Wat zijn de primaire taken van de KNRM, reddingsbrigades en Kustwacht?

Auteur Topic: Wat zijn de primaire taken van de KNRM, reddingsbrigades en Kustwacht?  (gelezen 4712 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Zover ik weet is de KNRM er om het even oneerbiedig te zeggen, wat ik niet oneerbiedig bedoel, alleen voor het redden van mensen, vaartuigen. Zij rukken alleen uit als er een melding is op open zee.

Reddingsbrigade zijn ook preventief aanwezig en houden toezicht op de veiligheid van de binnenwateren en stranden. Daarnaast spelen zij hierin ook een adviserende rol.

De kustwacht is een onderdeel van de Douane en doet ook reddingen. Maar zijn ook bezig om verdachte schepen in de gaten te houden en hebben hierin niet alleen een toezichthoudende rol. Zij voorzien de landeenheden van de Douane van informatie over schepen en kunnen deze eventueel op zee ook controleren.

Maar dat is zover mijn kennis reikt. Graag hoor ik of dit juist is.


het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2012, 00:18:13
Zover ik weet is de KNRM er om het even oneerbiedig te zeggen, wat ik niet oneerbiedig bedoel, alleen voor het redden van mensen, vaartuigen. Zij rukken alleen uit als er een melding is op open zee.


Nou, uuuh niet helemaal. Juist nu heeft de KNRM de termelogie bijgesteld en spreekt niet meer over het "redden", maar over het " helpen" van mensen.
Zij rukken uit als de Kustwacht dat vraagt en ze alarmeert, dat kan zijn voor een zwemmer in problemen, een zinkend schip, pech en boomtakken in de vaargeul. Open zee niet alleen, ook ruim binnenwater, tot aan het binnen IJ aan toe bij jou in de buurt. Ook sommige reddingsbrigades varen nog op ruim binnenwater, hoewel steeds minder.
Citaat

Reddingsbrigade zijn ook preventief aanwezig en houden toezicht op de veiligheid van de binnenwateren en stranden. Daarnaast spelen zij hierin ook een adviserende rol.

De kustwacht is een onderdeel van de Douane en doet ook reddingen. Maar zijn ook bezig om verdachte schepen in de gaten te houden en hebben hierin niet alleen een toezichthoudende rol. Zij voorzien de landeenheden van de Douane van informatie over schepen en kunnen deze eventueel op zee ook controleren.
 een van de onderdelen van de kustwacht wordt gevormd door de douane. Eigenlijk is zij een coordinerend orgaan, het schaap met de vijf poten. Op de site van de kustwacht:

De Nederlandse Kustwacht is een zelfstandige civiele organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De Kustwacht voert taken uit op de Noordzee voor zes ministeries, t.w. Infrastructuur en Milieu, Defensie, Veiligheid en Justitie, Financiën, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.

Dus de kustwacht is geen onderdeel van de douane, maar een soort centrale watermeldkamer voor Nederland, voor zowel handhaving, dienstverlening en SAR.
Met als belangrijkste parners de Marine, KLPD, RWS en KNRM
  
Citaat

Maar dat is zover mijn kennis reikt. Graag hoor ik of dit juist is.

Bij deze.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2012, 00:32:27
De kustwacht is een onderdeel van de Douane en doet ook reddingen. Maar zijn ook bezig om verdachte schepen in de gaten te houden en hebben hierin niet alleen een toezichthoudende rol. Zij voorzien de landeenheden van de Douane van informatie over schepen en kunnen deze eventueel op zee ook controleren.


Ik denk dat je een aantal Douaniers blij maakt met deze opmerking maar zover ik weet heeft de Douane zelfs geen zeeboten meer. Deze boten zijn nu in beheer van RWS. Wel bepaald de Douane, met uitzondering van SAR-taken de inzet van de boten en zijn er Douaniers aan boord.
Je zult dus onder water moeten blijven zwemmen als je ze wilt ontduiken.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2012, 00:42:08
Er wordt op de Kustwachtsite nog gesproken van Douanevaartuig "De Visarend". Maar in feite zijn alle schepen van de Rijksrederij, en in gebruik bij de diverse diensten.
Het uigangspunt van de Kustwacht is juist om door veelzijdige inzetbaarheid van de varende eenheden een grotere efficientie te verkrijgen, hoewel daar beperkingen aan kleven. Een betonningsvaartuig is niet echt geschikt om op jacht te gaan naar vissers die de visserijwet overtreden, maar ogen en oren kunnen ze wel zijn.

Oja, mensen van RWS zijn tegewoordig meestal ook BOA' s....  ;D


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2012, 00:59:38
Jeetje weer wat geleerd.

Ik weet niet hoelang het geleden is dat de visarend door de Douane is losgelaten. Maar kan me vaag iets herinneren dat het zo'n 7 jaar geleden nog van de Douane was. vandaar dat ik het afvroeg.

Als je niet zovaak met dit soort diensten in aanraking komt, blijft je kennis steken in het verleden.

Dank jullie wel voor de uitleg.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2012, 08:09:11
Precies waar fora voor bedoeld zijn, met plezier gedaan!  O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2012, 11:56:20
Het grote plaatje lijkt me ook wel relevant:

Search and rescue
Search and rescue (SAR) (Nederlands: opsporing en redding) is een door de Verenigde Naties gestandaardiseerde term. Het betreft een "effectief wereldwijd systeem, zodat waar mensen ook varen of vliegen, er een SAR-service beschikbaar zal zijn voor als dit nodig is". Het systeem staat beschreven in het door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en internationale luchtvaart organisatie ICAO uitgegeven SAR-handboek. Landen die lid zijn van deze organisaties zijn gehouden om naar deze maatstaven SAR-diensten te organiseren.

Tijdens SAR-reddingsoperaties heeft een Redding Operatie Centrum (afgekort "RCC", van Rescue Coordination Centre) de operationele leiding over de inzet. (In NL, Kustwacht Centrum in Den Helder) Er wordt gebruikgemaakt van SAR-eenheden, bemand door speciaal opgeleid personeel. Deze eenheden kunnen lucht-, water- of landgebonden zijn.
RCC, het Rescue Co-ordination Centre oftewel Redding Operatie Centrum, is het centrum verantwoordelijk voor een efficiënte organisatie van Search And Rescue taken en voor de coördinatie van de uitvoering tijdens de SAR inzetten. Ieder RCC is verantwoordelijk over een eigen gebied, aangeduid als Search And Rescue Region (SRR).
RCC's zijn er in drie gedaantes:
een MRCC, (houdt zich alleen met maritieme Search And Rescue bezig),
een ARCC, waarbij de A staat voor aeronautisch, richt zich uitsluitend op ongevallen met vliegtuigen
een JRCC, waarbij de J staat voor joint (gezamenlijk). Een JRCC zal zich dus met zowel noodgevallen in de zeevaart als luchtvaart bezighouden.

SAR in Nederland  De Nederlandse SAR-dienst is ondergebracht bij de Nederlande kustwacht. In Nederland zijn als SAR-eenheden aangemerkt de varende eenheden van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), vaartuigen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en van Bergings- en sleepdienst Theunisse en als luchtgebonden eenheden primair de vliegende eenheden van de Kustwacht (Dornier), Koninklijke Marine (Westland Lynx SH-14D/NH90) en de offshore-helikopter, secundair de Koninklijke Luchtmacht (Agusta AB412). Daarnaast kan het Nederlandse RCC, dat zich in Den Helder bevindt, gebruikmaken van een ruim aantal ondersteunende eenheden.

Werkgebied/Search And Rescue Region
Het maritieme werkgebied van de Kustwacht omvat de territoriale zee en de aangrenzende Exclusieve Economische Zone (EEZ). Het aëronautische werkgebied is het Flight Information Region (FIR) Amsterdam. Voor de maritieme hulpverlening- en reddingstaak (Search and REscue (SAR)) vallen ook de Waddenzee, het IJsselmeer en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse Stromen onder de verantwoordelijkheid van de Kustwacht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Search_and_rescue  en www.kustwacht.nl  O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2012, 16:48:37
Thanks! Heb nu meteen ook geleerd hoe het zit voor wat betreft het SAR.  O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2012, 16:50:55
"Daarnaast kan het Nederlandse RCC, dat zich in Den Helder bevindt, gebruikmaken van een ruim aantal ondersteunende eenheden."

En dat gaat over andere reddingsbrigades dan de KNRM, zoals ons clubje HOGE.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2012, 22:09:43
Tot nu toe is hier voornamelijk SAR besproken op zee en groot open water, onder verantwoordelijkheid van de Kustwacht. Daarnaast heb je nog het (preventief) bewaken en redden aan het strand en bij recreatieplassen. Dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van de gemeente wiens grondgebied het is. Uitvoering gebeurt vaak door Reddingsbrigades, medewerkers van de gemeente en soms ook door KNRM Lifeguards. Er is nauwelijks overzicht wie wat waar doet, aan de kust nog enigszins, maar aan binnenwater eigenlijk helemaal niet. Dit heeft te maken met de manier waarop wettelijk is bepaald wat wel en geen zwemwater is en welke eisen dan worden gesteld aan bewaking, toezicht en eventuele calamiteitenafhandeling. In de kern ligt dit bij de gemeente, waarvan we er 418 hebben in Nederland en die hebben allemaal hun eigen idee over hoe het geregeld moet worden. De provincie houdt hier toezicht op en ook die weten het alle 12 beter...

Dit is dus niet landelijk geregeld en daarom wordt het vaak niet gezien als een primaire taak van een bepaalde (hulp)dienst. De verantwoordelijke gemeente kunnen die taak leggen waar ze willen, als het maar voldoet aan de eisen van de wet en de controle van de provincie. De inhoud van het werk ligt vaak wel sterk in het veld van de hulpverlening: EHBO, toezichthouden en redden.

Daarnaast hebben de Reddingsbrigades via hun landelijke koepel een rol in de rampenbestrijding. Zij vormen dan de Nationale Rampenvloot die door het ministerie van BZK ingezet kan worden bij een overstromingsramp. Primaire taken zijn dan SAR in overstroomd gebied, evacuatie van slachtoffers, logistieke ondersteuning en transport van andere hulpverleners (brandweer, politie, GHOR, leger).

Als laatste hebben sommige Reddingsbrigades via een convenant afspraken in de Veiligheidsregio om bepaalde taken van de brandweer of ambulance te ondersteunen danwel over te nemen. Bijvoorbeeld ambulancevervoer op het strand of in de duinen of zoekacties op rivieren en kanalen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch