Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54867 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #220 Gepost op: 27 februari 2005, 20:40:25
Er is al het nodige gedaan op de plaats van het ongeval zelf. En tegenwoordig kun je in een heli toch nog redelijk wat doen aan de patient. Voor wat betreft de drukveranderingen, die zijn op die hoogte minimaal. Ik blijf dus toch nog steeds bij de heli omdat elke minuut hier telt. Vervoer over de weg geeft grotere risico's. Denk ook aan het optrekken, remmen en bochten bij vervoer over de weg. Ook dat is allemaal niet zo goed voor de patient. In de heli heb je daar minder last van.

Het SO met afwijkende stand been kan A2 naar een algemeen regionaal ziekenhuis worden afgevoerd.

Het zelfde geldt voor het SO in paniek dat goed reageert op de diazepam. A2 richting algemeen regionaal ziekenhuis.

Door te praten tegen de conducteur zal er toch een infuus naaldje in moeten. Ook deze krijgt dan 5 mg diazepam iv. Effe kijken hoe hij hier op reageert.
Als hij het daar goed op doet dan wil ik hem A1 geleidend vervoer naar het traumacentrum transporteren.

Tot zover mijn bijdrage.  8)


SL-Leung

  • Gast
Reactie #221 Gepost op: 27 februari 2005, 21:02:40
jeroen je geeft eerst aan toch voor de heli te gaan en dan maak je er weer een discussie punt van.

Jorrin treft geen blaam, komt helemaal door mijn ! :'( :'(
Ik had haar enkele vraagtekens die bij mij bestonden gesteld over het luchttransport. Als casus begeleider geeft zij dus die zaken ons ook ter overweging. Dus hier komen ze. Gezien de onzekerheid van de patient moest ik afgaan op de laatste gegevens:

A: geintubeerd
B: fladderthorax / pneumothorax -> drain;  PEEP beademing
C: Shock klasse 3-4, veroorzaakt door abdominale bloeding / bekkenfractuur.

Tegen geneeskundig luchttransport, gelet op de drukverlaging die ontstaan bij vliegen, pleit:
B:  ribfractuur. Door de verlaging van de druk kan er een pneumothorax ontstaan. Mogelijkheid wordt geboden indien er voorafgaande een preventieve thoraxdrain wordt geplaatst.  Tevens geeft de PEEP een probleem, omdat de verhoogde druk die daarmee gepaard gaat, voor extra longschade kan zorgen.

C: abdominale trauma / bloeding welke in een gesloten holte bevind. Door de verlaging van de druk kan hierbij de druk zodanig oplopen dat de holte gaat knappen.

Instabiliteit van de patient. Door het lawaai, vibraties en beperkte ruimte in de helicopter moet een patient vooraf al gestabiliseerd zijn , omdat behandeling van een patient minimaal tot niets is tijdens vervoer.

Voor kan in elk geval pleiten dat patient optimaal gestabiliseerd is (dus geintubeerd; 2 maal thoraxdrain; minimaal 2 infuzen op gieteren; bekken gefixeerd) en de aanrij tijd tot het traumacentrum.

Siu Luen


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #222 Gepost op: 27 februari 2005, 21:21:07
En als ruim 1 dag resterend niet genoeg blijkt te zijn, dan vraag ik Pieter gewoon om wat extra tijd. ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #223 Gepost op: 28 februari 2005, 11:18:15
Goed, we gaan afwikkelen. De dag vordert en er is nog het nodige te doen.
Laten we zeggen: we gaan voor vervoer van de tractorbestuurder door de lucht en nemen het risico voor lief. Over de weg belooft het ook niet veel goeds. Hij krijgt iedere seconde winst die we voor hem kunnen krijgen. ;)

Het gaat NIET goed met de conducteur. Na een fors gevecht zit er een infuus in en in eerste instantie kalmeert hij iets op de diazepam. Er volgt echter kort daarna een apnoe!

Ambulances druppelen nu binnen. Geef maar een volgorde van afvoer van slachtoffers.

In de trein zelf zijn geen slachtoffers meer aanwezig. De ongevallendienst en technische recherche kunnen gaan beginnen met onderzoek en het ruimen van de wrakken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #224 Gepost op: 28 februari 2005, 11:20:06
dan gaat de brandweer in ieder geval afschalen,1 peleton kan naar huis.van het andere gaan we kijken wat nog terplaatse moet blijven


Paul SEH

  • Gast
Reactie #225 Gepost op: 28 februari 2005, 14:55:12
Jorrin treft geen blaam, komt helemaal door mijn ! :'( :'(
Ik had haar enkele vraagtekens die bij mij bestonden gesteld over het luchttransport. Als casus begeleider geeft zij dus die zaken ons ook ter overweging. Dus hier komen ze. Gezien de onzekerheid van de patient moest ik afgaan op de laatste gegevens:

A: geintubeerd
B: fladderthorax / pneumothorax -> drain;  PEEP beademing
C: Shock klasse 3-4, veroorzaakt door abdominale bloeding / bekkenfractuur.

Tegen geneeskundig luchttransport, gelet op de drukverlaging die ontstaan bij vliegen, pleit:
B:  ribfractuur. Door de verlaging van de druk kan er een pneumothorax ontstaan. Mogelijkheid wordt geboden indien er voorafgaande een preventieve thoraxdrain wordt geplaatst.  Tevens geeft de PEEP een probleem, omdat de verhoogde druk die daarmee gepaard gaat, voor extra longschade kan zorgen.

C: abdominale trauma / bloeding welke in een gesloten holte bevind. Door de verlaging van de druk kan hierbij de druk zodanig oplopen dat de holte gaat knappen.

Instabiliteit van de patient. Door het lawaai, vibraties en beperkte ruimte in de helicopter moet een patient vooraf al gestabiliseerd zijn , omdat behandeling van een patient minimaal tot niets is tijdens vervoer.

Voor kan in elk geval pleiten dat patient optimaal gestabiliseerd is (dus geintubeerd; 2 maal thoraxdrain; minimaal 2 infuzen op gieteren; bekken gefixeerd) en de aanrij tijd tot het traumacentrum.

Siu Luen
De traumaheli vliegt op een hoogte van 100 tot 300 meter. De vaalserberg in zuid-limburg is al een stuk hoger. De luchtdruk daling die hierdoor ontstaat is dus te verwaarlozen.
Voor wat betreft het thorax probleem, er zit al een thoraxdrain in. Er is dus spraken van een gedraineerde pneumothorax.
Voor wat betreft de PEEP, verminder je die, 1 tot 3 cm H2O PEEP.
Het effect van de luchtdruk daling op de bloeding, mag je ook hier weer verwaarlozen.

Voor wat betreft de conducteur, intubatie onder algehele sedatie en verslapping mbv het achtergebleven MMT. Beademing en 2 infusen. Onder monitor bewaking A1 richting traumacentrum.

De rest van de patienten zijn stabiel en kunne A2 vervoerd worden naar de omliggende algemen regionale ziekenhuizen. Wordt het traumacentrum ook een beetje ontlast, die hebben immers al genoeg voor hun kiezen gekregen.

Als alles vervoerd is dan zijn we net op tijd klaar met het hele gebeuren.

Jorrin alvast bedankt voor deze zeer enerverende casus.  ;)


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #226 Gepost op: 28 februari 2005, 18:40:25
er zijn inderdaad nog 2 kritieke patienten lijkt mij, ten eerste de tractor bestuurder, het lijkt mij niet gewenst om die "by air" te vervoeren, ondanks de door Paul SEH genoemde argumenten, is het toch zo dat minimale drukverschillen wel degelijk kunnen leiden tot ernstige heamodynamische consequenties.  Denk maar aan een pat. in shock die op wil staan, en die collabeert tgv de zwaartekracht.  
De machinist is kritiek, de klachten lijken te wijzen op neurologisch letsel, dus intuberen (moet wel met een apneu) verslappen, maximaal oxygeneren en iom MMT een beetje hyperhaes.  Daarna na CWK WVK immobilisatie geleidend A1 naar een neurochirurgisch traumacentrum

De rest van de slachtoffers kunnen lijkt mij allen naar het ziekenhuis met een A2 indicatie.

Dank voor de casus Jorrinda, was wederom leuk en leerzaam.  

PS. Mooi spul hé, esketamine.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #227 Gepost op: 28 februari 2005, 23:01:21
Beste mensen, ik ga hier afsluiten en even van mijn welverdiende rust genieten. ;) Er zaten wat uurtjes in, maar ik vond dat er door iedereen weer geweldig leuk en goed is meegewerkt en meegedacht.
Ter informatie - om het helemaal te kunnen afsluiten - het volgende:
De conducteur heeft het gehaald en is volledig hersteld! De machinist is er bovenop gekomen. Waarom hij niet uit de cabine heeft kunnen wegkomen blijft de vraag, aangezien hij zich van het ongeval zelf niets meer herinnert.
De tractorbestuurder heeft het gehaald tot op de operatietafel, daar is hij helaas uiteindelijk toch nog aan zijn verwondingen bezweken.
Het slachtoffer zonder ademhaling, pupillen niet reagerend op licht heeft het ook niet gehaald.
Het gezin is herenigd en hersteld.
De overige slachtoffers zijn na al dan niet lange revalidatie weer in het dagelijkse leven aan de gang.

Iedereen weer BEDANKT!!! :D


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #228 Gepost op: 1 maart 2005, 17:55:16
Bedankt Jorrin, was een mooie casus!!!

Ik zal kijken of ik deze lijn kan doorzetten ;)
Brandwacht 1e klas + WVD


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #229 Gepost op: 1 maart 2005, 18:22:19
Bedankt voor deze interessante casus Jorrin! Het was inderdaad leuk en leerzaam.  :D
Virus checking completed: All viruses functioning normally.