Oefening Amsterdam 6 april

Auteur Topic: Oefening Amsterdam 6 april  (gelezen 48397 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

spuit 11

• Gast
Reactie #190 Gepost op: 6 april 2005, 20:16:24
Dus jij bent fan van Ajax? ;D ;D ;D
ben HAGENEES dus wat denk je zelf >:( 8) 8)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #191 Gepost op: 6 april 2005, 20:19:38
met die adrenaline word het wel een realistische oefening, en misschien zou je dan de logistiek en dergelijke wel in kunnen ligten
weet jij wat er gebeurt als er door een oefening met prio1 wordt gereden en een ongeval wordt veroorzaakt  :-X :-X,en zonder adrenaline kun je een hele realistische oefening draaien

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 6 april 2005, 20:23:11
Maargoed, hier even een stukje van mij:

We waren ongeveer rond....... 11.00u bij de Noord-Zijde van de Arena(waareigenlijk het meeste zou gebeuren) toen begonnen de 'slachtoffers" langzaam aan de arena te vullen. De meeste kwamen alleen omdat Ali B daar een concert ging geven maargoed. Toen alle personen eenmaal binnen waren klinkt er om 12.30u een grote knal. Dat was dus de explosie. Vlak daarna kwamen er al een hoop mensen naar buiten, maar toen ineens weer niemand. De grote eenheden politie (die om de hoek stonden te wachten maargoed ::) ) kwam met toeters en bellen aangescheurd en ging te werk. Er kwamen nu wat meer slachtoffers naar buiten en kwamen er al enkele ambulances ter plaatse. Er kwam nog meer politie en nog meer politie. Ook de brandweer kwam met (voor als zoioets in het echt gebeurd, VEEL te weinig personeel en materiaal  ::) ter plaatse. De VC van de brwr ging operationeel en de brandweer ging later blussen en hulp verlenen.

Toen het een tijdje stil was had iedereen al door dat er iets niet klopte......de oefening was niet geslaagd, ipv dat de studenten in paniek raakte en gingen rennen bleven ze allemaal zitten en wilde niet naar buiten(jah, het zijn en blijven studenten zoiets kun je met hun verwachten  :-\). De oefening werd binnen gestaakt. Buiten werd alles "schoongeveegd" door de ME, ook ik moest weg  :P. Er werd zo'n uur lang vergaderd tussen de "hoge piefen" van de hulpdiensten,     En ging de oefening weer opnieuw....

nadat de 2e keer was geweest gingen de onwijs vele ambulances, denk zo een stuk of 80 ;D ;D per paren naar de plek toe, meestal zo'n 3a4 per keer. Sinds dien is alles redelijk goed gegaan. er kwam vana lles meer materieel en dus personeel ter plaatse.

Later bleek ook dat er in de naastgelegen musical hall een gijzeling was....daarom kwam er een heel peloton (denk zo'n 15 voertuigen) van het leger ter plaatse.  En (wat ik raar vind) voor bij de gijzeling een VC van de brandweer....:S en ctpi brwr.....(allebei overigens uit mijn regio :)

Verder even weinig te melden.......

Van de ambulances heb ik voertuigen uit de volgende regio's gezien:

- VZA Amsterdam
- GGGD Amsterdam
- VZA Zaandam
- VZA Purmerend
- Kennemerland
- Gooi & Vechtstreek
- Noord-Holland-Noord
- Hollands Midden
- Utrecht
- Haaglanden
- Den Haag
- Zoetermeer
- Noord Brabant
- Apeldoorn

En ik zal er nog wel wat vergeten zijn :p

van de Brandweer uit de regio's:
- Amsterdam
- Zaanstreek

Politie:
- Amsterdam-Amstelland
haha ze hadden voertuigen tekort! Er kwam op een gegeven moment een huurbusje vol gepropt met agenten! op de zijkant: Verhuurbedrijf ..........

Colin

• Senior gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 6 april 2005, 20:25:52
Ik moet er niet aan denken zoiets te coordineren. Wel dom van die studenten dat ze niet naar buiten gingen en dat sommige mensen alleen voor Ali B. kwamen. :-X
Groeten, Colin

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 6 april 2005, 20:28:54
Maargoed, hier even een stukje van mij:

We waren ongeveer rond....... 11.00u bij de Noord-Zijde van de Arena(waareigenlijk het meeste zou gebeuren) toen begonnen de 'slachtoffers" langzaam aan de arena te vullen. De meeste kwamen alleen omdat Ali B daar een concert ging geven maargoed. Toen alle personen eenmaal binnen waren klinkt er om 12.30u een grote knal. Dat was dus de explosie. Vlak daarna kwamen er al een hoop mensen naar buiten, maar toen ineens weer niemand. De grote eenheden politie (die om de hoek stonden te wachten maargoed ::) ) kwam met toeters en bellen aangescheurd en ging te werk. Er kwamen nu wat meer slachtoffers naar buiten en kwamen er al enkele ambulances ter plaatse. Er kwam nog meer politie en nog meer politie. Ook de brandweer kwam met (voor als zoioets in het echt gebeurd, VEEL te weinig personeel en materiaal  ::) ter plaatse. De VC van de brwr ging operationeel en de brandweer ging later blussen en hulp verlenen.

Toen het een tijdje stil was had iedereen al door dat er iets niet klopte......de oefening was niet geslaagd, ipv dat de studenten in paniek raakte en gingen rennen bleven ze allemaal zitten en wilde niet naar buiten(jah, het zijn en blijven studenten zoiets kun je met hun verwachten  :-\). De oefening werd binnen gestaakt. Buiten werd alles "schoongeveegd" door de ME, ook ik moest weg  :P. Er werd zo'n uur lang vergaderd tussen de "hoge piefen" van de hulpdiensten,     En ging de oefening weer opnieuw....

nadat de 2e keer was geweest gingen de onwijs vele ambulances, denk zo een stuk of 80 ;D ;D per paren naar de plek toe, meestal zo'n 3a4 per keer. Sinds dien is alles redelijk goed gegaan. er kwam vana lles meer materieel en dus personeel ter plaatse.

Later bleek ook dat er in de naastgelegen musical hall een gijzeling was....daarom kwam er een heel peloton (denk zo'n 15 voertuigen) van het leger ter plaatse.  En (wat ik raar vind) voor bij de gijzeling een VC van de brandweer....:S en ctpi brwr.....(allebei overigens uit mijn regio :)

Verder even weinig te melden.......

Van de ambulances heb ik voertuigen uit de volgende regio's gezien:

- VZA Amsterdam
- GGGD Amsterdam
- VZA Zaandam
- VZA Purmerend
- Kennemerland
- Gooi & Vechtstreek
- Noord-Holland-Noord
- Hollands Midden
- Utrecht
- Haaglanden
- Den Haag
- Zoetermeer
- Noord Brabant
- Apeldoorn

En ik zal er nog wel wat vergeten zijn :p

van de Brandweer uit de regio's:
- Amsterdam
- Zaanstreek

Politie:
- Amsterdam-Amstelland
haha ze hadden voertuigen tekort! Er kwam op een gegeven moment een huurbusje vol gepropt met agenten! op de zijkant: Verhuurbedrijf ..........

Ook nog regio
Rotterdam
Zoetermeer

Voor bij de ambuances.....

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #195 Gepost op: 6 april 2005, 20:45:00
ik was er ook...

ik weet wel dat alles heel erg lang duurde....heb in totaal 1 pleeg en 1 chauffeur in de arena gezien...
toen de oefening weer werd hervat.....ging ik met de eerste groep mee naar buiten.....daar werden wij met harde hand weg geveegd.....(ik in mij schok toestand en als slachtoffer. ;D....ja ja..mooie hulpverlening)...
toen we weer op de parkeer plaats kwamen...werden we opgevangen door BHV ers en rode kruizers...
die opvang en verzorging deden.....lekker koffie gehad...en toen moesten we wachten...en wachten....en ja...je raad het al....WACHTEN!!!
omdat de helft van onze bus nog niet terug was....en waarom niet.....nou...
omdat er een heel hoop mensen in een val werd gelokt...ze werden in een hele grote kooi opgesloten...omdat ze antrax besmetting hadden....ja ja....net echt.....(opsluiten die hap...en laat maar.....overlijden..).....maarja...ondangs deze er lange wacht dag...waar je niet wist waar je aan toe was...was het wel humor om te zien hoe zo iets allemaal gaat...

het was wel humor om te zien dat de politie in huurbusjes rond zat te scheuren...hahaha...

wat ik wel heel erg vond...is...dat na de onploffing de studenten niet weg gingen...of gedeeltelijk...
op gegeven moment...toen er een pleeg en chauffeur binnen was...om polshoogte te nemen en hulp te bieden....ging een studente...er gemeen doen....ze wou even stoer doen...en mee doen...op haar manier...op een gegeven moment dat de pleeg bezig was met hulpverlening....trok de student...de pleeg achterover aan de haren.........kort daarna is er ook gestopt met de oefening....en is eerst ale studenten door de bewaking verweiderd

ik heb A.Beens ook nog even gezien....jammer dat bianca  er niet was......ze is ziek....
Veel beterschap gewenst...van ons...!!!!!!
 en vertroetel haar maar even...meneer Beens... ;D ;D

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #196 Gepost op: 6 april 2005, 21:13:41
Heb zelf niet zo'n fijne ervaring gehad als slachtoffer ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie er als profesionele hulpverlening over denken.

Hierbij mijn verslag ik heb het geschreven alsof ik nog in mijn rol als slachtoffer ben zo zal volgens mij mijn verhaal wat duidelijker zijn. Gaat over het feit dat we van onze vrijheid zijn beroofd door stewards en politie zonder uitleg en informatie. Over zorgen voor ons zowel medisch (we zijn besmet) of psychiesch ( ik zat 5 meter van iemand die was overleden). Deze ontbrak namelijk. Ik had zelf het idee dat het niet goed duidelijk was dat wij er waren en hoe onze toestand was. Die was niet fijn en dat hoefde ik niet te spelen. Koud krijg je het vanzelf wel en moe wordt je van wachten zonder informatie stoelen of iets anders ook dat hoef je niet te spelen.

Wat een gezellig dagje uit moest zijn bij een optreden van Ali B en DJ L Lende liep uit op een ramp. Tijdens het optreden van DJ L Lende plots een enorme knal ik wist niet wat ik hoorde en voelde. Geluiden van paniek drongen tot mij door. In eerste instantie geen idee wat te doen. Nog geen paar stoelen naast mij zie ik een meneer naast hem zijn vrouw. Tenminste dat neem ik maar aan. Zijn vrouw had hij in handen volgens mij was ze dood.

We kregen aanwijzingen om de zaal te verlaten. Maar buiten de zaal was er niemand die mij vertellen kon waar ik heen kon gaan. Een steward kon me ook niet meer informatie geven. Gelukkig was ik nog bij mijn vrienden met wie ik gekomen was. Samen hebben we in de hal gewacht. We konden door de ramen zien wat er gebeurd was. Overal zag je rook en als je beneden neerkeek op het parkeerdek zag je mensen gewond liggen. Echt vreselijk allemaal. En wij stonden daar maar we wisten echt niet wat te doen. Tot iemand ons vertelde dat we naar buiten moesten gaan.

Buiten waren een paar politie agenten de één vertelde ons de ene kant op te gaan de ander zei ons een andere kant op te gaan. Ik snapte er helemaal niets van. Na enige tijd werden we een brug op gestuurd die zou naar de tram gaan. Maar wat moet ik bij de tram ik ben met de bus gekomen! Ze vertelden ons dat daar hulp voor ons was. Bij de brug konden we in eerste instantie niet verder want we werden tegen gehouden we moesten eigenlijks terug maar ook dat mocht niet.

Ik zag allemaal ambulances komen en nog meer politie en ook de traumahelikopter was al geland. En ik zag dat er allemaal pers op het ongeluk af was gekomen. Toen realisseerde ik me dat het best wel eens op televisie kon komen en dat mijn moeder het zou zien. Zij maakt zich snel zorgen en met ging het wel goed. Dat wilde ik haar vertellen maar mijn mobile telefoon had geen bereik.

We werden verder geleid door stewards over de brug daar werden we tegengehouden door de politie we mochten niet verder. Maar ik wilde mijn moeder bellen dus vroeg ik waar dat kon. Maar dat kon nergens. De politie vertelde dat we in de weg stonden en dat we maar achter het lint moesten gaan staan. We werden daar heen geduwd door stewards dat was echt niet leuk. Het leek wel of we een stelletje hooligans waren. Ik vroeg nog aan hun of ik nu bellen kon. Maar daar konden ze me niet bij helpen. Eéntje vertelde mij dat ik maar door moest lopen en dat er verder op vast wel een openbare telefoon zou zijn. Maar ik ben helemaal niet bekend in Amsterdam dus kan ik die telefoon niet vinden. En ik wilde ook niet bij mijn vrienden weg.

Het duurde allemaal wel erg lang en er was niemand die ons hielp. En ik kon nog steeds niet bellen. Er waren mensen bij die zei we gaan weg en die werden tegengehouden door de stewards. We mochten niet weg van hun. Maar waarom niet? Dat werd niet verteld er was niemand die iets wist.

En toen moesten we allemaal een fietsenstalling binnen met hele hoge hekken. En we konden nergens meer heen. Bij de uitgang stonden de stewards met de politie. We konden niet zitten en het was er koud. We vroegen wat er aan de hand was waarom we niet weg konden. We zouden zijn besmet met Antrax zeiden ze. Nou dacht ik dan moeten we toch wel een keertje geholpen worden door mensen van de ambulance. Nou echt niet we konden gewoon verder wachten. Op een gegeven moment kregen we koffie of soep en een flesje water. Nou daar waren we wel aan toe zeg!

In totaal zijn we ruim 2 uur gevangen gehouden want zo voelde dat echt. Met die hoge hekken de politie en de stewards. En niemand die ons maar iets vertellen kon. Het ging echt niet meer we stonden die twee uur we konden niet zitten want de grond was veel te koud. En sommige mensen kregen last van de rug van het lange staan. En mensen werden boos omdat niemand ons hielp of vertelde wat er aan de hand was en wat er ging gebeuren.

Toen hebben we geklaagd en aan de hekken gerammeld waarom het zo lang moest duren. Toen kwam iemand van de politie er was iemand van de OvDG langs geweest en we waren niet besmet had die gezegd. Ook die vond het allemaal veel te lang duren en de opvang slecht. Hij had toiletten en dekens voor ons besteld. Maar die kwamen maar niet. Ik had echt het idee dat ze ons vergeten waren. Nou zei die politie agent jullie mogen zo weg naar de kantine daar worden we opgevangen.

Even later mochten we gaan naar de kantine hij wees in de verte daar moesten we heen. Nou toen liepen we daar er was helemaal niemand meer. Alleen het groepje mensen dat als vee achter de hekken had gezeten. En ik wist eigenlijk niet precies waar we heen moesten gaan. We liepen naar een hal wat op een kantine leek en daar zag ik de trauma helikopter. Wij vragen waar we heen moesten? maar we moesten daar niet zijn. Toen gingen we verder en we liepen daar maar op de weg en niemand wis precies waarheen. Ja naar een dartcentrum of zoiets zei er één. Nou toen zagen we allemaal ambulances maar ook daar moesten we niet zijn. We moesten nog veel verder lopen en er was niemand om ons daar te begeleiden.

Toen kwamen we bij een sporthal met mensen van het Rode Kruis die vertelde dat we daar naar binnen moesten. Nou ik kom nog niet binnen of ik krijg een briefje in mijn handen met de huisregels. Ik mocht niet drugs naar binnen nemen of wapens en ik moest mij gedragen anders werd de politie er bij gehaald. Nou dat vond ik echt stom ik was net als een crimineel behandeld gebeurd het bij het Rode Kruis weer. Wat denken ze wel niet dat ik met wapens en drugs naar Ali B ben gaan kijken.

Er was niemand daar die ons vertelde we hebben zelf de koffie gevonden en de thee nou ik had het koud en de anderen ook dus dat was wel even lekker. In de sporthal zijn we iedereen die met de zelfde bus was gekomen tegengekomen. En toen zei onze begeleider dat we naar huis zouden gaan nog voor de files uit want het was al later geworden dan gepland. Toen zei iemand van het Rode Kruis dat we ons moesten registreren. Maar er waren niet eens papieren waar dat mee moest gebeuren. Die ze hadden waren niet goed die waren te uitgebreid dus moest dat maar anders. Nou dat duurde te lang toen heeft onze begeleider onze namen op een stukje papier gezet. En gezegd nu gaan we naar huis hier heb je onze namen succes er mee.

Mensen van het Rode Kruis vonden dat niet zo leuk van ons maar wij wilden naar huis omdat we niet zo goed waren behandeld en dat niemand ons kon helpen en ik wilde naar mijn moeder om te vertellen dat het goed met me gaat. Nou wij gingen gewoon weg en toen kwamen ze achter ons aan. En in de bus zeiden ze dat ze het jammer vonden dat het zo was gegaan. We hebben haar verteld wat er gebeurd was en dat vond ze niet normaal maar ze dat wel begreep en toen mochten we eindelijk naar huis.

Nou we zaten in de file en dat duurde lang voordat we thuis waren. En nu ben ik thuis heb mijn moeder gebeld en verteld dat het goed met me gaat.
Groet Anne

security

• Gast
Reactie #197 Gepost op: 6 april 2005, 21:15:57
hihih ik was er ook:)
vondt wel leuk enkled jammer dat ze de oefening plat moesten leggen voor een 1 uur kwam net en dnek ook me collega net in hun rol hhihihiih:P;)

vondt wel jammer dat er niks open was:P je kon niet eens ff wat drinken halen ofzow:s

en watminder was in die uu tijd dat we aan het wachten was dat je eignelijk neit zoveel informatie kreeg:)

waar kwam eigenlijk de trauma kopter vandaan?

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 6 april 2005, 21:39:52
Even een reactie op het bericht van Anne:

Het was idd allemaal slecht geregeld qua begeleiding, het was de bedoeling dat lle slachtoffer over die ene witte brug moesten(die over de weg naar dat grote parkeerterrein) en dan naar dat gebouw naast de opstelplaats van het Rode Kruis, ik werd als "ramptoerist" ook duie richting op gedirigeerd, ze geloofden niet dat we er NIET bij hoorde dus we MOESTEN die richting op. Wij dus aangekomen op dat grote parkeerterrein, werden we opgevangen en moesten we ons laten registreren. omdat wij er niet bijhoorden maar wel die richting op moesten van de slachtoffers liepen we mee in de stroom richting dat gebouw waar je geregistreed zou worden. Bij de ingang aangekomen(zo'n 15 man personeel om je te regiostreren) liepen wij weg omdat we er niet bij hoorde, NIEMAND die ons terug riep! Voor hetzelfde geld hoorde we er wel bij maar wisten we niet waar we naartoe moesten! Het registreren lijkt mij 1 van de belangrijkste dingen... :-\

En die Life Liner kwam uit amsterdam gewoon de LL1

brandweer-fotografie.tk

• Gast
Reactie #199 Gepost op: 6 april 2005, 21:40:55
Foto´s tereur oefening staan online op

WWW.FOTO4SALE.COM