Onlangs kwam ik een artikel tegen over het trainen met OGS op de openbare weg door verschillende instanties.
Hoe wordt hier over gedacht? Veilig? Extra risico?
Persoonlijk vind ik het een niet zo goede zaak als er regelmatig bij mij in de buurt zou worden getraind met spoedrijden.
Als mijn kind of wie dan ook aangereden wordt door een auto die aan het oefenen is met OGS dan zou ik er toch behoorlijk boos over zijn.
De meldkamers proberen juist zo min mogelijk onnodig auto's met A1 of Prio 1 aan te sturen als dit niet nodig is mede vanwege de risico's die de hulpverleners maar ook de andere weggebruikers lopen.
Mijn vraag vandaar hoe er door de anderen hier over wordt gedacht........
Hieronder het artikel:
Besluit tijdelijke gelijkstelling en vrijstelling ten behoeve van trainen op de openbare weg met optische en geluidssignalenArtikel:
Besluit tijdelijke gelijkstelling en vrijstelling ten behoeve van trainen op de openbare weg met optische en geluidssignalen
Besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 25 maart 2013, kenmerk RWS-2013/393, houdende tijdelijke gelijkstelling met openbare diensten in de zin van artikel 147, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, en verlening van tijdelijke vrijstelling van bepalingen van het RVV 1990 ten behoeve van het trainen met optische en geluidssignalen op de weg.
Van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, en artikel 31 van het RVV 1990, worden, ten behoeve van het trainen met gebruik van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn op wegen, vrijgesteld:
a. de Politieacademie te Apeldoorn;
b. de Academie voor Ambulancezorg te Harderwijk;
c. het Brandweer Opleidingscentrum BOCAS te Badhoevedorp, voor zover het centrum trainingen verzorgt voor brandweerpersoneel bij de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland;
d. de opleidingsschool van de Koninklijke Marechaussee te Oirschot.
Bron :
•Ministerie van Infrastructuur en Milieu (incl. Rijkswaterstaat)
Classificatie : Wetgevend
Gepubliceerd: 25-3-2013
website:
http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/94/4547/besluit-tijdelijke-gelijkstelling-en-vrijstelling-ten-behoeve-van-trainen-op-de-openbare-weg-met-optische-en-geluidssignalen.html