Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54886 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #50 Gepost op: 3 februari 2005, 08:23:45
Eerst even jouw laatste vraag :
Ja, ik zou direct opschalen naar GRIP 1 (en mogelijk vrij snel naar GRIP 2), maar dat heeft niets met de compagnie-inzet te maken. GRIP 1 betekent dat er behoefte is aan multidisciplinaire afstemming (met een leider in het COPI) en dat de verantwoordelijke burgemeester in aktie komt. Dat kan in diverse situaties gebeuren onafhankelijk van de opschaling van de brandweer.

Nog even toelichten waarom ik meteen 'stevig' laat alarmeren aan de brandweerkant.

Voor een 'standaard beknelling' in een personenauto houden we altijd 1 TS (met eventueel 1 HV) aan. Als er 2 personenauto's zijn waaruit slachtoffers bevrijd moeten worden willen we normaal graag 2 TS'en ter plaatse hebben.

Stel dat twee personenautos met beknelling 300 meter van de openbare weg zouden liggen (zeer moeilijk bereikbaar) dan zou je logischerwijze al een 3e en evt. 4e TS willen alarmeren om te helpen de materialen 300 meter over de spoorbaan te sjouwen.....

Dus bij een incident met 2 beknelde personen op grote afstand van de openbare weg (300 meter) is het opschalen naar groot (3 TS) of zeer-groot ongeval (4 TS) goed te motiveren.

Zo zit dus (mijn) denkwijze bij deze opschaling in elkaar.
Nu even toepassen op deze casus met de informatie die Jorrin aan het begin heeft gegeven.

Twee van de drie treinstellen staan niet meer normaal op de rails (waarvan 1 ook behoorlijk in elkaar is gedrukt). Dat betekent dat er enorme krachten zijn vrijgekomen bij het ongeval. En het is redelijk om te veronderstellen dat er in ieder geval een paar slachtoffers door de brandweer bevrijd moeten worden.
Dus daarom direct een peloton (4 TS) ter plaatse laten komen.

Ik ben meteen een stap verder gegaan door de rest van de compagnie (2e peloton en ondersteuningspeloton) ook te laten alarmeren. De opkomsttijd van deze eenheden is natuurlijk langer, maar ze zijn ter plaatse hard nodig als er meer dan 2 of 3 personen bekneld zitten.

Ik hoop dat ik zo mijn denkwijze wat hebben kunnen toelichten...  ;)
En nu ben ik goed wakker, tijd om aan het werk te gaan ;D ;)

groeten,
René de Caluwé



René, helemaal duidelijk ;)
Even terugkomend op de GRIP-situatie. Met GRIP maken ivm de compagnie-inzet bedoel ik ook het gene wat jij zegt. Je moet zorgen dat de hulpverleners(multidicsipliner) goed gaan samenwerken ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #51 Gepost op: 3 februari 2005, 08:46:31
Alhoewel ik geen ervaring heb met triage is de stand volgens mij als volgt:

5 T1 (incl. tractor-bestuurder)
9 T2
18 T3 + 53 ongedeerde slachtoffers

Er worden 2 GNK's gealarmeerd en o&v van het RK.
Verder wordt pshor/hulpverleners of slachtofferhulp gealarmeerd.

1e MMT voor tractorbestuurder
2e MMT voor verdere triage/behandeling slachtoffers trein zeker voor het nog niet toegankelijke deel

1e sigma-team wordt ingezet voor transport slachtoffers.

Gewondennest 1 (voor T1&2)
1e sigma-tent zo dicht mogelijk bij overweg van aanrijding.
1e ambu-team en 2e sigma-team

Gewondennest 2
2e sigma-tent of geschikte locatie in de buurt. In ieder geval (iets) verder van de bewuste spoorwegovergang
2e ambu-team en o&v-ers RK en pshor-hulpverleners of slachtofferhulp.

Bevrijding tractorbestuurder en veiligstellen trein heeft 1e prioriteit voor de brandweer. Fijn dat René vast een hv-peloton aan heeft laten rukken. ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #52 Gepost op: 3 februari 2005, 17:15:46
Ik sluit bij deze volledig aan bij René. Tevens vraag ik om de SPEC-bak en schaal ik op naar een GRIP 2.
De VC/ CP zijn al onderweg ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #53 Gepost op: 3 februari 2005, 17:26:22
Ik sluit bij deze volledig aan bij René. Tevens vraag ik om de SPEC-bak en schaal ik op naar een GRIP 2.
De VC/ CP zijn al onderweg ;)
Ook de VC1 politie dan onderweg, meer motoragenten, en een paar bussen GIO's voor de afzettingen, en de opvang van mensen die lopend weg zijn gekomen(NAW geg) Ook  de persvoorlichter is nu onderweg, en de korpschef is ook op de hoogte gebracht.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #54 Gepost op: 3 februari 2005, 19:09:14
Ger@rd is zo lief geweest de plattegrond van Peter iets in ons voordeel aan te passen voor een nog beter overzicht van de situatie. Thanks! :D

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #55 Gepost op: 3 februari 2005, 20:13:27
radar ik ben het met je eens dat je 2 mmt's oproept. echter 1 van de 2 gaat niet de trein in maar komt in de gnkcombinatie. die bestaat immers uit een sigmagroep 2 ambuteams en 1 mmt met 1 hgn dus  daar wil ik zeker 1 mmt hebben. waarschijnlijk gaat het 1e mmt aan het werk in en om de trein dus het 2e komt in de gnkcombi.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 3 februari 2005, 20:22:02
Tsja,ik maak er ook peletonsinzet van,en ik laat de HVcontainer zwaar ook ter plaatse komen.Ik wil van de OVDG weten welke slachtoffers als eerste bevrijdt moeten gaan worden.

We gaan een poging wagen om het voorste deel van de trein te stabiliseren,zal niet meevallen met die drassige grond :-\
Verder gaan we ook de op scherp liggend palen van de bovenleiding of weg halen of vast zetten dat deze niet meer kunnen vallen


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #57 Gepost op: 3 februari 2005, 21:45:27
Brandweer:
Ik schaal op naar zeer groot incident.en Grip 2
Dus bij de eerder genoemde 2 TAS, 1 HV-1 , HV zwaar HAB en OvD. Eerste TAS heeft de veiligheidstester geplaatst op de bovenleiding. Vandaaruit verder verkennen.

Wordt aangevuld met 2 TAS, VC-2 en COH. Daarnaast HOVD en CvD.
Daarnaast wil ik nog een extra HV-1 en nog 1 HVH basis en 1 HVH Spec.

GGD:
Opschalen tot minimaal 5 ambu's, MMT en SIGMA
Geneeskundige container. 2e OVD-G!
Er moet geinventariseerd worden in alle buurregio's bij ziekenhuizen voor het plaatsen van slachtoffers.

Politie
Politie ook evenredig opschalen. Ik denk dat VC-politie geen overbodige luxe is.
Brandwacht 1e klas + WVD


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #58 Gepost op: 3 februari 2005, 21:51:00
VC politie lijkt me overbodig.

Er zijn nu 3 eenheden TP voor de wegafsluitingen. Daar moet nog een vierde bij. Verder natuurlijk de VOA van de politie en eventueel een aantal motorrijders voor het
begeleiden van de verschillende ambulance's.

Verder zou één Sigma eenheid een redelijk begaanbaar stukje grond kunnen opzoeken voor de tent.

Eén weg naar de stad moet worden opengehouden voor de afvoer van slachtoffers en toevoer van de hulpdiensten.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #59 Gepost op: 3 februari 2005, 22:35:39
Misschien een bizar idee, maar is de SIGMA-tent op de spoorwegovergang te zetten? Daar is de ondergrond redelijk vlak en is de tent optimaal toegankelijk.
Arts  www.alphalog.nl