Ik vind het idee van mopper niet slecht. Feit is dat er in Nederland diensten en bedrijven rondrijden met OGS die niet in de Regeling OGS genoemd worden. En dan denk ik naast allerlei al genoemde diensten ook aan bepaalde crisisfunctionarissen van gemeenten, veiligheidsregio's, waterschappen, enzovoort. Sommigen zijn commercieel, anderen niet. Dat is eenvoudig op te lossen door commercieel te laten varen en dit te omschrijven in de vorm van iets met non-governmental of zoiets (hoewel waterschap ook een overheid is...).
Het belangrijkste voordeel van mopper zijn idee is dat de overheid de mogelijkheid openhoudt om onder voorwaarden het recht op het voeren van OGS te verstrekken aan andere partijen, zonder dat dit direct een wijziging in een wet moet inhouden. Stel nu bijvoorbeeld dat ik een MET-R kloon of Medi-Expresse kloon zou beginnen. Dan moet ik met allerlei omwegen voldoen aan de Regeling OGS, terwijl het idee van mopper de mogelijkheid biedt om mij daarvoor te laten certificeren. Beetje zoals de ISO- of VCA procedures: de voorwaarden waaraan je moet voldoen zijn helder, je zorgt dat je daaraan voldoet, je laat je certificeren en je bent geschikt bevonden.