DAF A-serie "met de schuine voorkant"

Auteur Topic: DAF A-serie "met de schuine voorkant"  (gelezen 35639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #80 Gepost op: 17 juli 2005, 20:18:18
Hallo Johan,

Bedankt voor de informatie en de mooie foto's
De tweede DAF (die van Brummen), was volgens mij nadien nog in gebruik bij de firma Liebig, eveneens gelegen in Schoten.

mvg

Kris


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #81 Gepost op: 17 juli 2005, 20:19:16
ik zie dat ik niet meer in het archief hoef te zoeken. Johan heeft de foto's hierbij al geplaatst. en het is duidelijk de andere wagen was ooit van brandweer Brummen zo als ik al vermoeden.  
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #82 Gepost op: 21 juli 2005, 15:11:16
Hierbij nog twee foto's met de nodige vragen



De eerste van Hulst met roepnummer 700
Heeft er iemand meer informatie over het chassis en de constructeur van de opbouw ???
De foto werd genomen tijdens de optocht van de vzw FOKUS-100 in het Belgische Sint-Gillis-Waas medio jaren '90.
Er stond toen de oude ladderwagen van Hulst
Bestaan beide voertuigen nog ?



Het tweede exemplaar was in dienst bij de brandweer van Ranst/Broechem (B) en is volgens geen tankautospuit maar doet mij denken aan de G-wagens van Rotterdam.
Kan iemand dat bevestigen ?
In Berlaar was een soortgelijke DAF in dienst met identieke opbouw (van Kronenburg ?) maar zonder voorbouwlier.
De DAF van Ranst werd trouwens vervangen door een andere DAF tankautospuit (wellicht ook afkomstig van Rotterdam).

Alvast bedankt bij voorbaat


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #83 Gepost op: 21 juli 2005, 15:32:39
Vatrogasci

de specificaties van de oude wagen van Hulst zijn AS10LD2400 en deze wagen had kenteken AN-42-89. en het gaat hierom een DAF A1300BA360 met Van Bergen opbouw uit 1970 en werd in 1993 verkocht aan een particulier. of ze nog bestaan dat is mijn niet bekend de laatste keer dat ik ze zag was een keer dat ze rond het gebouw van Morris in Hulst stonden geparkeerd en sommige begonnen toen al slecht te worden. de andere DAF is zeker een voormalige Rotterdamse G-wagen. het gaat hier dan om een DAF A1300BA406 met Kronenburg opbouw. alleen is het wat moeilijker om te bepalen welke wagen het is. een bouwjaar of afvoer datum is dan handig. de specificaties van deze G-wagens waren TS6LD2250T500. hoop je iets verder gehopen te hebben. maar misschien weet Johan nog iets meer. trouwens de lier moet er pas in Belgie op zijn gezet aangezien deze wagens in Rotterdam nooit met een voorbouwlier hebben gereden.  
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #84 Gepost op: 21 juli 2005, 16:11:54
@Louis

Bedankt voor de informatie
Waren er misschien in Rotterdam twee versies ???
Het voertuig van Berlaar heeft namelijk achteraan een persuitlaat van 110 mm vermoed ik.
Jammer genoeg zijn de foto's die heb ik niet door mij genomen, dus kan ik deze niet plaatsen.


Albert-Jan

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 21 juli 2005, 17:12:32
Bij deze de DAF van brandweer ISK Harskamp. Het gaat om het voertuig 264.


Het voertuig is te bezichtigen op het museum terrein van het ISK te Harskamp.


Groetjes
Albert-Jan


jwpots

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 21 juli 2005, 17:37:33
[/url]

Het tweede exemplaar was in dienst bij de brandweer van Ranst/Broechem (B) en is volgens geen tankautospuit maar doet mij denken aan de G-wagens van Rotterdam.
Kan iemand dat bevestigen ?
In Berlaar was een soortgelijke DAF in dienst met identieke opbouw (van Kronenburg ?) maar zonder voorbouwlier.
De DAF van Ranst werd trouwens vervangen door een andere DAF tankautospuit (wellicht ook afkomstig van Rotterdam).

Alvast bedankt bij voorbaat
Citaat
De "G-wagens" van Rotterdam waren geen gereedschapwagens zoals de nummering en benaming van de wagens zou doen vermoeden. Het waren TS'n met een opbouw van Kronenburg. De wagen die ik bijsluit was was genummerd G4 en later omgenummerd naar G1. Het is een TS6LD2500T500 uit 1966 en hij heeft dienst gedaan tot 1978 waarna de wagen is verkocht aan een gevelreiniger in Rotterdam. Maar zoals je zelf al vermelde, jouw Belgische heeft veel weg van de G wagens van Rotterdam. En misschien valt het je op, de wagen die ik nu plaats heeft een slangaansluiting achter aan de zijkant zitten.

Groet
Johan

[verwijderd door de admin]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #87 Gepost op: 21 juli 2005, 17:54:15
Johan

volgens mijn is het inderdaad een Rotterdamse G-wagen. alleen heeft men in Belgie deze wagen opgebouwd of heringericht als een gereedschapwagen. want zo te zien is op de plek waar normaal de persuitlaten zitten is nu een paneel geplaatst en ze hebben de wagen uitgerust met een voorbouwlier. ook begrijp ik uit het verhaal van Vatrogasci dat er geen pomp in zit. dus waarom dat persuitlaten handhaven.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 21 juli 2005, 18:00:21
Nu we toch met Rotterdam bezig zijn, bijgaand  gereedschapwagen die genummerd was M2/GEWA. Brandweer Rotterdam heeft 2 van deze "rijdende magazijnen" in dienst gehad. Ze waren opgebouwd op een DafA1300 waarvan de verdere typeaanduiding mij ontbreekt. Het bouwjaar was 1962 en deze heeft dienst gedaan tot 1977. Ook de opbouwfabrikant is bij mij niet bekend.

Groet
Johan

[verwijderd door de admin]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #89 Gepost op: 21 juli 2005, 18:18:49
Johan

de twee rijdende magazijnen waren opgebouwd op een DAF A1300BA406 chassis en de opbouw was gemaakt bij de Roteb zelf. dus eigenbouw van deze gemeentelijke dienst.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief