GRIP 1 (vrachtschip gestrand) Strand Noorderbad - Wijk aan Zee 20-01-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (vrachtschip gestrand) Strand Noorderbad - Wijk aan Zee 20-01-2012  (gelezen 17740 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Toch ruim een uur later, geeft het een apart plaatje deze route:



Uploaded with ImageShack.us
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Alles duidelijk, het schip is ruim een uur terug de haven binnen gevaren:



Uploaded with ImageShack.us
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Even opletten: Tijden op AIS worden aangegeven in UTC. Voor Nederlandse wintertijd moet je er dus 1 uur bij optellen ;-)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
http://112today.nl/112/Noord-Holland/Wijk-aan-Zee/Vrachtschip-gestrand-voor-de-kust-WIjk-aan-Zee.html

Op een van de afbeeldingen op bovengeplaatste link staat een auto van de Douane... Wat komen die doen??

De douane bewaakt de buitengrens van de Europese Unie. Ze moet alle goederen die deze grens passeren controleren.  0098

En die jongens zijn vaker op het strand te vinden dan je zou denken, voornamelijk in de avond en nacht. Ze kijken bijvoorbeeld ook naar aangespoelde vaten e.d.
Mijn collega die in Heemskerk woont had het er al over dat ze er rond reden. Ben er wel verbaast van dat dit maar de enige foto is (die ook nog beetje slecht is helaas). Maar zoals gezegt word er regelmatig kustpatrouille gereden. Dit is om onze blauwe grens (de noordzee en waddenzee) te bewaken. Waarom ze bij het vaartuig moesten posten was om ervoor te zorgen dat er geen smokkel plaats viond vanaf het schip. Eventuele vragen kan ik misschien via PM beantwoorden aangezien die niks over het incident te maken hebben.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Aztec Maiden gestrand door te weinig ballast

De bulkcarrier Aztec Maiden is op 20 januari 2012 op de kust bij Wijk aan Zee gestrand omdat het schip met te weinig ballast uit de haven van Amsterdam is vertrokken. Hierdoor was het schip onder de heersende weersomstandigheden niet meer controleerbaar en verdaagde het richting de kust door stroom, wind en golven.
Dat blijkt uit het ongevalsonderzoek dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) heeft verricht naar de oorzaak van de stranding. Dat het schip met te weinig ballast vertrok naar zee is een foute inschatting geweest in de voorbereiding van de zeereis en getuigt van slecht zeemanschap.

Het schip vertrok uit Amsterdam zonder lading richting Polen. 'Bij vertrek heeft de schipper gezien de voorspelde weersomstandigheden verzuimd om genoeg ballastwater in te nemen', stelt ILenT. Een zeeschip neemt altijd ballastwater in als er geen of weinig gewicht aan lading zit. Zonder ballast zal een zeeschip te hoog op het water liggen om normaal te kunnen varen. Het bleek dat er van de totale ballastcapaciteit van de Aztec Maiden maar zo'n 30 procent was ingenomen.

De bulkcarrier kwam in de problemen toen het buiten de pieren van IJmuiden voer. Het schip was volgens ILenT niet meer controleerbaar doordat, onder de heersende weersomstandigheden, het schip veel te licht was en de schroef daardoor gedeeltelijk boven water stak. Onder die condities slingerde het schip tot wel 60 graden. Door die benarde omstandigheden viel de hoofdmotor verschillende keren uit en het lukte, ondanks verschillende pogingen, niet om te ankeren en strandde het schip.

www.schuttevaer.nl


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Wat een amateurs. Natuurlijk om een paar centen te besparen op het loodsgeld.
Je weet toch dat je problemen krijgt met je voortstuwing als je bij een beetje zee de hele tijd je schroef boven water hebt.
Daarnaast is het schip te licht en ben je een speelbal van de wind.
Het is droevig om te zien dat er zulke figuren ronddobberen op zee.
De papieren uit die landen zeggen helaas ook niet zoveel en het is goed dat er vanuit de verzekeraars nu geopperd wordt om schepen onder bepaalde vlag niet meer te verzekeren.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Wat een amateurs. Natuurlijk om een paar centen te besparen op het loodsgeld.
Je weet toch dat je problemen krijgt met je voortstuwing als je bij een beetje zee de hele tijd je schroef boven water hebt.
Daarnaast is het schip te licht en ben je een speelbal van de wind.
Het is droevig om te zien dat er zulke figuren ronddobberen op zee.
De papieren uit die landen zeggen helaas ook niet zoveel en het is goed dat er vanuit de verzekeraars nu geopperd wordt om schepen onder bepaalde vlag niet meer te verzekeren.
Pardon, hoe wil je op loodsgeld besparen door in de buitenhaven geen ballastwater in te nemen?
Daarnaast heeft de inspectie na interviews de bemanning capabel genoemd.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Pardon, hoe wil je op loodsgeld besparen door in de buitenhaven geen ballastwater in te nemen?
Daarnaast heeft de inspectie na interviews de bemanning capabel genoemd.

Omdat je diepgang natuurlijk afhankelijk is van je deplacement.
Dus meer ballastwater is meer tonnage is dus meer diepgang.
En ballasten doe je voor vertrek en niet nog een keertje buiten natuurlijk.
Voor zover mij bekend betaal je het tarief voor de diepgang als de loods afstapt.
Zeker niet als je de omstandigheden buiten de pieren in ogenschouw neemt had je dus op dat moment al voldoende ballastwater moeten hebben.
Alleen dat getuigt al van weinig vakmanschap.
Daarnaast is een schroef welke wisselende weerstand ondervind niet echt geweldig voor je motoren.

Al met al onderstreep ik dus gewoon de uitspraak ILenT dat er sprake is van slecht zeemansschap.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
De kapitein geeft zelf wel een erg vage verklaring waarom er te weinig ballastwater was, zie het volledige rapport:
http://www.ilent.nl/Images/Rapport%20Stranding%20Aztec%20Maiden_tcm334-328140.pdf

Ik blijf het maar een vreemd verhaal vinden maar blijkbaar werken de loodsgelden bij IJmuiden dan anders dan ik gewend ben??