Oefening Amsterdam 6 april

Auteur Topic: Oefening Amsterdam 6 april  (gelezen 48404 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #200 Gepost op: 6 april 2005, 21:46:05
Ik heb iig weer voldoen trappen gelopen. elke keer van de 0 niveau naar de tweede ring.

Oja ik had de verhalen al gehoord, maar het klopt echt. Het RIT neemt echt tijd voor het werk. Ze kunnen net zo goed eerst alles fotograveren voordat we beginnnen de t4 slachtoffers eruit te halen.

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #201 Gepost op: 6 april 2005, 21:47:12
De UASR.nl was er ook. Grote trailer met weinig spullen. :)

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #202 Gepost op: 6 april 2005, 21:51:49
Even een reactie op het bericht van Anne:

Het was idd allemaal slecht geregeld qua begeleiding, het was de bedoeling dat lle slachtoffer over die ene witte brug moesten(die over de weg naar dat grote parkeerterrein) en dan naar dat gebouw naast de opstelplaats van het Rode Kruis, ik werd als "ramptoerist" ook duie richting op gedirigeerd, ze geloofden niet dat we er NIET bij hoorde dus we MOESTEN die richting op. Wij dus aangekomen op dat grote parkeerterrein, werden we opgevangen en moesten we ons laten registreren. omdat wij er niet bijhoorden maar wel die richting op moesten van de slachtoffers liepen we mee in de stroom richting dat gebouw waar je geregistreed zou worden. Bij de ingang aangekomen(zo'n 15 man personeel om je te regiostreren) liepen wij weg omdat we er niet bij hoorde, NIEMAND die ons terug riep! Voor hetzelfde geld hoorde we er wel bij maar wisten we niet waar we naartoe moesten! Het registreren lijkt mij 1 van de belangrijkste dingen... :-\

En die Life Liner kwam uit amsterdam gewoon de LL1

We werden een hele andere kant opgestuurd. Niet naar de brug die leidde naar de parkeerplaatsen me onze bus maar die naar de tramhalte ging. We zouden met de tram weggebracht worden zo was een eerste verklaring. Vlak bij het metrostation dat iet ingebruik was zijn we gevangen gehouden ehh opgevangen. Lijkt opelkaar maar zit een wereld van verschil in geloof me.

Groet Anne
Groet Anne

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #203 Gepost op: 6 april 2005, 22:06:59
Ik krijg zojuist informatie uit de arena dat onze huis lotus Jorrin zich behoorlijk aan het misdragen is.
Volgens ABeens heeft ze een aantal personen om zich heen en is ze behoorlijk lastig. ;D
Ook gesignaleerd in de buurt daarvan is Gerrie d. :D

Ben benieuwd naar hun verslagen als ze terug zijn 8)

::)  Arend! Verrader!

Ik was zo braaf als wat... was alleen een beetje in de war, da's alles.

Gerrie heb ik dacht ik ook diverse malen gezien, ik wist alleen niet zeker of hij het was. :-[

Ik ga wel een verslag schrijven en dat plaats ik hier dan wel ergens... kan wel ff duren.

Bart S

• Gast
Reactie #204 Gepost op: 6 april 2005, 22:15:45
Hier dan een verhaaltje van de andere kant... omstreeks 1100 uur moesten wij ons melden op de post en volgens het draaiboek om 1200 uur gereed staan om uit te rukken. Het werd 1200 uur... en het werd 1300 uur.... we volgden de brandweeralarmeringen ook via het internet en een pieper en zagen dat die al flink aan het opschalen waren. Bovendien waren er al een paar SIGMA piepers afgegaan. Omdat wij een vrij korte aanrijtijd hebben naar de Arena verwachtten we (we wisten het eigenlijk wel zeker) dat we zeker bij de eerste 10 ambulances zouden horen en vol in de actie terecht zouden komen. Hoe anders zou het lopen...

Nadat onze reguliere OvD-G annex teamleider om 1330 maar eens voorzichtig belde met de CPA of ze ons niet vergeten waren werden we om 1340 eindelijk gealarmeerd. We moesten ons met twee wagens melden op de loodspost bij de McDonalds nabij de Ikea, en we mochten er niet onder een A1 naartoe. Hmm... dat was een beetje een tegenvaller. Het 'hoge realiteitsgehalte' viel dus wel mee. Bij de Mcdonalds werden we vervolgens gelijk weer doorgestuurd naar het bussen parkeerterrein omdat daar meer ruimte was. We meldden ons daar vrijwel gelijktijdig met een paar wagens van Brabant Zuid Oost. Hoe het kan dat die bijna eerder zijn dan wij snap ik nu nog niet. Onze collega's stonden als eerste en wij als vierde wagen. Hierna begon het parkeerterrein zich snel te vullen met ambulances wat wel een mooi gezicht was en daarbij ook erg gezellig en goed voor de sociale contacten. Eerst kwam er een grote groep bij de Arena vandaan die zich moesten terugtrekken omdat het nog niet veilig was daar. Vervolgens kwam er nog een grote groep (wagen of 20) van de loodspost op de A4 onder begeleiding van een VZA ambulance. Hierna drong het bericht ook tot ons door dat de oefening stil lag en dat er daarom even weinig te doen was.

Af en toe werd er een wagen weggestuurd voor de oefening of voor een "No Play" en toen wij als eerste stonden mochten wij ook voor een "No Play". Grappig was dat we hierdoor in een keer naar het 'rampgebied' konden en aangeklampt werden door allerlei mensen die we wel telkens even moesten melden dat we "no play" bezig waren. Gelukkig vonden we ons echte slachtoffer snel en we hebben deze onfortuinlijke persoon vervoerd naar het ziekenhuis. Daarna weer terug naar het parkeerterrein en wachten op onze beurt. Inmiddels liep het tegen 1600 uur en we hadden nog geen oefenslachtoffer gezien! Wat ik wel zag was een hoop voertuigen die nieuw voor mij waren (bleek USAR te zijn).

Uiteindelijk ging het lopen en mochten we T2 slachtoffers gaan halen vanuit het rampgebied en vervoeren. Onder een A1 naar de VU waar het een drukte van jewelste was. Vervolgens met spoed weer terug voor de volgende opdracht. Wederom een T2 slachtoffer wat naar de VU zou gaan. Onderling hadden we al afgesproken dat we dit maal een motorbegeleiding wilden vanwege de grote verkeersdrukte maar helaas kregen we te horen dat we 'fictief" naar de VU gingen en we mochten ons slachtoffer er om de hoek weer uitgooien. Dit was tevens het einde van de oefening en met alle ambulances verzamelden we weer op het grote parkeerterrein. Hiervandaan gingen we onder motorbegeleiding naar een opleidingscentrum van de Politie (daar waar ook de manege is) waar voor iedereen een lekkere maaltijd te wachten stond. Dit vond ik trouwens goed geregeld, ook het lunchpakket was door de politie verzorgd en dik in orde.

De rit naar het oefencentrum was trouwens erg gaaf, een enorm lang lint van allemaal ambulances. Hier kon ik zelf geen foto's van maken maar ik hoop dat iemand anders dat gedaan heeft (ik hou mij aanbevolen!!). Voor ons was de oefening ten dele geslaagd, er ging best wel wat fout maar aan de andere kant hebben we ook weer veel geleerd.

Bart

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #205 Gepost op: 6 april 2005, 22:16:45
Buiten een verslag om wil ik er nog wel iets over kwijt.

Natuurlijk zijn er genoeg dingen verkeerd gelopen... en daar kan iedereen weer mooi lering uittrekken, voor als het ooit echt nodig is. Daar hebben we oefeningen voor.
Dat de stemming ondermeer onder de politie zo grimmig was geworden en het begrip ver te zoeken was, dat lag aan hele andere dingen. Als de tent ontruimd moet worden en de mensen - zonder polsbandje - die eruit moeten blijven zich vervolgens tegen beter weten in verstoppen achter de mensen die wel moesten blijven... tja, dan slaat de stemming om. En als er dan wat strenger wordt opgetreden om deze mensen er toch uit te krijgen en er wordt geslagen, gescholden en gespuugd... dan heb je volgens mij de trent gezet en kan de politie niet anders doen dan de zaken serieus te nemen en op te treden. Dat de "echte" slachtoffers daar in dit geval de dupe van waren is dan een logisch gevolg. Overigens heb ik in mijn 'warrige toestand' ook nog wel wat agenten opzij geduwd... ik voelde ook hoe ze meteen verstijfden... helemaal opgefokt als ze waren. Maar mijn hoofdwond en mijn oprecht gespeelde angst, wanhoop en onmacht deed ze meteen weer omslaan. Zo kan het dus ook. Ik heb heel wat agenten huilend opzij gebanjerd... er is er geen een boos geworden. Het kan dus ook anders! Als je maar aangeeft dat je daar bent voor waar je voor komt... bijdragen aan een goede oefening en niet om de boel eens even op te ruien. >:(

bjorn

• Gast
Reactie #206 Gepost op: 6 april 2005, 22:32:58
12.30 Bommelding
Studenten wilden inderdaad niet weg. Echte ruzie en klappen en met de appels uit het lunchpakket werd gegooid. Niet echt amusant.

Studenten gingen het podium op en klommen in de steiger.

Oefening werd stilgelegd en na helehoop vreemde meldingen werden we in groepen naar buiten gestuurd.
(wij 16.00 uur)

Voor de ME was het geen oefening werd nog verteld.

Na lange, koude wachttijd buiten, ik had een gebroken arm en was erg lastig, t3 werd t2 en naar de sigma tent.

Opvang en verzorging en regristratie

Eten was lekker.

Door teveel play-no play was het vrij verwarrend voor iedereen en combinatie van lastige studenten. (ben zelf ook nog student) een chaotische oefening.

Groetjes Björn

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #207 Gepost op: 6 april 2005, 23:24:51
Hoi ben weer thuis, even gauw de reactie's terug lezen en dan zal ik mijn verhaal vertellen.

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #208 Gepost op: 7 april 2005, 00:17:46
Zo nu dan mijn verhaal.
Om 10.30 uur was ik aanwezig op de brandweer kazerne in woerden, even gauw de bussen geinspecteerd en een kop koffie genomen. De andere sigma leden kwamen één voor één binnen. Uiteindelijk krijgen wij om 12.00 uur de briefing van wat ons te wachten staat. Tja en toen was het wachten op de melding dat wij konden gaan rijden. Brood had ik niet mee genomen, wij zouden een lunch pakket krijgen bij de Arena. Dus ik arresteerde maar een gevulde koek om de eerste honger een beetje te stillen. Nog steeds geen melding. Wij maar wachten en wachten. Via onze HGE, werden wij op de hoogte gehouden wat er zich daar allemaal afspeelde. Nog maar een kop koffie en een koek erbij. Eindelijk wij konden gaan rijden. Dus hup de bussen in, wij reden met 4 bussen en een bus van het RGF plus de brandweer met de haakarmbak,   in colonne naar amsterdam. De eerste verzamelplaats was bij de Mac Donalds. Daar stond 1 ambulance te wachten en later kwam er een tweede aan. Vanaf die plaats zouden wij politie begeleiding krijgen. Nou mooi niet dus. Wij konden al vrij gauw door gaan naar de loodspost. Tjonge daar stonden behoorlijk wat ambulance's. Nu waren onze magen toch wel aardig leeg geworden, dus wij vragen naar de lunchpakketjes. Helaas die waren op. Gelukkig was er een ambulance chauffeur die wat broodjes verzamelden die hun nog over hadden en deelde die aan ons uit. Dit werdt door ons zeer gewaardeerd, maar ja 7 broodjes voor 16 mensen was niet echt genoeg, maar ieder de helft was toch iets. Nog bedankt jongens.  :)

Niet lang daarna konden wij naar de arena toe. Ergens in een hoekje konden wij onze tent op gaan zetten. Wij zagen al een andere sigma tent staan. Net dat de tent staat kwamen de eerste slachtoffers aan. Wij dachten "ha, nu gaat het beginnen" en inderdaad onze tent lag vrij gauw vol met T1 en T2 slachtoffers. Buiten zaten 3 T3 slachtoffers die wij maar gauw van een deken voorzien hadden, aangezien zij het toch wel koud kregen. De slachtoffers in de tent werden vrij gauw afgevoerd. Kwam nog een bekende lotus uit groningen tegen. Tja en toen was het rustig. Daar sta je dan met de hele bemanning. Uiteindelijk mocht ik met een paar andere sigma leden de arena ingaan. Hop naar de 2e ring toe. Brancards en koffers mee. Nou daar aangekomen zagen wij al een behoorlijke ravage. Overal slachtoffers. Dus eerst maar eens informeren welke wij konden gaan helpen. Eindelijk konden wij aan de slag. 5 slachtoffers had ik geholpen als wij het seintje krijgen dat de oefening afgelopen is. Gauw wat spullen opruimen en uiteraard nog even gauw een kijkje op de tribune genomen. Daar was het RIT nog bezig. Wel leuk om te zien, hoe serieus zij bezig waren, althans zo van bovenaf gezien. Maar wat een bende lag daar op die tribune. Overal lege lunch doosjes of wat broodjes, appels, lege blikjes drinken enz. Het was echt een zooitje, ik denk dat de schoonmaak ploeg een behoorlijke karwei hebben om die op te ruimen. Afijn voor ons was het afgelopen. De spullen naar beneden gebracht en even tellen of wij alle koffers en brancards weer bij ons hadden. Alles werdt door elkaar heen gebruikt. Op een gegeven moment was onze infuuszakken op, dus maar bij een ander team gehaald. Terug bij onze tent gekomen, kregen wij te horen dat zij verders niet veel meer te doen gehad hadden. Erg jammer. :-\

Nadat wij alles opgeruimd hadden, zijn wij naar woerden terug gegaan en hebben daar heerlijk bij een chinees restaurant gegeten. De leiding gevende hadden zoiets, als de lunch pakketten op zijn, dan zal van het avond eten ook wel niet veel meer over zijn, dus wij pakken een lekker chinees etentje. Dit was echt een hele leuke en gezellige afsluiting van deze lange dag.
Om 22.30 uur was ik weer thuis en kon gelijk op tv even een klein stukje van de oefening zien bij SBS6.

Helaas heb ik geen forum leden gezien, althans voor zover ik het weet niet. Helaas  :-\  zou wel leuk geweest zijn. Ik wilde nog wel wat foto's maken, maar de batterijen waren op, dus daar baalde ik wel  van. Al met al was het wel een gezellige dag geweest met onze sigma team. Alleen jammer dat ook nu maar weer blijkt dat er weer een hoop communicatie stornissen geweest zijn. Jammer dat er toch een aantal keren een no play geweest is. Vele slachtoffers hadden het kouden gekregen, of lagen een paar uur op de koude betonnen vloer. Ben blij dat ik als sigma lid mee gedaan hebt en niet als lotus.  :D

firemanr

• Gast
Reactie #209 Gepost op: 7 april 2005, 00:22:05
Mooi verhaal, Heleen, jammer van je batterijen, misschien toch eens reservebatterijen aanschaffen..... ;)