan wordt) dan aan de witte of de rode (of welke dan ook) kant.

Helaas, ook bij de politie is dit slecht te realiseren. Het is helemaal niet bijzonder om een koppel op de noodhulp te zien rijden terwijl beiden 3 maand geleden hun diploma in ontvangst hebben genomen..

En momenteel kunnen we dan alleen maar spreken van 'training on the job', terwijl dit net zo goed kan ontaarden in 'door schade en schande wijs worden..'
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #143 Gepost op: 6 april 2013, 12:37:32

Deze uitspraak doende besef ik me dat dit aan de blauwe kant wellicht makkelijker is te realiseren (voor zover dat nog niet gedaan wordt) dan aan de witte of de rode (of welke dan ook) kant.

Bij ons krijgen nieuwe chauffeurs/pompbedienders een schaduw chauffeur/pompbediender mee op een uitruk, deze gaat dan boven de sterkte mee. En blijft dan ook bij de chauffeur puur als back-up. ;)


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #144 Gepost op: 8 april 2013, 21:03:32
Interessante discussie veel kanten van het verhaal zijn belicht, in de VRHM hebben maken we nog gebruik van de mogelijkheden om dit te trainen via het bocas. En ja het zijn leerzame trainingen. Mede door de professionele begeleiding van de instructeurs, uitrusting van het voertuig zijn risico's beperkt.

Volgens CBS hebben we in 2010 102 000 alarmeringen van brand gehad, waarbij 60,4 l% loos alarm, daarnaast nog 47 000 HV alarmeringen in totaal even heel grof gezegd 140.000 prio ritten, Hoeveel brandweer chauffeurs hebben we, in HM is dat 1/3 van het repressief personeel bestand. In NL 27000 brandweer mensen dus wellicht 9000 brandweer chauffeurs . Elke chauffeur 1 rit per jaar = 9000 aanvullende ritten, maakt dat wat uit op het totale aantal?

En voor mij is het allerbelangrijkste, zwemmen leer je in het water........


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #145 Gepost op: 8 april 2013, 23:47:47
Interessante discussie veel kanten van het verhaal zijn belicht, in de VRHM hebben maken we nog gebruik van de mogelijkheden om dit te trainen via het bocas. En ja het zijn leerzame trainingen. Mede door de professionele begeleiding van de instructeurs, uitrusting van het voertuig zijn risico's beperkt.
En het kromme is nu, dat met de hierboven genoemde wetgeving dit niet mag. Ze mogen dit alleen doen voor zover het trainingen betreffen van A-A-personeel...

Nou denk ik niet dat het in de praktijk iets uit zal maken, ze deden het al ondanks de ontbrekende wetgeving en zullen het vast blijven doen. Maar het is nogal krom dat een organisatie die blijkbaar als "goed genoeg" is beoordeeld om de brandweer van Amsterdam te mogen trainen, dit niet voor de rest van Brandweer Nederland mag doen. Hebben zij geen training nodig dan?
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #146 Gepost op: 9 april 2013, 11:58:57
En het kromme is nu, dat met de hierboven genoemde wetgeving dit niet mag. Ze mogen dit alleen doen voor zover het trainingen betreffen van A-A-personeel...

Nou denk ik niet dat het in de praktijk iets uit zal maken, ze deden het al ondanks de ontbrekende wetgeving en zullen het vast blijven doen. Maar het is nogal krom dat een organisatie die blijkbaar als "goed genoeg" is beoordeeld om de brandweer van Amsterdam te mogen trainen, dit niet voor de rest van Brandweer Nederland mag doen. Hebben zij geen training nodig dan?

Vermoedelijk hebben de andere regio's nooit een aanvraag ingediend bij het Ministerie? Als je in de Regeling Optische en Geluidssignalen in de lijst kijkt met organisaties die, naast Politie, Brandweer en Ambulance, gebruik mogen maken van blauw en sirene lijkt het er op dat die heel pragmatisch tot stand is gekomen, er staat van alles op. Voor de Reddingsbrigades is het zo gegaan dat zij een een aanvraag hebben ingediend, omkleed met redenen, daaruit volgden gesprekken en dan beslist het Ministerie of je al dan niet op de lijst komt. Zo is het voor de Reddingsbrigades gegaan, terwijl de KNRM niet op de lijst staat. Zo staan er meer organisaties op waarvan je denkt: waarom zij wel en vergelijkbare clubs niet. Ik denk dat als Brandweer Nederland een verzoek indient, dat ze A-A zo veranderen in 'Nederland'??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #147 Gepost op: 9 april 2013, 12:23:29
Het betreft een pilot waar bovenstaande organisaties een vrijstelling voor hebben gekregen. De pilot moet uitwijzen of deze trainingen geen extra risico met zich meebrengen en of de opleiding in de toekomst schade helpt voorkomen. Als de uitkomsten positief zijn zal het hoogstwaarschijnlijk landelijk ingevoerd worden.

Persoonlijk vind ik het erg goed dat ze dit beoefenen onder begeleiding van een ervaren instructeur. Daarbij is het niet alleen maar spoed rijden maar krijgen de chauffeurs ook tips en andere vaardigheden aangeboden. We zeggen toch ook niet tegen een nieuwe brandwacht: hier heb je je pak, een helm, succes ermee! Nee die krijgen een hele opleiding aangeboden. Hoe krom is het dan dat nu een chauffeur zonder enige ervaring met spoedritten opeens door het verkeer laten rijden met alle risico's die daarbij komen kijken.


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #148 Gepost op: 9 april 2013, 22:13:33
En het kromme is nu, dat met de hierboven genoemde wetgeving dit niet mag. Ze mogen dit alleen doen voor zover het trainingen betreffen van A-A-personeel...

Nou denk ik niet dat het in de praktijk iets uit zal maken, ze deden het al ondanks de ontbrekende wetgeving en zullen het vast blijven doen. Maar het is nogal krom dat een organisatie die blijkbaar als "goed genoeg" is beoordeeld om de brandweer van Amsterdam te mogen trainen, dit niet voor de rest van Brandweer Nederland mag doen. Hebben zij geen training nodig dan?

De training is gedaan voordat de wetgeving in werking is getreden, en idd heeft A-A wel de moeite genomen om in het vrijstellingen traject in te duiken, blijkbaar hebben andere korpsen dit gedaan aangezien men het belang niet zo hoog heeft staan. En juist door deze discussie te voeren en de proef uit te voeren kunnen we scherp een onderbouwde discussie voeren op basis van feiten en niet alleen onderbuik gevoelens.

Ja het is m.i. nodig, zwemmen leer je in het water, en met prio rijden leer je in het verkeer.... Waarom AA het wel voor elkaar heeft gekregen is dat zij wel de deskundigheid hebben en dit traject gelopen... Het is niet zo dat alleen brw AA mag, andere korpsen hebben het niet aangevraagd ..... en nu is het te laat -;) en gaat het via deze proef


sylvester1986

  • Gast
Reactie #149 Gepost op: 30 april 2013, 22:46:01
Voorbeeldje van oefenen met optische en geluidssignalen?
3x PRIO 1 POLITIE RIJOPLEIDING: in Lelystad aan het oefenen
MrPaul112almere