jeroen je geeft eerst aan toch voor de heli te gaan en dan maak je er weer een discussie punt van.
Jorrin treft geen blaam, komt helemaal door mijn !
Ik had haar enkele vraagtekens die bij mij bestonden gesteld over het luchttransport. Als casus begeleider geeft zij dus die zaken ons ook ter overweging. Dus hier komen ze. Gezien de onzekerheid van de patient moest ik afgaan op de laatste gegevens:
A: geintubeerd
B: fladderthorax / pneumothorax -> drain; PEEP beademing
C: Shock klasse 3-4, veroorzaakt door abdominale bloeding / bekkenfractuur.
Tegen geneeskundig luchttransport, gelet op de drukverlaging die ontstaan bij vliegen, pleit:
B: ribfractuur. Door de verlaging van de druk kan er een pneumothorax ontstaan. Mogelijkheid wordt geboden indien er voorafgaande een preventieve thoraxdrain wordt geplaatst. Tevens geeft de PEEP een probleem, omdat de verhoogde druk die daarmee gepaard gaat, voor extra longschade kan zorgen.
C: abdominale trauma / bloeding welke in een gesloten holte bevind. Door de verlaging van de druk kan hierbij de druk zodanig oplopen dat de holte gaat knappen.
Instabiliteit van de patient. Door het lawaai, vibraties en beperkte ruimte in de helicopter moet een patient vooraf al gestabiliseerd zijn , omdat behandeling van een patient minimaal tot niets is tijdens vervoer.
Voor kan in elk geval pleiten dat patient optimaal gestabiliseerd is (dus geintubeerd; 2 maal thoraxdrain; minimaal 2 infuzen op gieteren; bekken gefixeerd) en de aanrij tijd tot het traumacentrum.
Siu Luen