Je bent geen psychiater, en alleen zij mogen patienten (pardon, slachtoffers) beoordelen op hun geestelijke gezondheid. Als er iemand met een circulatiestoornis neervalt ga je ook reanimeren, en niet eerst zijn lichaam onderzoeken of hij/zij niet een papiertje heeft waarop staat dat er geen reanimatiewens is... Met andere woorden: zo iemand probeer je gewoon te helpen.
Ik ben ook geen jurist, maar het slachtoffer tegen zijn wil in "helpen" is strafbaar. Er moet nog al wat papierwerk gebeuren om iemand gedwongen op te nemen.
Zoals al eerder is gezegd, de meeste die zelfmoord willen plegen doen dat op een manier dat de klans het grootst is dat ze daarin zullen slagen.
Ik zal niemand koste wat kost tegenhouden, maar ik zal wel alle mogelijke opties opperen om verder te kunnen leven.
Ik heb tijdens een ambulancestage van de SIGMA de familie opgevangen na een zelfdoding. Ik heb toen meegeholpen om de familie helpen te accepteren wat er gebeurd is.
Ik kreeg van een goede vriend de vraag of hij gauw dood zo gaan. Hij wilde niet verder leven door kanker.
Ik ben met hem op weg gegaan, totdat onze wegen zich moesten scheiden.
De belangrijkste reden, die ik kon bedenken, dat ik met een erg goed gevoel terug kan kijken op die bijzondere momenten is het feit dat ik geprobeerd heb om de situatie met hun ogen te bekijken.
Heb ik het goed gedaan.... Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik voor mijn gevoel het juiste heb gedaan.