To join or not to join

Auteur Topic: To join or not to join  (gelezen 27835 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #110 Gepost op: 30 januari 2005, 22:10:49
Bij het RK (Tilburg) moet je het EHBO diploma geldig houden d.m.v. de noodzakelijke herhalingen en competentie toetsen. Geen EHBO diploma zou dus inhouden dat ook je Sigma functie in gevaar kan komen omdat je het eerste vereiste hiervoor (EHBO diploma) niet meer geldig hebt. Weg dure opleiding en kennis. :'(

Daar heeft RK of Sigma ook niets aan.

Het zou wel zo moeten zijn dat de herhalingen van Sigma ook worden meegeteld voor het geldig houden van de Ehbo diploma. Tijdens de Sigma herhalingen komen voldoende Ehbo handelingen aan de bak om toch competentie te tonen.  :)

Groetjes

René

 

Op dat laatste punt kan ik het niet met je eens zijn. De "gewone" EHBO heeft maar weinig te maken met de handelingen die je binnen het SIGMA uitvoert. Ik meen dat daarom de meningen ook zo wereldwijd uit elkaar liggen en de verdraagzaamheid t.o.v. elkaar zo laag is. :-\


badmuts

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 30 januari 2005, 23:06:38
Allereerste als Sigma lid dien je ook je EHBO-diploma cq vaardigheden op peil te houden, indien je dit niet doet loopt je Sigma-diploma ook in gevaar.

Ten tweede, de samenwerking van EHV en Sigmalid dient onder normale omstandigheden (dus ingezet als EHV) niet af te wijken van het EHBO boekje, dit ivm de verzekering indien het fout gaat. We hebben dit bij onze afdeling al regelmatig besproken. Ook ging de samenwerking niet goed, ondertussen is er uitgelegd dat een Sigmalid bij een evenement niets anders is of doet dan een EHBO'er.
Dus ook geen extra handelingen. Het is soms inderdaad moeilijk maar het lukt wel.
De acceptatie is nu veel beter. Ook moet een Sigmalid zich niet beter voelen dan een EHBO'er, dat is wat het grootste probleem is bij de samenwerking.


mvg Gerrit.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #112 Gepost op: 30 januari 2005, 23:09:38
Ik denk dat het probleem groter is omdat de EHV-er zich per definitie minder voelt dan een SIGMA-lid.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #113 Gepost op: 31 januari 2005, 09:08:18
Tot nu toe heb ik met mijn mede EHV-ers geen problemen.
Volgens mij is het probleem niet zo groot.
Als EHV-er heb je normaal gesproken twee bote handen en een koffertje met verband en handschoenen.
Als sigmalid kun je daar net zoveel mee als een EHV-er en niks meer.
Oké je kunt tensiemeten, maar die zit niet in de koffer.
Oké je kunt een nekkraag aanbrengen als de pleeg het hoofd in neutrale stand gezet heeft. Maar je hebt geen pleeg en nekkraag in je achterzak.
Oké je kunt de monitor aansluiten, maar die heeft de kader niet bij zich.
M.a.w. zonder spullen en een ambu-pleeg ben je als lid van de GE niks meer waard dan een EHV-er.

Er zijn wel wat extra dingen en kennis die je geleerd hebt van de ambuplegen en -chauffeurs. Maar die moet je niet etaleren tijdens de lessen. De kaderinstructeur weet daar trouwens ook al veel van en je bent daar niet om anderen dingen te leren.

Zorg dat je je ehv-vaardigheden op peil houdt. Volgens mij heeft iemand zich in dit topic al beklaagd over het feit dat we dat als leden van de GE geen eens kennen.

Breng de extra kennis en vaardigheden maar in de praktijk als je naast een so zit. Als je goed communiceert met je mede EHV-ers en je bescheiden opstelt moet er een goede verstandhouding te krijgen zijn.

RAdeR


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #114 Gepost op: 31 januari 2005, 13:35:45
Je zult al wel uit mijn reacties begrepen hebben dat ik andere ervaringen. :(
Zullen we het maar op houden dat het aan mij ligt? Dan kan hier ook een slotje op. :-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 31 januari 2005, 13:40:25
Je bent niet de enige met die ervaringen, Jorrin. Maak je geen zorgen  ;).

Slotje = goed idee.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #116 Gepost op: 31 januari 2005, 13:42:39
Nee hoor, ik zal je niet beschuldigen.  :-*
Slotje niet nodig; buiten het kippenhok om zeg je hier buitengewoon zinvolle dingen.  :)


Nu zonder slijmen weer even serieus verder:
Ik weet dat mijn ervaringen niet maatgevend zijn voor de rest van de GE-leden. Alhoewel ik in mijn GE weinig klachten hoor. Het wordt dus niet als groot probleem ervaren.
Maar het moet wel van twee kanten komen. Het vraagt ook een begripvolle instelling van de EHV-er!
Het is net als met de liefde, die moet van twee kanten komen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #117 Gepost op: 31 januari 2005, 13:48:57
Nee hoor, ik zal je niet beschuldigen.  :-*
Slotje niet nodig; buiten het kippenhok om zeg je hier buitengewoon zinvolle dingen.  :)


Nu zonder slijmen weer even serieus verder:
Ik weet dat mijn ervaringen niet maatgevend zijn voor de rest van de GE-leden. Alhoewel ik in mijn GE weinig klachten hoor. Het wordt dus niet als groot probleem ervaren.
Maar het moet wel van twee kanten komen. Het vraagt ook een begripvolle instelling van de EHV-er!
Het is net als met de liefde, die moet van twee kanten komen.



Dan geloof ik dat ik nu in een echtscheiding verwikkeld ben. :(

Serieus? Ik heb serieus mijn best gedaan om de hele handel op het goede spoor te krijgen, maar als de wielen scheef staan, dan blijft het ontsporen. :-\


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #118 Gepost op: 31 januari 2005, 13:55:18
Tsja, dan zul je er mee moeten leren leven.
Desgewenst kun je een topic in traumatische ervaring starten.
Ik leef met je mee in ieder geval.

 ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #119 Gepost op: 31 januari 2005, 13:56:49
Tsja, dan zul je er mee moeten leren leven.
Desgewenst kun je een topic in traumatische ervaring starten.
Ik leef met je mee in ieder geval.

 ;)




Ik heb het vooralsnog opgegeven, juist om te voorkomen dat het een traumatische ervaring wordt. Het heeft me al teveel slapeloze nachten gekost.