Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1519896 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2800 Gepost op: 24 juli 2014, 22:55:58
Citaat van: Dion link=msg=1285614 date=1406231221
Lijkt me toch vrij logisch. De reden dat amber tegenwoordig een stuk minder attentiewaarde heeft dan vroeger komt door het brede gebruik ervan in situaties waarin het niet nodig is. Veelal gaat de kermis aan als men vertrekt en pas weer uit als de werkdag over is. Stel je voor dat door een wetswijziging Rijkswaterstaat bij het beveiligen ook van blauw mag gebruiken, dan willen andere IM aannemers ook, net als de provinciale wegbeheerder, verkeersregelaars.. Uiteindelijk ook de loodgieter want die staat uiteraard ook wel eens gevaarlijk.

Daarnaast is wordt blauwe signaalsignalering geassocieerd met een dringende taak, zoals deze in het RVV is omschreven. Tegenwoordig wordt er ook meer werk van gemaakt het blauw alleen onderweg te voeren, vandaar ook de eis voor amber op alle politievoertuigen en de incident management richtlijnen. Blauw voor RWS zou juist lijnrecht tegen deze ontwikkelingen ingaan.

Mooi man, maar met deze beargumentering raak je kant nog wal. Als je een WIS en zijn/haar werkzaamheden gaat vergelijken met een IM-aannemer of een verkeersregelaar dan denk ik dat je de taken van deze partijen niet helemaal helder voor ogen hebt. Ik denk namelijk dat een WIS wel degelijk een dringende taak heeft te vervullen, en hoe eerder deze bij een incident aanwezig is, hoe beter dat is en niet alleen qua veiligheid maar ook vwb de doorstroming want ook het beperken van economische schade kan worden gezien als een dringende taak.

En juist omdat men de handhaving op het voeren van amber jarenlang heeft laten liggen stel ik dat de WIS van RWS zo snel mogelijk blauw moet gaan voeren, vanwege die verhoogde attentie-waarde.


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #2801 Gepost op: 24 juli 2014, 23:15:49
Maar dan zou ik nog willen inzetten op de bron bestrijding, meer inzet vanuit de div. Verkeersafdelingen op handhaven.

Dus meer volvo's op de weg! Meer pakkans. Vervolgens wat ik al eerder zei, iets met de portemonnee.

Maar over de discussie van de kleur verlichting heb ik geen toevoeging meer, die discussie draait uit op niets.! Den Haag beslist, niet het forum.

En ik geloof echt dat ze na zoveel schade rijdingen echt wel wakker zijn hoor.

Dus mijn voorstel is om hiermee de discussie te beëindigen, en door te gaan met het orginele topic.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #2802 Gepost op: 24 juli 2014, 23:17:59
Citaat van: Sylvester link=msg=1285588 date=1406224375
Hopelijk is RWS met de nieuwe LED lichtbalk beter zichtbaar.
iemand ook een foto van de achterkant van de lichtbalk? Vooral als die helemaal vol zit!
Zit er ook nog meer amber voorop dan de grill en lichtbalk? De oude wagens hadden ook nog flitsers op het dashboard.


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #2803 Gepost op: 24 juli 2014, 23:20:02
Zie het forum gedeelte van de voertuigen.

Ja, er zitten nog dashflitsers in.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2804 Gepost op: 24 juli 2014, 23:23:29
Citaat van: 7131 link=msg=1285621 date=1406235358
Mooi man, maar met deze beargumentering raak je kant nog wal. Als je een WIS en zijn/haar werkzaamheden gaat vergelijken met een IM-aannemer of een verkeersregelaar dan denk ik dat je de taken van deze partijen niet helemaal helder voor ogen hebt. Ik denk namelijk dat een WIS wel degelijk een dringende taak heeft te vervullen, en hoe eerder deze bij een incident aanwezig is, hoe beter dat is en niet alleen qua veiligheid maar ook vwb de doorstroming want ook het beperken van economische schade kan worden gezien als een dringende taak.

En juist omdat men de handhaving op het voeren van amber jarenlang heeft laten liggen stel ik dat de WIS van RWS zo snel mogelijk blauw moet gaan voeren, vanwege die verhoogde attentie-waarde.
Met deze uitspraken verklaar je de IM-aannemer en de Verkeersregelaars dus als onnodig en overbodig om maar niet te zeggen vogelvrij, terwijl deze juist zorgen voor meer handjes en snellere afwerking van een IM. Verder haal jij de ontheffingen onderuit die juist vanuit de overheid zijn gegeven aan deze partijen. En hoe zeer ik een WIS respecteer, ik heb liever bijv. een TMA ter plaatse als een Navara. En de meeste Wissen die ik ken zijn het daar mee eens.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #2805 Gepost op: 24 juli 2014, 23:28:04
Heren, het gaat nu om de primaire taken van de betrokken diensten. En niet over additionele maatregelen.

Laten we nu stoppen met dit geouwe........ Dit leid tot niets.
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2806 Gepost op: 24 juli 2014, 23:28:24
Citaat van: WIS IM+ link=msg=1285622 date=1406236549
Maar dan zou ik nog willen inzetten op de bron bestrijding, meer inzet vanuit de div. Verkeersafdelingen op handhaven.

Dus meer volvo's op de weg! Meer pakkans. Vervolgens wat ik al eerder zei, iets met de portemonnee.

Nee, ik zet in om cams op de Navara's of Toyota's. Deze staan vaak ver onder het rode kruis door dus is men er onder door gereden en dus bruikbaar in dat geval als bewijs en gelijk handhaafbaar.
Net als ik inzet op cams op actiewagens en TMA's die ook bruikbaar zijn als bewijsmateriaal. Ja, je hebt personeel nodig om de beelden te bekijken maar dat hoeft niet en volwaardig agent te zijn ( niet beledigend bedoeld ).
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #2807 Gepost op: 24 juli 2014, 23:36:54
Citaat van: WIS IM+ link=msg=1285537 date=1406203851
Dus eigenlijk 1 pagina verder, en de uitkomst blijft.....

€750,- en Educatieve maatregel per negatie. Dan raak je de mensen echt in de knip, misschien werkt die opvoeding dan wel.
De opvoeding werk niet want :
Dit is een maatregel die valt onder de categorie :"als het kalf verdronken is dempt men de put" of wel een "mosterd naar de maaltijd" bon.
Want ik denk dat ook hier geldt "een ezel stoot zich in het algemeen geen 2 maal aan dezelfde steen".

Maar het valt mij op dat nadat de snelwegverlichting 's nachts uit gaat dat dit probleem schijnbaar groot is geworden.
Zou het er niet aan liggen dat de geldbesparende maatregel een ongewenst bijeffect heeft, welke psychologisch eigenlijk heel goed verklaarbaar is.

Heb het zelf, met gemiddeld 100.000 km per jaar rijervaring, ook wel eens gehad dat het even duurde voordat ik 's nachts door had wat er van mij verwacht werd qua geleiding.
Was een stukje vermoeidheid en een stukje vanuit totaal ontbreken van straatverlichting waardoor er toch een lichte vorm van desoriëntatie ontstond maar met name weer wennen aan een grote lichtbron waar ik ineens mee werd geconfronteerd
Gelukkig wel snelheid geminderd en er goed door gekomen.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #2808 Gepost op: 24 juli 2014, 23:39:50
Citaat van: WIS IM+ link=msg=1285622 date=1406236549
En ik geloof echt dat ze na zoveel schade rijdingen echt wel wakker zijn hoor.
Het komt maar een enkele keer voor dat er 4 RWS jeeps in 1 week in elkaar gereden worden, dat komt bij andere takken ook maar een enkele keer voor.

(ik hou ambu schade gevallen bij, het is de laatste jaren 2 keer gebeurt dat er drie voertuigen in 1 week bij een ongevallen betrokken waren)

Dit is een moment opname, gewoon toeval, ik geloof niet dat hierdoor grote wijzigingen komen. ;)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #2809 Gepost op: 25 juli 2014, 00:00:45
Tegen zoveel wijsheid en ervaring (en lange tenen.....) kan ik niet op. Jullie hebben gelijk.