MSA (Motor spuit aanhanger) nog van deze tijd??

Auteur Topic: MSA (Motor spuit aanhanger) nog van deze tijd??  (gelezen 8761 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

knight

• Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2012, 15:33:14
Capaciteit van MSA/TS:

MSA: +/- 2100 l/min.
TS: +/- 3200 l/min (gecombineerd LD/HD)

In de landelijke gebieden bied dit zeker een uitkomst.

wat voor MSA hebben jullie dan?

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2012, 15:35:16
wat voor MSA hebben jullie dan?
Motorspuit aanhanger Ziegler. Bouwjaar 2001. Capaciteit 2100 l/min.

Bron: http://www.brandweer-ermelo.net/wagenpark.html
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2012, 15:35:35
Capaciteit van MSA/TS:

MSA: +/- 2100 l/min.
TS: +/- 3200 l/min (gecombineerd LD/HD)

In de landelijke gebieden bied dit zeker een uitkomst.
Dat vraag ik mij ernstig af, een TS vraagt dus meer water dan een MSA kan leveren. Bij een brand in het buitengebied kan het dus voorkomen dat je ondanks dat je een MSA hebt staan wel waterwinning problemen gaat krijgen omdat de TS geen genoeg water aangelevert krijgt. Een TS heeft een slordige 1000ltr meer capaciteit dan een MSA.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2012, 15:43:29
Dat vraag ik mij ernstig af, een TS vraagt dus meer water dan een MSA kan leveren. Bij een brand in het buitengebied kan het dus voorkomen dat je ondanks dat je een MSA hebt staan wel waterwinning problemen gaat krijgen omdat de TS geen genoeg water aangelevert krijgt. Een TS heeft een slordige 1000ltr meer capaciteit dan een MSA.

Dan zou je moeten gaan voor een groot vermogen MSA. Ze rijden er rond tot in ieder geval 2600 Liter per minuut.

Echter is in mijn ogen een MSA puur een middel voor een klein korps in het buitengebied. Een tweede TS in het aanjaagverband is sowieso een ideaalplaatje. Echter is die niet altijd snel voorhanden, en dan zul je het misschien met een MSA moeten doen. Vooral als er een grotere afstand tussen zit, is het niet meer rendabel zonder aanjager te werken, omdat je dan gewoon te weinig druk over houd. In zo'n geval is die MSA een uitkomst, ondanks dat je manschappen misschien soms even moeten 'knijpen'.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2012, 15:47:29
Dan zou je moeten gaan voor een groot vermogen MSA. Ze rijden er rond tot in ieder geval 2600 Liter per minuut.

Echter is in mijn ogen een MSA puur een middel voor een klein korps in het buitengebied. Een tweede TS in het aanjaagverband is sowieso een ideaalplaatje. Echter is die niet altijd snel voorhanden, en dan zul je het misschien met een MSA moeten doen. Vooral als er een grotere afstand tussen zit, is het niet meer rendabel zonder aanjager te werken, omdat je dan gewoon te weinig druk over houd. In zo'n geval is die MSA een uitkomst, ondanks dat je manschappen misschien soms even moeten 'knijpen'.
Niet ieder korps heeft een groot vermogen pomp voor handen. En het even knijpen van stralen is in mijn ogen een duidelijk signaal dat er iets grondig mis is met je waterwinning, en je daar iets mee zult moeten doen.

knight

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2012, 15:47:56

Iid ik maar dit is wel een zwaardere deze pak je ook niet zo even op.
Meeste korpsen hebben een MSA die ongeveer 1600 l/pm KAN leveren.
Wel is dit afhankelijk natuurlijk van de omstandigheden.

Moet hij het water halen of krijgt hij het binnen van bv een ondergrondse brandkraan die voor een TS zo wie zo niet genoeg water leverd hier kan een MSA dit goed aan.
Maar op open water kan de gemiddelde MSA een TS niet voledig voeden.

In de leerboeken staat ook dat je een MSA niet kan gebruiken als aanjager en ook niet voor het voeden van een HW.
Echter hebben wij ook wel het tegendeel bewezen want wij hebben vorig jaar een HW gevoed dat ging goed heel goed wel kregen we toen water van een WTS dus al druk binnen.
Later toen de MSA op open water stond had hij er aanzienlijk meer moeite mee!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2012, 15:51:37
Echter hebben wij ook wel het tegendeel bewezen want wij hebben vorig jaar een HW gevoed dat ging goed heel goed wel kregen we toen water van een WTS dus al druk binnen.
Later toen de MSA op open water stond had hij er aanzienlijk meer moeite mee!
Hoeveel afstand zat er toen tussen WTS en de MSA, en hoeveel meter zat er tussen MSA en de HW? Want op zich is het best goed als je het dan voor elkaar krijgt om met de MSA je HW te voeden, zeker als je bedenkt dat je waterkolom ook nog eens omhoog moet. 8)

knight

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2012, 16:00:36
Hoeveel afstand zat er toen tussen WTS en de MSA, en hoeveel meter zat er tussen MSA en de HW? Want op zich is het best goed als je het dan voor elkaar krijgt om met de MSA je HW te voeden, zeker als je bedenkt dat je waterkolom ook nog eens omhoog moet. 8)

De wts stond op zo'n 300m water te halen de aanvoer vanaf de de hoofd leiding was 1 aanzuig slang naar de MSA van de MSA naar de HW was niet meer dan 20m 1 aanvoerslang

750_Katana

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2012, 16:02:04
Vraagje tussendoor van een technisch creatief denker. Is het mogelijk om twee MSA's te gebruiken om 1 TS te voeden? (vooropgesteld dat ze aanwezig zijn)

knight

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2012, 16:04:54
Dit is een filmpje van waar wij dat toen gedaan hebben staat de wts niet op maar toch heb je een inpressie

Brand In Lemmer bedrijf Polem 08-02-2011