Feb 2005 - Treinongeval

Auteur Topic: Feb 2005 - Treinongeval  (gelezen 54930 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #70 Gepost op: 4 februari 2005, 13:08:33
Dus 5 passagiers bevinden zich nog in dit rijtuig. Vergeet de machinist niet. Hem of haar ben ik in deze casus nog niet tegengekomen. Zeer grote kans dat hij/zij nog in de cabine is. In totaal dus nog 6 personen "vermist" in de voorste rijtuigbak.  ;)

Je hebt 100% opgelet. ;)


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #71 Gepost op: 4 februari 2005, 13:13:22
tegen de tijd dat de gnkcom tp is is dus ns railongevallenwagen er al. dus staat hun materiaal al op de rails dus dan kan de tent erachter. als zij dus mensen/slachtoffers aanvoeren met die karren worden die voor de deur van de tent afgeleverd. let bij die patienten wel nog even op roetvergiftiging van de wagens. ze worden bovenop gelegd daar waar ook de uitlaat van dat ding zit. ;)

laten we ook al een CGVer komen? of is het daarvoor te klein?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #72 Gepost op: 4 februari 2005, 15:00:13
Ik blijf er bij dat een terrein in de buurt beter is. Je staat dan niemand in de weg. Op de spoorwegovergang blokkeer je een rijbaan voor komende en gaande ambulances.
Bovendien kan de GNK sneller zijn dan 30 minuten (laatste uitruk zaten we met 15 minuten in de auto) en het kan zijn dat er later meer materieel op het spoor gezet wordt.
Overigens is de spoorwegovergang wel redelijk, maar de ondergrond van de weg (in het uiterste geval) is toch beter.


Berth

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 4 februari 2005, 15:33:39
Hallo, ik ben Bert, ploegleider ongevallenbestrijding NedTrain standplaats Tilburg.
Ik heb jullie case doorgelezen en wil even een reactie geven.
NedTrain Ongevallenbestrijding komt bij dezen ter ondersteuning voor de brandweer in opdracht van Prorail onze gereedschappen zijn gericht op treinen de schaar en spreider is een maatje zwaarder en we zijn gespecialiseerd in ontsporingen.
Mocht de ongevallenbestrijding er eerder zijn dan EV dan zullen we eerst de bovenleiding gaan aarden voor en achter het ongeval voor de veiligheid van alle hulpverleners.
Bij dit soort ongevallen die moeilijk bereikbaar zijn is het verstandig om een overweg vrij te houden zodat we onze 3 containers in het nevenspoor kunnen plaatsen. Dit kan in 15 min. Gerealiseerd zijn, als we eenmaal op de overweg staan. Hierna kunnen we zelfstandig naar het ongeval rijden. Omdat onze aanrijdtijd langer is word er veel tijd verloren omdat we niet bij de overweg kunnen komen door de vele voertuigen.
Met onze middelen kunnen wij de situatie stabiliseren en gewonden mee naar de overweg transporteren oa. met een lorrie die met hand gereden wordt en de containers waar we een 8tal brancards op kwijt kunnen. Pas als de redding voorbij is gaan we met de berging van het treinstel beginnen. Aan alle brandweer korpsen van Nederland wil ik dan ook meegeven doe je voordeel met de ongevallenbestrijding als deze ter plaatse komt.  ;
http://http://berth.parelnet.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #74 Gepost op: 4 februari 2005, 16:02:02
En wij doen zeker ons voordeel met jouw reactie hier op het forum. Dank je wel voor je informatie. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #75 Gepost op: 4 februari 2005, 16:14:30
ik ga toch het weiland gebruiken,daar kan het SIGMA makkelijk haar tent opzetten.Ik wil de weg + overweg vrijhouden voor aanvoer van Materieel en afvoer van slachtoffers ,eventuele slootjes laten we dichtgooien met grond zodat er makkelijk bij de SIGMAtent gekomen kan worden.

Verder laat ik me graag voorlichten door de ongevallendienst van de NS hoe we samen de bevrijding van de slachtoffers gaan aanpakken,met hun expertise moet dat goed gaan lukken.
Gezien de bouw van de trein kunnen we de machinist waarschijnlijk boven in zijn cabine vinden,zal wel gewond zijn maar ik ga er even nog niet vanuit dat hij overleden zal zijn gezien zijn plaats op de trein (bovenop)

Verde vindt ik het nu belangrijk dat de burgemeester in kennis gesteld gaat worden,aangezien we mensen moeten gaan opvangen.Dus hier of daar een buurtcentrum inpikken


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #76 Gepost op: 4 februari 2005, 16:37:06
ik ga toch het weiland gebruiken,daar kan het SIGMA makkelijk haar tent opzetten.Ik wil de weg + overweg vrijhouden voor ... afvoer van slachtoffers

Hoe bedoel sigma-tent in weiland en afvoer van slachtoffers over de weg  ???


eventuele slootjes laten we dichtgooien met grond zodat er makkelijk bij de SIGMAtent gekomen kan worden.
Gaat veel te veel kostbare tijd mee verloren.
Bedoel je nu dat so's over dijkjes eerst in de tent in het weiland worden gebracht.
Daarna over dijkjes terug, langs de spoorlijn naar op de overweg gereedstaande ambu's.
Dat lijkt me niet handig.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 4 februari 2005, 16:52:15
Hoe bedoel sigma-tent in weiland en afvoer van slachtoffers over de weg  ???

Gaat veel te veel kostbare tijd mee verloren.
Bedoel je nu dat so's over dijkjes eerst in de tent in het weiland worden gebracht.
Daarna over dijkjes terug, langs de spoorlijn naar op de overweg gereedstaande ambu's.
Dat lijkt me niet handig.



het is dacht ik zo duidelijk dat de weg en overweg vrij moeten blijven,een blik op de plattegrond leert dat er dan weinig ander mogelijkheden overblijven dan een weiland.
Ik gaf grond aan als middel om de sloot over te kunnen steken,maar als er andere middelen zijn vindt ik het ook prima.
 ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #78 Gepost op: 4 februari 2005, 16:53:52
Het gaat er om dat die ambu's bij de tent moeten komen voor afvoer van so's.
Dat lukt niet in het weiland; alles is drassig volgens de casus.
Overweg moet vrij, daar wil ik de tent niet.
Naast of desnoods op de weg.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #79 Gepost op: 4 februari 2005, 16:55:58
Als de politie de wegafzetting nu iets verder maakt en die onderstaande weg nu ook vrijmaakt. Dan zou daar de tent van de tweede GNK kunnen staan en eventueel wagens niet direct bij de hulpverlening betrokken.

Dan kan de tent van de eerste GNK in het weiland langs de weg opgezet worden. Ambu's hoeven het weiland dan niet op.