Maart 2005 - Bioscoopbrand

Auteur Topic: Maart 2005 - Bioscoopbrand  (gelezen 54397 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #250 Gepost op: 17 maart 2005, 20:17:23
Even voor de duidelijkheid de gijzelnemer met de gijzelaar bevindt zich nog niet echt in de rook. Hij bevindt zich nu in de hoek van de grote zaal 1 dicht bij de toiletten daar valt de rook en de hitte nog mee.

Opschaling gaat gewoon door:

Brandweer:
4 x TAS en 1 RV ter plaatse, VC-2 en COH en verder Verzorgingscontainer is aanrijdend.
Politie: Arrestatie team is nog aanrijdend. Verder zijn meer eenheden ter plaatse geroepen. Onderhandelaar is ter plaatse.
Ambulances: Plaatsen in de ziekenhuizen zijn geregeld. Op dit moment is de SIGMA aanrijdend. Er zijn nu 5 ambulances ter plaatse samen met een mobiel medisch team.

UPDATE 5
Er staan nu zo’n 95 mensen buiten. Ongeveer zo’n 75 mensen heeft tot nog toe weinig rook ingeademd. 18 mensen heeft last van duizeligheid, kort ademigheid is verward. zwart aangezicht. Daarnaast hebben 1 personen wat eerste en tweedegraads brandwonden. Ook zijn er nog steeds mensen vermist. Er heeft zich ook een persoon gemeld die een klap op zijn gezicht heeft gehad, met een grote bloedende wond.Ook heeft hij een oppervlakkige snijwond. Deze persoon blijkt meer informatie te hebben van binnen.

Door de 'patstelling' bij gijzelnemer zijn de aanvalsploegen ook nog niet bij de zalen 2 en 3 aangekomen! Daar zitten nog steeds mensen!!
Vragen:
  • Wat moet er gedaan worden om alle slachtoffers op te vangen.
  • Wat moet er op het gebied van medische behandeling gedaan worden.
Brandwacht 1e klas + WVD

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #251 Gepost op: 17 maart 2005, 21:19:10
Nou, voor de 75 mensen die niets hebben zou ik voor opvang zorgen, evt door het Rode Kruis of EHBO vereniging.
Ik zie dat de SIGMA aanrijdend is, maar ik denk dat hiermee de Geneeskundige Combinatie in het algemeen wordt bedoeld, dus met Ambu-team en de haakarmbak. Dat scheelt wel wat hoor!

Christian

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #252 Gepost op: 17 maart 2005, 23:09:12
Zsm een agent bij de man met snijwonden en de klap op het hoofd brengen, samen met iemand van een ambu, en uithoren.
Een andere pleeg naar de man met de brandwonden, en neem wat extra burnshields mee  ;)
De 75 lichtgewonden: buiten verzamelen (verse lucht), en extra agenten eropaf.

Is er helemaal geen contact met de gijzelnemer mogelijk? Dit begint toch dringend te worden...
Arts  www.alphalog.nl

Ruma

• Gast
Reactie #253 Gepost op: 18 maart 2005, 08:36:49
Voor de brw gewoon doorstoten naar zaal 2 en 3 aangezien daar nog mensen zitten.Doet de gijzelnemer moeilijk heb je altijd nog een straal bij je om hem op afstand te houden. Mijn voorkeur gaat uit naar de redding van de andere personen en de gijzelnemer over te laten aan het nu nog aanrijdende AT.
De persoon met de snijwond zo snel mogelijk de politie naar toe sturen om te proberen info over binnen los te krijgen.De opvang en verzorging van de 95 personen buiten laat ik aan de medici onder ons over(ben geen pleeg)

groeten Ruud

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #254 Gepost op: 18 maart 2005, 09:06:53
Nog even een paar vraagjes:

Hoe ontwikkelt de brand zich, breidt die nog steeds uit?
Hoe is de situatie in het WC? Wordt daar nu wel of niet ontruimd?
Wat is de windrichting?
Lopen we het risico dat de kerk in de rook komt en dus ongeschikt is voor opvanglocatie?

De ovd-g moet dit weten voordat sigma ter plaatse is.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #255 Gepost op: 18 maart 2005, 11:04:09
Ik ga ervan uit dat we de kerk als opvang kunnen gebruiken. In de kerk kunnen we dan wel een aparte ruimte inrichten voor de gewonden en een andere ruimte voor de opvang van de niet-gewonden.
Ik zou 3 ambulances willen gaan gebruiken voor de afvoer van slachtoffers en dit zo spoedig mogelijk in gang gaan zetten.
Vraagje: de 'grote bloedende wond' van het slachtoffer dat een klap heeft gekregen... hoe ernstig is dit? Hoe zit het met zijn bewustzijn? Reageert hij nog goed alert?
Uiteraard meteen politie erop zetten om zoveel mogelijk uit te horen en overgaan tot wondbehandeling. Eventueel zuurstof en infuus, afhankelijk van de ernst van de bloeding, en nekfixatie.
De slachtoffers die ademhalingsproblemen hebben worden al behandeld met zuurstof en waaknaald. Het salchtoffer met de brandwonden koelen en afvoeren naar het ziekenhuis (of brandwondencentrum afhankelijk van de ernst en oppervlakte van de brandwonden).

En dan wachten we verder maar weer af. Ik begrijp dat we nog wel wat kunnen verwachten, dus ik wil de slachtoffers die we nu hebben a.s.a.p. weg hebben, zodat we de handjes weer vrij hebben. ;)

Paul SEH

• Gast
Reactie #256 Gepost op: 19 maart 2005, 13:06:50
De mensen met het inhaltie trauma krijgen allemaal O2 toegediend.
Het SO met verbrandingen koelen met burnshield. Transport naar een ziekenhuis.
Het SO met de verwondingen: bloeding stelpen dmv een drukverband. Snijwond verbinden. Infuus inbrengen. De rest door de politie laten afhandelen. Nadien kan het SO dan ook na verhoor vervoerd worden naar een SEH.
Is het sigma ondertussen al gearriveerd met de extra spullen en de GNK?

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #257 Gepost op: 20 maart 2005, 15:27:32
SIGMA team en de Geneeskundige Combinatie zijn nu ook ter plaatse.

UPDATE 6
Nadat 2 stralen lage druk afgelegd zijn, kunnen de aanvalsploegen veilig de laatste 2 bioscopen (2 en 3) betreden en doorzoeken. De grote bioscoopzaal 1 en 4 en 5 zijn leeg, maar moeten nog een laatst keer nagelopen worden. Een vuurhaard in de restauratie is verder doorgeslagen naar de grote bioscoopzaal en breidt snel verder uit.

Politie heeft problemen met het ontruimen van het winkelcentrum een groepje hangjongeren keert zich tegen de politie en brandweer, en het komt tot schermutselingen.

Er staan nu ongeveer 150 mensen buiten waarvan 123 mensen weinig tot geen rook hebben ingeademd. 25 mensen heeft last van duizeligheid, kort ademigheid is verward. zwart aangezicht. Daarnaast hebben 1 personen wat eerste en tweedegraads brandwonden. Ook zijn er nog steeds mensen vermist. Er heeft zich ook 1 persoon gemeld die een klap op zijn gezicht heeft gehad, met een grote bloedende wond.Ook heeft hij een oppervlakkige snijwond. De oorzaak daarvan is, dat hij ruzie heeft gehad met de gijzelnemer en deze zijn vriendin nog in gijzeling heeft. Hij heeft meerdere vuistslagen gehad op zijn gezicht daardoor heeft hij een grote wijkende wond boven het oog (wenkbrauw), bij de schermutseling om het mes liep hij een steekwond op. Verder is hij ook een beetje duizelig.

Vragen
  • Wat moet hier tegen gedaan worden om dit snel op te lossen?
  • Wat moet er gedaan worden aan de rookontwikkeling in het winkelcentrum. 
  • Hoe moet de brandweerinzet er verder uitzien?
  • Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij de verdere aanpak? 
  • Hoe moeten de patienten afgevoerd gaan worden?
  • Moet er nog meer materieel of personeel ter plaatse komen voor de verschillende hulpverleningsdiensten?
Brandwacht 1e klas + WVD

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #258 Gepost op: 20 maart 2005, 15:37:48
Politie snel opschalen, Postje erbij daar, afzettingen verder zetten, hondegeleider die kant op, wachtcommandant geeft toestemming inzet lange wapenstok buiten gesloten verband ivm beteugelen van de tegenwerkende jongeren
eventueel piket ME piepen als het echt uit de hand loopt

Heeft die gijzelnemer nog dat mes?? anders BRATRA piepen, die hebben ook brandweeruitrusting en kunnnen wellicht wel naar binnen(weet niet precies wat de bratra allemaal mee heeft in de klusbus, maar heb iig een "brandweerjas en gallethelm" gezien bij een bratra opgeleide collega)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

mike

• Senior gebruiker
Reactie #259 Gepost op: 20 maart 2005, 18:12:49
Naar mij idee gaan we de politie inzet effe zeer snel uitbreiden.

Ik wil het piket peleton ME inclusief Bratra en AE piepen, zowel voor de lastige hangjongeren als wel voor het aanhouden van de Messentrekker, de Bratra is hiervoor zeer goed uitgerust.

IVM een gijzeling wil ik conform de procedures een tweede AT.

ME duurt een uur tot 1,5  dus ik wil bijstand van andre regio´s, met name honde geleiders en vuistbussen.

Ook wordt de dienstdoende onderhandelaar opgepiept ivm met de gijzeling.

mvg
Mike

Vuistbus= een personenbus met daarin een 6 tal agenten voorzien van lange wapenstok.