Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland

Auteur Topic: Gecrashte hulpverleningsvoertuigen Nederland  (gelezen 1519908 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #2830 Gepost op: 30 juli 2014, 21:25:13
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1285629 date=1406237814
Maar het valt mij op dat nadat de snelwegverlichting 's nachts uit gaat dat dit probleem schijnbaar groot is geworden.
Zou het er niet aan liggen dat de geldbesparende maatregel een ongewenst bijeffect heeft, welke psychologisch eigenlijk heel goed verklaarbaar is.

Heb het zelf, met gemiddeld 100.000 km per jaar rijervaring, ook wel eens gehad dat het even duurde voordat ik 's nachts door had wat er van mij verwacht werd qua geleiding.
Was een stukje vermoeidheid en een stukje vanuit totaal ontbreken van straatverlichting waardoor er toch een lichte vorm van desoriëntatie ontstond maar met name weer wennen aan een grote lichtbron waar ik ineens mee werd geconfronteerd
Gelukkig wel snelheid geminderd en er goed door gekomen.

Raar, bij werkzaamheden worden de lantaarns aangelaten.
Ook bij incidenten kunnen de lantaarns snel ingeschakeld worden.

Hoe reageer jij dan op plekken waar standaard geen verlichting aanwezig is of op plekken waar dan wel weer verlichting is?
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2831 Gepost op: 30 juli 2014, 22:58:18
Citaat van: B link=msg=1286415 date=1406705654
Hey F,

mogelijk dat het hier een politiemelding was, en zoals je weet worden die eigenlijk altijd gehonoreerd met een A1 rit..... "Ja toch maar even voor alle zekerheid he..."

Groetjes,

B

Laten we zeggen dat de melding anders klonk als dat het er ter plaatse uitzag...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2832 Gepost op: 31 juli 2014, 12:07:26
Citaat van: DeMassel link=msg=1286504 date=1406748313
Raar, bij werkzaamheden worden de lantaarns aangelaten.
Ook bij incidenten kunnen de lantaarns snel ingeschakeld worden.

Hoe reageer jij dan op plekken waar standaard geen verlichting aanwezig is of op plekken waar dan wel weer verlichting is?
Het bedrijf Citytec heeft daar nog beter op geanticipeerd:
Calamiteitenverlichting Zaanstad

16 juni 2014
Veilig uit met calamiteitenverlichting in centrum Zaanstad:
Simpel, slim en uiterst effectief
Uitgaan doe je voor de gezelligheid. Warme, gedimde openbare verlichting draagt daar aan bij. Maar als er in een uitgaansgebied onverhoopt iets mis gaat, dan zou je als politieagent of hulpverlener dolgraag een flinke lamp willen aansteken om goed te zien wat er precies gebeurt. In Zaanstad kan dat sinds kort: met één telefoontje wordt een hele zone van het uitgaansgebied -tijdelijk - fel uitgelicht. Een simpele én slimme vorm van calamiteitenverlichting, ontwikkeld door openbare verlichtingsspecialist CityTec, die uiterst effectief blijkt.
Dit voorjaar is de aanleg afgerond van een innovatief systeem van calamiteitenverlichting in het gehele uitgaanscentrum van Zaanstad. Op verzoek van de politie is de gemeente op zoek gegaan naar een slimme oplossing voor de verlichtingsproblematiek in de drukbezochte uitgaansbuurt. Samen met openbare verlichtingsspecialist CityTec is die oplossing gevonden.
De ‘pret’ voorbij
Uitgangspunt van het systeem dat in Zaanstad is gerealiseerd, is dat de normale, warme natriumverlichting blijft zoals die is. Aan een aantal lichtmasten is op basis van een speciaal lichtplan een led-spot bevestigd, die fel wit licht afgeeft. Deze led-spots kunnen met een radiofrequent signaal aan- en uitgezet worden. De centrale waarin dat gebeurt, wordt door hulpdiensten met behulp van een telefoonnummer bediend (zie kader). Zo kun je het lichtbeeld in een handomdraai veranderen. Warm en gedimd als het kán en koud en helder als het moet. Het koude licht geeft een helder signaal aan het publiek: de ‘pret’ is voor eventjes voorbij.
Politie, hulpdiensten en gemeente: ‘je merkt dat het werkt’  
De voordelen van deze vorm van calamiteitenverlichting zijn divers. Krachtige lichtbronnen zijn soms nodig om het cameratoezicht effectiever te maken. Rond sluitingsuur en bij ongewenste situaties heeft het felle licht als effect dat het publiek kalmeert. Eventuele onruststokers weten dat ze duidelijk zichtbaar- en dus op te sporen zijn. Hulpverleners, tenslotte, kunnen bij calamiteiten hun werk beter doen, omdat ze goed licht hebben. Dit alles wordt gerealiseerd tegen beperkte kosten, omdat er geen extra infrastructuur aangelegd hoeft te worden (kabels in de grond, masten). De resultaten zijn uitstekend: het uitgaanspubliek kan een stuk veiliger op stap, aldus Erik Haartman, beheerder Openbare Verlichting en Verkeersregelinstallaties in Zaanstad. Haartman: “We zijn nu enige tijd bezig met dit project en je merkt dat het werkt. Als het gaat om de beïnvloeding van het publiek, dan is dat natuurlijk moeilijk meetbaar. Maar bij het managen van incidenten weten we zeker dat het systeem een aanzienlijke bijdrage levert aan de veiligheid.”
Creatief idee
De samenwerking met CityTec bij het ontwikkelen van dit systeem voor calamiteitenverlichting is uitstekend verlopen, vindt Erik Haartman. “We hebben gevraagd om drie alternatieven, waarbij deze optie er met kop en schouders bovenuit stak. Het idee is creatief en past perfect bij onze vraag. Aan de andere kant: het was ook nog nooit ergens gerealiseerd. We hebben samen stap voor stap het hele plan uitgewerkt en in praktijk gebracht. Je loopt dan tegen dingen aan, die van beide kanten flexibiliteit vereisen. Daar zijn we prima met elkaar uitgekomen.”
Hoe werkt het in de praktijk
De calamiteitenverlichting in Zaanstad is gebouwd met allerlei bestaande componenten. Wilfred Akerboom van CityTec is medebedenker van het systeem. Hij legt uit: “Het mooie is dat er geen schep in de grond hoeft. De led-spots kunnen gemakkelijk gemonteerd worden op bestaande masten. Ze bevatten een RF-chip, die communicatie mogelijk maakt. Vanuit een centraal punt wordt het aan- of uit signaal verstuurd, op basis van een telefoontje van iemand die bevoegd is om de lichten te bedienen. Het systeem houdt rekening met verschillende praktijksituaties. Zo blijven de lampen tenminste vijf minuten aan, als ze eenmaal worden aangeschakeld. Zo wordt voorkomen dat wanneer meerdere hulpverleners een signaal aan de centrale geven, de lichten weer uit springen. Ook hebben we gezien dat het slim is om in zones te werken. Bij incidenten wordt dus niet het hele gebied in één keer in het licht gezet, maar alleen het specifieke deel waar het incident plaatsvindt. Dat geeft in het gehele uitgaansgebied meer rust.”
Hobby Bobby eenheid Den Haag


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #2833 Gepost op: 1 augustus 2014, 00:21:11
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1276422 date=1402652622
Eindhovens Dagblad : http://www.ed.nl/regio/cranendonck/uitgebrande-ambulance-op-a2-bij-maarheeze-vervoerde-donorbloed-1.4402626
Staan twee foto's op en uitleg van de brandweer.
Voertuig van witte kruis transplant bij een demontage bedrijf
http://www.schadeautos.nl/nl/demontage/personenauto's/mercedes+e_klasse+220_CDi_Combi/o/740962


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2834 Gepost op: 2 augustus 2014, 02:33:56
Citytec doet alsof het een bedenksel is van hen....
Jammer dan dat is het niet.

Jaren geleden is er een meneer geweest van RWS die bedacht dat verlichting wel uit zou kunnen 's nachts, men lachte hem uit. Hij zei ook dat het dan wel mogelijk moest zijn om snel te schakelen om verlichting aan te zetten indien van node. Hoe deze man zijn naam was weet ik even niet, maar hij was wel visionair. Nu gaan anderen met zijn vinding de eer stelen. Niet netjes.

De meeste van de wegbewakingssystemen komen niet van de overheid, opsomming:
Botsabsorber=> Pieter van der Linden ( had het systeem in de usa gezien en vond het toepasselijk voor Nederland. Heden ten dage staan er in het gebruik van een botsabsorber nog steeds leterlijke regelgeving vanuit het US. )
MRS=> Overgenomen vanuit Canada, waar lawine streken met verplaatsbare signalering werd aangeduid.
signalering tbv HV diensten=> Overgenomen vanuit GB, waar in de jaren 30 men ervan doordacht werden dat gewone signalen niet hielpen om zich bekent te maken.

Ik kan er nog veel meer opnoemen, maar die kunnen jullie ook opzoeken. Enige reden waarom ik dit zo opnoem is dat ik deze uitspraak over Citytec gewoon zie als reclame maken op dit forum. Niet netjes, net als dat de bedenker van de AnreasStrips niet Andreas heette.......... e050
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #2835 Gepost op: 2 augustus 2014, 10:34:25
Beter goed gejat dan slecht verzonnen zullen ze gedacht hebben  8)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2836 Gepost op: 4 augustus 2014, 11:54:01
Citaat van: HIT link=msg=1286844 date=1406939636
Citytec doet alsof het een bedenksel is van hen....
Jammer dan dat is het niet.

Jaren geleden is er een meneer geweest van RWS die bedacht dat verlichting wel uit zou kunnen 's nachts, men lachte hem uit. Hij zei ook dat het dan wel mogelijk moest zijn om snel te schakelen om verlichting aan te zetten indien van node. Hoe deze man zijn naam was weet ik even niet, maar hij was wel visionair. Nu gaan anderen met zijn vinding de eer stelen. Niet netjes.

De meeste van de wegbewakingssystemen komen niet van de overheid, opsomming:
Botsabsorber=> Pieter van der Linden ( had het systeem in de usa gezien en vond het toepasselijk voor Nederland. Heden ten dage staan er in het gebruik van een botsabsorber nog steeds leterlijke regelgeving vanuit het US. )
MRS=> Overgenomen vanuit Canada, waar lawine streken met verplaatsbare signalering werd aangeduid.
signalering tbv HV diensten=> Overgenomen vanuit GB, waar in de jaren 30 men ervan doordacht werden dat gewone signalen niet hielpen om zich bekent te maken.

Ik kan er nog veel meer opnoemen, maar die kunnen jullie ook opzoeken. Enige reden waarom ik dit zo opnoem is dat ik deze uitspraak over Citytec gewoon zie als reclame maken op dit forum. Niet netjes, net als dat de bedenker van de AnreasStrips niet Andreas heette.......... e050
Er zijn ook twee mensen die tegelijkertijd de telefoon hebben uitgevonden, wil nog niet zeggen dat de ene het van het andere heeft gejat. Als bepaalde omstandigheden voor een ontwikkeling gecreëerd zijn kan gelijktijdige ontwikkeling van dezelfde innovaties tegelijk ontstaan  O0

Ach en reclame, het is iets waar ik mee te maken heb, echter geen belangen. Je denkt toch niet dat ik al deze posts maak voor één keer reclame te kunnen maken ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #2837 Gepost op: 9 augustus 2014, 07:37:17
Okay, het zit op het randje qua 'hulpverleningsvoertuig'....

Maar vanmorgen weer een pijlwagen 'vol' aangereden op de hoofdrijbaan van de A4, Rijswijk in de richting van Leidschendam.





Meer info en beelden in het item http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/20608-actiewagen-betrokken-bij-aanrijding-a4

Peen
Redacteur van


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #2838 Gepost op: 9 augustus 2014, 14:30:41
Brandweerauto rijdt sloot in

Gecrasht is een groot woord, maar goed is het ook niet

http://www.112provincieutrecht.nl/index.php/nieuws/1610-brandweerwagen-komt-in-sloot-terecht-woudenberg


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #2839 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:52:20

Kon daarna zijn weg weer vervolgen, dus gecrasht is idd een groot woord ;D
If you can dream it, you can do it.