Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 112653 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #220 Gepost op: 22 november 2009, 13:14:49
Ik heb je vraag verkeerd begrepen denk ik. Frysland is inderdaad Leeuwarden.

Citaat uit het rapport:

Om te meten in hoeverre een brandweerorganisatie presteert in de responsfase (repressie) wordt er regelmatig een dekkingsplanonderzoek gehouden. Dit onderzoek geeft inzicht in de dekkingsgraad van een brandweerkazerne binnen zijn verzorgingsgebied. Voor de regio Fryslân is onlangs een dergelijk onderzoek uitgevoerd voor alle gemeenten. Voor gemeentelijke details wordt er verwezen naar de afzonderlijke dekkingsplanonderzoeken van de gemeenten.

Uit dit onderzoek volgt dat er regionaal slechts drie gemeenten overdag in staat zijn om binnen de norm voldoende dekking te genereren. Dit zijn de gemeenten:
• Leeuwarden (90,6%);
• Schiermonnikoog (95,8%);
• Vlieland (93,7%).

Indien de 1 minuut overschrijding (geaccepteerde normafwijking) daarbij wordt meegenomen komen daar nog twee gemeente bij:
• Leewarderadeel (81,8%);
• Terschelling (80,6%).

De regio Fryslân scoort derhalve gemiddeld in de dagsituatie tussen de 46,6% dekking binnen de norm en 60,2% indien de 1 minuut overschrijding wordt meegenomen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #221 Gepost op: 25 november 2009, 11:57:17
Preventie óók taak voor Friezen zelf

Dat zegt de Leeuwarder brandweercommandant Johan Postma in reactie op het gisteren gepubliceerde onderzoek over aanrijdtijden. Uit dat onderzoek blijkt dat er maar drie Friese brandweerkorpsen volgens de normen op tijd ter plekke kunnen zijn bij een brand of ongeluk. Dat zijn de korpsen van Fryslân, Vlieland en Schiermonnikoog. De andere dertien korpsen halen de streefnormen van het ministerie niet.

Ook op andere punten - preventie, voorbereiding, opleiding - scoren veel korpsen onvoldoende. Dat de verschillende korpsen niet in alle gevallen binnen de streeftijd aanwezig zijn, wil overigens niet zeggen dat de brandweer altijd te laat is of dat er daardoor per definitie gevaarlijke situaties ontstaan.

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47612

Aanrijtijd brandweer verlengd

woensdag 25 november 08:41

WOLVEGA - De aanrijtijd voor de brandweer in de Stellingwerven moet versoepeld worden. De huidige norm van 8 minuten is volgens beide gemeenten en het bestuur van de Stellingwerfse brandweer niet realistisch. In zestig procent van de gevallen zijn de hulpverleners nu niet op tijd. Het voorstel is om de aanrijtijd tot 15 minuten te verlengen. De gemeenteraden buigen zich binnenkort over de kwestie.

Volgens het bestuur van de intergemeentelijke brandweer Oost- en Weststellingwerf (IBOW) is de norm van 8 minuten in een groot uitgestrekt landelijk gebied als de Stellingwerven, met een korps van voornamelijk vrijwilligers, niet realistisch. Er zouden tenminste twee kazernes bij moeten om de huidige aanrijtijd te kunnen halen.

Aangezien een dekkingsnorm van 15 minuten door brandweerkorpsen in Friesland als redelijk en billijk wordt beoordeeld, wordt nu overwogen om de normtijd te verlengen met 7 minuten. Diverse gemeenten gingen Oost- en Weststellingwerf al voor.

http://www.stellingwerf.nl/index.php?n_id=121908&s_id=586

Volgens mij schrijft men toch duidelijk in het rapport dat er een onvoldoende is gescoord.........uit bovenstaande tekst lees ik dat men in Friesland 15 minuten als redelijk en billijk beoordeeld  ::)


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #222 Gepost op: 25 november 2009, 16:25:02
Tja gerekend met 8 minuten scoort met onvoldoende, rekenend met 15 minuten wordt die score een heel stuk beter. Het is dus een foefje om de brandweerzorg in je gemeente als voldoende te bestempelen als je onvoldoende presteerde of de bezuinigen omdat je het vroegâh al goed deed en nu veel te goed.

Aanrijtijd brandweer verlengd

woensdag 25 november 08:41

WOLVEGA - De aanrijtijd voor de brandweer in de Stellingwerven moet versoepeld worden. De huidige norm van 8 minuten is volgens beide gemeenten en het bestuur van de Stellingwerfse brandweer niet realistisch. In zestig procent van de gevallen zijn de hulpverleners nu niet op tijd. Het voorstel is om de aanrijtijd tot 15 minuten te verlengen. De gemeenteraden buigen zich binnenkort over de kwestie.

Volgens het bestuur van de intergemeentelijke brandweer Oost- en Weststellingwerf (IBOW) is de norm van 8 minuten in een groot uitgestrekt landelijk gebied als de Stellingwerven, met een korps van voornamelijk vrijwilligers, niet realistisch. Er zouden tenminste twee kazernes bij moeten om de huidige aanrijtijd te kunnen halen.

Aangezien een dekkingsnorm van 15 minuten door brandweerkorpsen in Friesland als redelijk en billijk wordt beoordeeld, wordt nu overwogen om de normtijd te verlengen met 7 minuten. Diverse gemeenten gingen Oost- en Weststellingwerf al voor.

http://www.stellingwerf.nl/index.php?n_id=121908&s_id=586

Volgens mij schrijft men toch duidelijk in het rapport dat er een onvoldoende is gescoord.........uit bovenstaande tekst lees ik dat men in Friesland 15 minuten als redelijk en billijk beoordeeld  ::)
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #223 Gepost op: 25 november 2009, 16:45:55
Tja gerekend met 8 minuten scoort met onvoldoende, rekenend met 15 minuten wordt die score een heel stuk beter. Het is dus een foefje om de brandweerzorg in je gemeente als voldoende te bestempelen als je onvoldoende presteerde of de bezuinigen omdat je het vroegâh al goed deed en nu veel te goed.


In landelijke gebieden is het soms gewoon onmogelijk om binnen 8 minuten ter plaatse te zijn, daarom kan ik dit voorstel wel begrijpen. Het moet inderdaad niet gebruikt worden om vervolgens te pronken met de goede brandweerzorg, maar het is wel een stuk realistischer. Een minuut of 4 opkomsttijd en dan hopen dat de brand binnen je dorp is, als je naar een volgend dorp moet ben je weer een stuk langer aan het rijden. Daarbij wordt soms ook de verwerkingstijd op de meldkamer meegenomen, maar ik weet niet of dat hier ook gebeurt (gebeurd is)?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #224 Gepost op: 9 december 2009, 00:37:59
De gemeenteraad gaat akkoord

Aanrijtijd brandweer naar 15 minuten

dinsdag 8 december 11:08

WOLVEGA - De aanrijtijd voor de brandweer wordt opgeschroefd naar 15 minuten. De gemeenteraad van Weststellingwerf stemde hier unaniem mee in. Door de normtijd met zeven minuten op te rekken, vindt de Intergemeentelijke Brandweer Oost- en Weststellingwerf (IBOW) aansluiting bij diverse andere gemeentes die al een aanrijtijd van 15 minuten hanteren.

In een groot uitgestrekt landelijk gebied als de Stellingwerven, met een brandweerkorps dat voornamelijk draait op vrijwilligers, is de norm van acht minuten niet realistisch.

De norm van 15 minuten sluit bovendien aan bij die van ambulance en politie, die landelijk op een kwartier ligt.

Lees meer hierover in de Stellingwerf van 9 december

http://www.stellingwerf.nl/index.php?n_id=123605&s_id=585&autostart=1


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #225 Gepost op: 9 december 2009, 22:39:54
De norm van 15 minuten sluit bovendien aan bij die van ambulance en politie, die landelijk op een kwartier ligt.

Wat is dat nou weer voor een zotte motivatie  ???
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #226 Gepost op: 9 december 2009, 23:19:43
Ach... tegenwoordig heb je managers ipv brandweercommandanten...  :-X :-X


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #227 Gepost op: 11 december 2009, 23:33:11
Opkomsstijd een kwartier  ??? ???
Oh ik snap het al.  Denk dat dan >75% van de woning/bedrijfspand/winkel /kantoor branden het Flashover punt voorbij zullen zijn, en er dus sprake zal zijn van een volledig ontwikkelde brand. Geen enkel korps zal dan nog een binennaanval doen, en dus hoef je het personeel ook niet extra te scholen op dure realistische oefencentra, te vermoeien met rookgassen theorie, gevaar voor rookgasexplosies etc. Dus geen gevaar voor brandweerpersoneel, geen moeilijke vragen achteraf (werd het korps wel goed opgeleidt, werd er voldoende geoefend, volgde men de procedures, Nee gewoon lekker defensief blussen. Kun je ook gewoon met 4 man op een blusvoertuig, maakt dan toch niets meer uit.
Wel thermoskannen mee voor het nablussen en extra straatwaterkanonen op de TS.  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #228 Gepost op: 15 december 2009, 16:54:10
Opkomsttijden brandweer niet langer
15 december 2009

De brandweer moet in de meeste gevallen binnen acht minuten na een melding van een brand of ongeluk ter plekke zijn. Bij sommige incidenten of gebouwen zal de minimale opkomsttijd juist korter of langer zijn. Voor een woning is de aanrijtijd acht minuten, voor een verpleeghuis zes minuten. Voor bijvoorbeeld een leegstaand pand op een bedrijventerrein mag de opkomsttijd langer zijn, maar nooit meer dan 18 minuten.

De opkomsttijden van de brandweer zijn nu hetzelfde, gebaseerd op richtlijnen van de brandweer zelf. Op dit moment zijn er geen wettelijk vastgestelde normen. In het Besluit Veiligheidsregio’s worden ze wettelijk vastgelegd. Maar de besturen van de veiligheidsregio’s mogen besluiten andere opkomsttijden te hanteren op basis van het risicoprofiel van de regio en een afweging van de kosten en baten.

Verder zijn eisen vastgelegd over bijvoorbeeld de organisatie, de alarmering en het informatiemanagement bij rampen en crises. Voor de bezetting van de eerste brandweerauto is de norm ook ongewijzigd: zes personen. Ook hier krijgt het bestuur de mogelijkheid gemotiveerd af te wijken, mits dat veilig is en de snelheid bevordert.

http://www.minbzk.nl/actueel/@124719/opkomsttijden
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #229 Gepost op: 22 januari 2010, 18:51:49
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/01/22/R342.htm
   
Geen versoepeling, maar aanscherping van regels voor brandweer
   Datum nieuwsfeit: 22-01-2010
   Vindplaats van dit bericht
Dit is een authentiek persbericht    Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Geen versoepeling, maar aanscherping van regels voor brandweer

22 januari 2010

De aanpassings- en invoeringswet veiligheidsregio's wordt binnenkort in de Tweede Kamer behandeld. En daarmee ook het ontwerpbesluit veiligheidsregio's. In het besluit veiligheidsregio's komen regels over de opkomsttijden van de brandweer en de bezetting van brandweervoertuigen. Er zijn in de aanloop naar de behandeling enkele hardnekkige misvattingen ontstaan rond deze regels. Bestuurlijke willekeur en gevaarlijke experimenten zouden op de loer liggen, de brandveiligheid zou onder druk staan. Hiervan is echter geen sprake. Minister Ter Horst stuurde een brief naar de Tweede Kamer om deze misverstanden weg te nemen.

Misvatting 1: de minister van BZK laat de eisen aan de opkomsttijden voor de brandweer los.

Op dit moment bestaan er geen wettelijke eisen aan de opkomsttijden voor de brandweer. Van loslaten kan dus geen sprake zijn. Brandweerzorg is van oudsher een gemeentelijke verantwoordelijkheid en blijft dat ook onder de Wet veiligheidsregio's, zij het dat de organisatie nu op regionaal niveau belegd wordt.

De Wet veiligheidsregio's bepaalt dat iedere regio een dekkingsplan voor de brandweer moet hebben dat gebaseerd is op het risicoprofiel, inclusief de brandrisico's. Hiermee wordt de kwaliteit van de brandweerzorg verzekerd. Het bestuur van de veiligheidsregio moet dit dekkingsplan vaststellen.

Bij het maken van het regionale dekkingsplan moeten de opkomsttijden die in het besluit veiligheidsregio's staan, in acht genomen worden. Overal in Nederland voldoen aan de gestelde opkomsttijden is echter duur en onnodig. Er zijn gebieden waar het risico op brand niet opweegt tegen de investering om de gestelde opkomsttijden te halen. Daarom krijgt het bestuur de bevoegdheid om van de opkomsttijden af te wijken, mits dat gemotiveerd gebeurt en expliciet gemaakt wordt in het dekkingsplan. Dat is openbaar, zodat alle burgers en bedrijven kunnen zien welke opkomsttijd zij kunnen verwachten. Ook moet het bestuur de daadwerkelijke opkomsttijden van iedere uitruk registeren om periodiek te kunnen bepalen of de risico-inschatting nog actueel is en het dekkingsplan bijgesteld moet worden. Zo wordt de kwaliteit van de brandweerzorg continu verbeterd.

Hiermee wordt de bestaande praktijk geformaliseerd. Immers, alle brandweerregio's hebben al sinds de jaren '90 regionale dekkingsplannen hebben. Deze dekkingsplannen zijn gebaseerd op het Handboek Brandweerzorg (1992) en de Leidraad basisbrandweerzorg (2005). Daarin staat, naast de berekeningsmethode voor de technische uitvoering, beschreven hoe het bestuur zijn verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg moet invullen. Dat laatste wordt in het Besluit veiligheidsregio's verankerd. Er wordt dus niets losgelaten. Integendeel, er wordt iets vastgelegd.

Misvatting 2: de bestuurlijke bevoegdheid om af te wijken van de standaardbezetting van zes man op een brandweerauto's leidt tot levensgevaarlijke toestanden voor brandweer en burgers.

In het Besluit veiligheidsregio's worden de bezetting, de taken en de uitrusting van een basisbrandweereenheid beschreven volgens de geldende brandweerdoctrine: zes personen op één brandweerauto.

In de praktijk blijkt echter dat er op diverse plaatsen in Nederland voor bepaalde specifieke risicosituaties of incidenttypen niet met de standaardbezetting wordt gewerkt. De afwijkingsmogelijkheid is opgenomen om deze praktijk onder de nieuwe wet te kunnen voortzetten, niet uit bezuinigingsdrift. Op sommige plaatsen in Nederland wordt gewerkt met snelle interventievoertuigen of rukken meerdere kleine voertuigen met een bezetting van vier man gelijktijdig uit. Ook wordt er in sommige regio's op een slimme manier een beperkte beschikbaarheid van brandweervrijwilligers mee opgevangen. Hierdoor kunnen brandweerposten open blijven in plaats van dat ze moeten sluiten. Daar kan toch niemand tegen zijn.

Veiligheid staat voorop, dus als een bestuur kiest voor een kleinere bezetting per voertuig, dan moet het personeel alle taken die in het besluit beschreven staan wel op een veilige manier kunnen uitvoeren. Als daar zes man voor nodig zijn, dan moeten er dus op tijd zes staan. Door het vastleggen van de taken van brandweereenheden kan het bestuur daar niet meer omheen. De deur wordt niet opengezet naar levensgevaarlijke experimenten, maar juist naar veilige oplossingen voor specifieke risicosituaties.

Misvatting 3: het Besluit veiligheidsregio's sluit niet logisch aan op het Bouwbesluit 2003.

De relatie tussen de brandveiligheidsvoorschriften in de bouwregelgeving en de tot nu toe gehanteerde normen en standaarden voor de brandweer verandert niet, nu deze normen en standaarden in regelgeving worden vastgelegd. Bouwregelgeving richt zich tot gebruikers en eigenaren van gebouwen, het ontwerpbesluit veiligheidsregio's richt zich uitsluitend tot de brandweer.

Het doel van de brandveiligheidsvoorschriften in de bouwregelgeving is om slachtoffers en snelle uitbreiding van brand naar andere gebouwen zoveel mogelijk te voorkomen. De technische eisen in de bouwvoorschriften zijn onder meer gebaseerd op aannames over de tijd die nodig is om een gebouw bij brand veilig te kunnen ontvluchten. In verreweg de meeste gevallen zullen mensen dat zonder hulp van de brandweer kunnen. Er moet echter altijd rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat mensen wel hulp van de brandweer nodig hebben. Hiermee wordt het belang van bovenstaand systeem nog eens benadrukt, waarin het bestuur op grond van de risico-inschatting expliciete en gemotiveerde besluiten neemt over langere opkomsttijden.

Geen versoepeling, maar aanscherping

Het Besluit veiligheidsregio's leidt dus tot een versoepeling van de regels voor de brandweer, maar juist tot een aanscherping ervan. De veiligheidsregio krijgt wel de ruimte die bij zijn verantwoordelijkheid past om maatwerk te leveren voor specifieke situaties. Maar anders dan vroeger vraagt dat nu wel om een expliciete bestuurlijke afweging, die nu ook wettelijk vastligt.