Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?

Auteur Topic: Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?  (gelezen 27224 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1151288 date=1366124456
Beste vrienden, waarover gaat deze discussie nou eigenlijk? Dat er al eens lampjes in een wagen gaan oplichten?

Het dringende secundaire vervoer wordt trouwens in de regel door het ziekenhuis georganiseerd dat hiervoor aanspraak kan maken op 112-wagens en - zo nodig - het eigen medisch geschoold personeel uit het ziekenhuis.

Ik betreur echter wél het verhaal van Scaniafan, dat is uiteraard niet zo een leuke ervaring en zou niet mogen.

Begrijp me niet verkeerd, er kan zeker nog één-en-ander véél beter in de sector maar ik heb het wat moeilijk met sommige van onze buren (uit verschillende landen, trouwens) die massaal naar België komen voor onze toegankelijke, goedkope én goede ziekenzorg (mét relatief goedkoop transport incluis!) om dan bij het huiswaarts keren maar eens beginnen af te geven op die Belgen met hun lamentabele werkwijzen en manke ziekenwagens. Ik vind dat tamelijk unfair.

Toch nog even reageren ookal is dit een wat verouderd bericht. De situatie waar ik het over heb is rond 2004-2006. Dus ik kan niet zeggen of e.e.a. in de tussenliggende jaren verbeterd is.

Wat ik wel weet over toen:

Inderaad soms 6 auto's moeten checken voordat ik een goede mee kon nemen. Gezien het huidige nieuwsbericht blijkt dit niet veel verbeterd.

Verder deden wij dringend secundair vervoer op verzoek van huisartsen en ziekenhuizen. De 100- auto's reden namelijk alleen naar het ziekenhuis waar zij aangekoppeld waren. Dus interklinisch vervoer en vervoer naar een ziekenhuis waar iemand bekend was werd door secundair gedaan. Mee mogen maken dat de 100-auto iemand kan brengen. Op de SEH werd binnengebracht en na een half uur door ons met spoed werd vervoerd naar het ziekenhuis waar patiënt bekend was. Ook heb ik spoedritten uitgevoerd naar huisadressen op verzoek van de huisarts om onnodig gesjouw met patiënten te voorkomen. Hier zaten soms doodzieke mensen tussen.

Ik heb ook de nodige niveauverschillen mogen zien tussen de diverse ambulanciers bij het secundair vervoer. Dit werd zelfs geconstateerd door patiënten. Zelfs nog, toen een Vlaamse collega reed, door de politie met onopvallend voertuig aan de kant gezet omdat wij met OGS reden... blijkbaar had de politie ook niet zulke goede ervaringen.

Dus ik geloof zeker in de oprechtheid van de gemiddelde medewerker en dat deze een goede drive hebben. En tuurlijk gaat er in een land als Nederland ook genoeg niet goed. Zie hiervoor de nodige discussies elders op dit forum, maar het Belgische systeem heeft wel een revisie nodig want volgens mij is er nog niet zo heel veel veranderd.

Voor de medisch specialisten onder ons: Halve dag training ballonbeademing en je was competent voor deze handeling. Hoezo risicovol ;D

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Loekie link=msg=1019410 date=1333665458
Ik denk dat je verkeerd ingelicht bent. Wat loon betreft is een modale Belg zwaarder belast. De belastingsschijven zijn compleet anders. Dat bepaalde heffingen goedkoper zijn, dat klopt. Daarentegen zijn er dan weer bepaalde heffingen waarschijnlijk stukken duurder dan in Nederland. Dat de federale overheidsstructuur met daarnaast nog de deelstaatregeringen duur is, klopt. Goed, het is blijkbaar de keuze van de politiek en in casu dus ook van de bevolking om op zo'n manier te werken. Zelf vind ik dit niet wenselijk maar de tijd zal uitwijzen hoe dat verder evolueert.
Wat betreft derdewereldland, ik wil de Nederlanders die massaal over de grens trekken voor de ziekenhuiszorg niet te eten geven. Misschien zijn de prijzen dan wel op het niveau van een derdewereldland, niet alles binnen onze gezondheidszorg loopt mank. Gelukkig maar...
Hoe de ambulance"zorg" in België georganiseerd wordt is inderdaad niet wenselijk. Vanuit de versnipperde sector wordt al decennia gevraagd om verandering. Dat zal, mijn inziens, niet gebeuren omdat het systeem hierdoor zal imploderen. Al jaren steken met regelmaat geruchten de kop op van verbeterde/uitgebreide opleiding. Zolang de financiering niet volgt zie ik daar weinig van in huis komen. En laat dat nu net de (hoofd)oorzaak zijn van de bestaande problematiek.
 I

In Nederland is in de jaren 70 ook  het roer omgegooid mbt het toenmalige ambulancevervoer. Eisen die gesteld werden aan ambulancevervoerfers en hun personeel gingen omhoog, (alhoewel toen nog steeds keuze mogelijk was tussen het aanstellen van een verpleegkundige of een EHBO-er op de ambu met een chauffeur-ziekendrager.....)

In 1985 is de die wet weer aangescherpt en zijn de opleidingseisen fors omhooggegaan, minimaal verpleegkundige A en B met voorkeur voor specialisatie in eenvan de toenmalige 3 relevante gebieden IC, CCU of Anesthesie.

In de jaren 90 is ook die wet weer aangescherpt via een AMvB en zijn alleen nog gespecialiseerde verpleegkundige met SOSA diploms gerechtigd om ambulancezorg te verlenen. Ook aan de kwaliteit van de materialen en materieel werd in de afgelopen 35 jaren steeds hogere eisen gesteld

Oftewel, het kan dus wel om dmv wettelijke eisen een situatie te veranderen, veranderingsbereidheid en initiatief van de overheid is dan wel het allerbelangrijkste, anders verandert er vrij weinig... ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #62 Gepost op: 23 augustus 2013, 20:51:34
Heren,

De overheid heeft hier in ons aller Belgenlandje goed over nagedacht en tataaa: deus ex machina:  Het Paramedisch Interventie Team is ten tonele verschenen...  098uo

En dan nu serieus:

Je kan Belgie en Nederland niet zomaar vergelijken.  Je moet breder kijken dan enkel die ene Ambulance.

Grofweg heb je wereldwijd twee (drie) grote systemen van ambulancezorg:

Het Anglo Amerikaanse concept met onder andere de paramedic.  (3 niveau's: Basisambulancier, Intermediate en Paramedic. Waar de basisambulance in de USA trouwens niet zo gek veel meer mag doen dan de Belgische Ambulancier)

Het Franco Germaanse systeem:  een opdeling in BLS en ALS wagens.  (In dit systeem komt een arts vaak pre hos ten tonele)
De Belgen vallen onder dit systeem (BLS ambulance en ALS MUG)  Belangrijke kanttekening is dan wel dat de Belgische ambulancier een van de laagste opleidingen heeft in Europa (nuance wel: iedere 20 km staat er hier in Vlaanderen wel een of andere MUG en een ziekenhuis is vaak ook niet meer dan 15 min rijden)

en dan heb je nog... Nederland (Met de AVP)
Is een beetje (zwart/wit gezegd) een soort combinatie van de twee systemen (AVP en MMT)

Wie meer wilt lezen hierover, hieronder link naar mijn eindwerk over PIT.  Via deze link kom je eerst op samenvattend artikel , op ander tabbladen kan je gehele tekst lezen:

https://sites.google.com/site/paramedischinterventieteampit/home/artikel



Om alles zo nog wat te nuanceren:

Ik hoorde tijd terug de uitspraak dat je in Belgie 's nachts onveveer even veel MUG-equipes hebt dan dat er in Nederland Ambulances 's nachts beschikbaar zijn.  (Er zijn 80 muggen in België)

Wat in Belgie, wat simplistisch gezegd, zou mogen is de basisopleiding voor ambulanciers wat verhogen, de PIT in een personenwagen steken en het aantal Muggen verminderen zodat je wel hoge kwaliteitsmuggen krijgt.


De reportage stelt de zaak wel zwart / wit maar dat is niet slecht.
Ja er zijn heel wat problemen hier maar stellen dat het hier niet veilig is is dan ook weer wat kort door de bocht.  

Over het secundair, niet dringend vervoer (wat buiten de reportage viel) is er in Vlaanderen amper wetgeving, laat staan dat er opleidingseisen gesteld worden aan deze ambulanciers.  Enkel bij Rode Kruis en Vlaamse Kruis is er wat uniformiteit omdat deze een eigen ambulanciersopleiding.    Misschien moet Vlaanderen eens gaan kijken in Wallonië?
Klein stapje  (of grote sprong?) vooruit is misschien dit:

24 MEI 2013
Ministerieel besluit tot benoeming van de leden van de onafhankelijke commissie, belast met de bepaling, actualisering en voortgangsbewaking van de minimumkwaliteitseisen voor het niet-dringend liggend ziekenvervoer


http://staatsbladclip.zita.be/staatsblad/wetten/2013/06/07/wet-2013203371.html
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #63 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:53:48
Citaat van: Het Nieuwsblad
Te weinig ambulances tijdens weekends

Het gebeurt steeds vaker dat er tijdens het weekend te weinig ambulances zijn. Daardoor kan het soms tientallen minuten duren vooraleer hulp ter plaatse is. "Dit kan mensenlevens kosten", zegt Antwerps spoedarts Kevin Vereecken in Gazet van Antwerpen.

"Ziekenhuizen moeten hun ziektevervoer wegens besparingen steeds vaker uitbesteden aan privébedrijven, en die doen op hun beurt steeds vaker een beroep op vrijwillige ambulanciers om in te springen in de weekends", zegt de spoedarts nog. "Die haken dan weer af omdat de job fiscaal compleet onaantrekkelijk is."

Jan Christiaen, voorzitter van de Belgische Beroepsvereniging van Ambulancediensten (BBA), wijst onder meer naar de te lage maximumtarieven. "Wij zouden tot drie keer meer moeten aanrekenen om op een deftige manier te kunnen functioneren. Die cijfers zijn bekend, maar niemand wil ernaar kijken."

Bron

Citaat van: Gazet van Antwerpen
"Soms kantje boordje om ambulance te bemannen"

Volgens dokter Erwin Schroyens, hoofdgeneesheer van het AZ Sint-Maarten in Mechelen, stelt het probleem met de inzet van ziekenwagens zich in de Mechelse regio minder scherp. “Al is er hier ook zeker geen overschot aan personeel", zegt hij.

Het ziekenhuis werkt samen met privébedrijf Falck Ambuce voor de inzet van 100-ambulances. "Soms krijgen we te horen dat er onvoldoende vrijwilligers beschikbaar zijn om de ambulances te bemannen, bijvoorbeeld omdat verscheidene vrijwilligers met vakantie zijn.In die gevallen zetten we extra druk bij de firma en voorlopig is het ons altijd gelukt om de ambulance toch te laten bemannen", vertelt Schroyens.

Iedereen is volgens de arts van goede wil om de patiënt niet in de kou te laten staan. "Soms is het al kantje boord geweest, maar voorlopig hebben we nog nooit zonder ziekenwagen gezeten. In dat geval zou de aanrijtijd drastisch oplopen en dan is dat nadelig voor de volksgezondheid.Dat willen we absoluut vermijden.”

De gemiddelde vertrektijden van de Mechelse ambulances zijn de jongste jaren trouwens nog een pak sneller geworden.“Onze ambulanciers moesten vroeger van op de tweede verdieping vertrekken. Sinds we ze naar de gelijkvloerse verdieping hebben verhuisd, zijn we overal nog sneller ter plaatse”, legt dokter Erwin Schroyens uit.

Bron

Interview op Radio 1


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #64 Gepost op: 12 augustus 2014, 00:06:15
Waarom gaan politie en beroepsbrandweer in Belgie niet over op vrijwilligers als het zo goed lijkt te werken... lekker goedkoop systeem    :-\ ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #65 Gepost op: 12 augustus 2014, 02:44:04
Vorige week werd er trouwens ook nog aan de alarmbel getrokken in verband met de spoedartsen:

Citaat van: De Morgen
Nijpend tekort aan spoedartsen

Liefst 1.200 spoedartsen komt België tekort volgens de meest recente schatting. Daardoor is op de spoeddienst vaak zelfs geen arts aanwezig.

Een spoeddienst waar 's nachts geen urgentiearts te vinden is: het gebeurt steeds meer in kleinere Vlaamse ziekenhuizen. Het tekort aan spoedartsen is zo nijpend dat als de dokter van dienst ziek valt, er vaak geen vervanging is. De MUG rijdt dan niet uit en wie op de spoedafdeling terechtkomt moet wachten op een arts die thuis wordt opgeroepen.

"Eigenijk moeten er twee spoedartsen zijn wanneer men ook de MUG-functie uitoefent, maar dat is vaak niet haalbaar", vertelt dokter Jan Stroobants, voorzitter van de beroepsvereniging van urgentieartsen. "Daarom is er een wettelijke regeling dat er in dat geval één spoedarts effectief aanwezig is en één dokter oproepbaar van wacht moet zijn, die binnen het kwartier in het ziekenhuis kan staan wanneer de MUG uitrukt."

Bron

Ik vraag mij trouwens af of 15 minuten realistisch is.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #66 Gepost op: 6 februari 2016, 11:48:01
Nieuws over het stukje niet-dringend ziekenvervoer:

Citaat
Niet-dringend ziekenvervoer kreunt onder wantoestanden: "950 euro voor rit naar hospitaal"

SINT-TRUIDEN - De sector van het niet-dringend ziekenvervoer - dus niet de streng gecontroleerde dienst 100 of 112 - kreunt in Vlaanderen onder een compleet gebrek aan regelgeving. En daar maken sommige ambulancebedrijven gretig misbruik van. Vlaams minister voor Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) geeft de sector nog tot de zomer om met een plan voor zelfregulering te komen.
Torenhoge facturen, slecht onderhouden ziekenwagens, personeel dat niet opgeleid is, het bestaat al jaren in het niet-dringend ziekenvervoer. Dat zijn de ambulanceritten om patiënten tussen ziekenhuizen te vervoeren of om mensen van thuis naar een medische instelling te rijden voor een behandeling.

De reden voor de wantoestanden: er bestaat in Vlaanderen geen regelgeving of controle en sommige bedrijven maken daar misbruik van. Vandeurzen pleit er al jaren voor dat de sector aan zelfregulering moet doen. Een bijna onmogelijke opdracht omdat de betrokken partijen - ziekenvervoerders, mutualiteiten, patiëntenorganisaties en ziekenhuizen - het maar niet eens geraken over de voorwaarden.

De patiënt is daar de dupe van. Zo moest een vrouw uit Zepperen recent bijna 1.000 euro betalen voor een rit van haar thuis naar UZ Gasthuisberg en terug.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20160206_02113250/niet-dringend-ziekenvervoer-kreunt-onder-wantoestanden-950-euro-voor-rit-naar-hospitaal
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 6 januari 2017, 08:57:18
Brandweeroverste woedend over manier waarop hulpverleners moeten werken: “In veertig jaar niet meegemaakt. Mijn bloed kookt”

Citaat
KORTRIJK / ROESELARE - De vele ongevallen gisteren legden een groot pijnpunt van de brandweerhervorming bloot. Een ambulance uit Roeselare werd opgeroepen om mensen in Kortrijk te helpen. “Mijn bloed kookt. In veertig jaar niet meegemaakt”, zegt brandweeroverste Eric Veracx.

“Is dit de Dringende Geneeskundige Hulp van de 21ste eeuw? Is dit de organisatie van de snelste adequate hulp voor elke burger?”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170105_02659365