Ik heb de discussie van deze tread niet helemaal gelezen maar ik kan me behoorlijk boos maken over de algemene tendens van dit soort discussies. Niet alleen hier maar overal, op elke nieuwssite of forum. En de simpele gedachte vanuit de overheid dat het aan keuring ligt of wat dan ook is werkelijk onzin.
Mensen. Zo`n keuring is en blijft een momentopnamen. Een gesprek van een uurtje, max 2. Waarbij je in NO Way een beeld kan krijg wie iemand is.
Ik heb inmiddels, in mijn 7 jarige carriere, 2 van dit soort gesprekken gedaan. En beide sloegen feitelijk nergens op. De eerste in 2005, toen ik vers van straat kwam, gaf een beter beeld van wie ik was dan de 2e na 5 jaar dienst. In de 2e stonden ronduit leugens. Die vrouw had duidelijk niet geluisterd naar mijn verhaal.
Nu hebben in korte tijd 2 studenten van Amsterdam en 1 ervaren collega van groningen het leven verloren. De eerste 2 door hun eigen dienstwapen. De laatste uit groningen weet ik zo even niet.
Het is een utopie om te stellen dat dit te ondervangen is met een keuring voorafgaand aan het in dienst treden bij de organisatie. Natuurlijk ga je de echte probleemgevallen eruit filteren maar het gros niet. Tussen sollicititatie en incident zaten bij beide studenten ongeveeer 2 jaar. In 2 jaar kunnen een hoop dingen gebeuren. Iedereen, die werkt in de organisatie of in vergelijkbare organisaties, weet wat er op een gemiddelde dienst kan voorvallen. Daarbij hebben we allen een prive en elk huisje heeft ze'n kruisje.
Bij iedereen kan op slot de emmer vollopen en niet iedereen laat dit zien of praat er over.
Het wel of niet thuis hebben van het dienstwapen gaat niet voorkomen dat een collega, die zelfmoordgedachts heeft, het wapen pakt. Bedoel iedereen heeft toegang tot zijn of haar wapen. Of dit nu thuis is of op het werk. Er zijn zat voorbeelden waar een collega zich zelf neerschiet in de kleedkamer of op de wc.
Gelukkig is er inmiddels een cultuur waarbij het mag en OK is om over problemen, prive of tijdens het werk, te praten. ZIG teams zijn er in dacht ik alle regios en die worden ook breed ingezet. Naar mijn idee kun je het niet voorkomen dat een collega naar zijn wapen grijpt maar je kunt het wel zo veel mogelijk proberen te ondervangen door te zorgen dat de opvang verbeterd word en collegas en leidinggevend beter gewapend zijn om de signalen eerder op te pikken.