<DUMMY MODUS AAN>
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van rijden in een kolonne? Volgens mij loop je alleen maar veel meer risico op ongelukken? Als je een beetje lekker verspreid rijdt, of nog beter: ieder een andere route pakt, heb je volgens mij veel meer kans om allemaal snel en heelhuids aan te komen?!
<DUMMY MODUS UIT>
Volgens mij is er in een brandweertopic ook al eens over gediscussieerd. Toen gingen en er vanuit het hele land groepen brandweerwagens naar een of andere grote bosbrand. Die gingen dan ook in kolonne en dat leverde minstens 1 ongeluk met totall-loss op, omdat ze gewoon op elkaar klapten...
Persoonlijk heb ik er echt een hekel aan om in 'groepjes' te rijden, laat mij maar lekker zelf bewegen in het verkeer, anders was ik wel met de trein gegaan
Afschaffen colonne rijden?Ja en nee, ik denk dat je onderscheid moeten maken tussen twee verschillende soorten colonne rijden;
1. Het rijden van een verzamelplaats (bijv. Maastricht) naar een verzamelplaats bij het inzetgebied (bijv. Harlingen). Vaak bij aankomst op een verzamelplaats is er nog tijd en gelegenheid om te gaan hergroeperen te voorbereiding van de uit te voeren opdracht. Dit zie je bijv. vaak bij de brandweer zoals de duinbranden in NHN. Naar mijn idee kan deze afgeschaft worden, want daar is het nog niet erg dat de voertuigen met enkele minuten verschil arriveren op de verzamelplaats.
2. Het rijden van een verzamelplaats naar het daadwerkelijke inzetgebied, hier kan en is het vaak van belang dat je gelijktijding aankomt (zie belang van colonne rijden). Naar mijn oordeel zal deze wijze van colonne rijden ook gehandhaaft moeten blijven, vanwege de operationele noodzakelijkheid.
Het belang van colonne rijden?Voor een goede uitvoering van een opdracht kan het juist erg belangrijk zijn dat bepaalde eenheden gelijktijdig in het inzetgebied aankomen.
Bijv.: de opdracht is om een groep mensen op een kruising in te sluiten daar zij allen worden aangehouden voor enig strafbaar feit. De kruising heeft 4 toegangswegen. De eenheden die ervoor ingezet worden bevinden zich op dat moment ergens op een willekeurige centrale plaats.
De pelotonscommandant zal er dan waarschijnlijk voor kiezen om als colonne richting de kruising te vertrekken. Het risico is namelijk dat als er maar 3 toegangswegen worden afgesloten dat de groep zich gaat verplaatsen via de "vrije" toegangsweg, doorgaans zijn er na een kruising weer voldoende zijwegen of andere kruisingen. Dus je verliest dan de controle over de groep en krijgt geen kans meer om ze in te sluiten.
Dit kun je voorkomen door gelijktijdig gaat te vertrekken van je centrale plaats en samen aan te komen op de plaats van inzet. Als dan de eenheden als "losse" voertuigen gaan rijden, lukt het je nooit om gelijktijdig aan te komen dus komt de goede uitvoering e.d. van de opdracht in gevaar. Kortom het kan van belang zijn bij de uitvoering om colonne te rijden.
Trainen van colonne rijden?Zoals ik al aangaf kan het van belang zijn om in colonne te gaan rijden. Het op een goede en veilige wijze van een colonne te verplaatsen vraagt wel enige inzicht van de chauffeurs. Want juist als het fout gaat, dan kan het ook verschrikkelijk fout gaan. Daarom is training juist erg belangrijk om het inzicht van de chauffeurs te verbreden en te trainen. Hierdoor voorkomen juist dat bij een inzet ongelukken gaan gebeuren.
Om met lege manschapsvoertuigen te gaan trainen is alleen maar verstanding, want mocht het fout gaan dan vallen er op deze wijze minder slachtoffers daar alleen de chauffeur in het voertuig zit. Daarbij is het voor chauffeur ook wenselijk is dat hij een extra moment heeft van gewenning van het voertuig. Want als je de rest van het jaar spoedritjes hebt in een Touran dan is het ritje in een Mercedes bus niet met elkaar te vergelijken. Want een goede chauffeur in een Touran maakt je nog niet gelijk een goede ME-chauffeur.
Daarbij heb je binnen de ME diverse formaties met voertuigen die ook getraind dienen te worden, want die ME-bus is niet alleen een vervoersmiddel van A naar B.