[moppersmurf modus aan]
Even een simpele vraag aan u allen in deze discussie: U bezigt zich in een bepaald beroep, dat kan van alles zijn. U bent daar zeer waarschijnlijk voor opgeleid. Had u hetzelfde werk kunnen doen, met dezelfde resultaten en onder dezelfde voorwaarden etc zonder die opleiding? Indien uw antwoord nee is: I rest my case. Als uw antwoord ja is dan bent u een zeer waarschijnlijk werkzaam in de verpakkingsindustrie en doet u niks anders dan taarten in een doos doen.
[/moppersmurf modus uit]
Goeie zaak die toevoeging in de opleidingen!
Verkeerde voorbeeld: zonder opleiding kun je je werk niet doen, maar de vraag in dit topic is of het voldoende is om alleen opgeleid te worden in een oefenomgeving, of dat er ook echt in de praktijk geoefend moet worden. Als ik naar mezelf kijk heb ik een theoretische opleiding in organisatiekunde, beleidskunde en verandermanagement gehad, waarbij ik nooit heb mogen oefenen op praktijksituaties. Vreemd genoeg waren er geen organisaties bereid om zich even door mij te laten veranderen, om te kijken of ik dat kon!? Ik heb het geleerd in de praktijk, door onder begeleiding van ervaren collega's het gewoon echt te gaan doen, voor echte problemen van echte klanten.
Als ik dit vertaal naar rijden met O&G ben ik wel voor de werkwijze die eerder door silque werd geschetst: rijden met O&G op ECHTE meldingen, waarbij je collega tevens rijinstructeur is die later feedback geeft over je rijden. Ik ben dus tegen het rijden met O&G zonder melding of als 'extra' met daarbij een rijinstructeur die er alleen voor het rijden is.
In sommige beroepen kun je prima oefenen met praktijk zonder dat het gevaar oplevert: vliegtuigtechniek wordt onderwezen met een echt vliegtuig dat in en uit elkaar wordt gehaald, maar dat nooit gaat vliegen dus er is geen risico. Maar in veel beroepen ga je pas voor het eerst echt aan het werk, als het ook echt is. En dan moet het leren komen van je ervaren collega's.
Ik vind het prima en ook noodzakelijk dat er training plaatsvindt voor rijden met O&G, maar ik vind ook dat O&G-ritten op de openbare weg altijd voor een ECHTE melding moeten zijn. Volgens mij kun je dit prima combineren: tijdens je stage in de opleiding, is je stagebegeleider ook je rijinstructeur voor O&G!? Als je daar ergens op af gaat, krijg je niet alleen feedback op je handelen als agent of brandweerman, maar ook als chauffeur.
Voor de Brandweer zie ik bijvoorbeeld ook voor me dat je eerst 20x meerijdt met de opdracht om de chauffeur te analyseren. Dus: wat zie je, wat valt je op, waarom zou dat zo zijn etc. En dat je daarna eerst zelf alleen op OMS rijdt en dan pas als chauffeur ofzo!?