Ik heb tijdens bewakingsdiensten al vrij vaak bij brandjes gestaan. Het ligt er natuurlijk per geval aan hoever je kan gaan in je handelen, maar in veel gevallen hebben we toch een toegevoegde waarde in zo'n geval. En dat gaat van het uittrappen van een klein brandje tot het ondersteunen bij grote compagniebranden in duingebieden.
Als het allemaal niet zo spannend is kunnen we het ook prima alleen af, de meldkamer c.q. andere diensten willen nog wel eens een melding doorzetten onder het mom van jullie zitten daar toch, in andere gevallen is het eigen waarneming. In veel van die gevallen doet een schep zand of een emmer water wonderen, en mocht het iets groter zijn kunnen we alsnog de brandweer erbij vragen. Mocht dit niet het geval zijn heb je toch mooi de inzet van een politie eenheid en mogelijk een TS voorkomen. Is het een wat heftigere melding, dan kunnen we primair zorgen voor afzetting, verkenning en eerste hulp (bizar voorbeeld; iemand die bewusteloos in een brandende rietkraag lag, die we optijd hebben kunnen weghalen). Daarnaast kunnen we ook alvast de meldkamer bijpraten over de situatie, beste aanrijroute en dergelijke. Secundair kunnen we dan met boten en/of terreinvoertuigen de overige diensten ondersteunen, een geweldig voorbeeld hiervan zijn de grote duinbranden in Noord-Holland vorig jaar.
Daarnaast kan je in natuurgebieden ook al het e.e.a. aan brandpreventie doen, als ik tijdens droogte iemand een barbeque aan zie steken in de bossages loop/vaar/fiets ik er meestal even langs om te kijken of men rekening houdt met de droogte en wat voorlichting te geven.
Het bovenstaande uiteraard allemaal met het inacht nemen van de eigen veiligheid. Naast brand wordt dit soort ondersteuning ook op veel andere gebieden geleverd. We zijn in bepaalde gebieden vaak toch als eerste ergens ter plaatse, of nemen dingen waar... aan de hand daarvan moet je gaan inschatten of je er zelf wat mee kan, of dat je meteen gaat opschalen.