Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 45161 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ons kikkerlandje..

Laten we maar eens rustig opnieuw beginnen bij de basis.

Les 1: geef tijdig richting aan.
Op rotondes, ruim voor op-en afritten, etcetera. Het signaleren van een voorrangsvoertuig is voor velen nog een hele stap te ver. Veel te hoog gegrepen.

Op rotondes hoef je sinds een aantal jaar alleen nog maar richting aan te geven bij het verlaten i.p.v. vroeger dat je moest aangeven waar je heen ging en deze regel hadden ze NOOIT moeten veranderen.
Maar verder ben ik het helemaal met je eens.

Er moet veel meer gewaarschuwd/geschreven worden voor het niet uitvoeren van de basisprincipes van autorijden. Ik heb het al meer gezegd..

Laat dat waarschuwen maar zitten daar trekt schat ik 90% zich niks van aan gewoon direct schrijven lijkt mij de beste leerschool als mensen consequent geen richting aangeven.
Een keer geen richting niet aangeven kan ik me nog wat bij voorstellen maar niet consequent ( vanaf 2 of 3 keer ) geen richting aangeven dan gewoon een lidmaatschap van het CJIB geven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Eens. Veel mensen zijn gewoon niet bezig met autorijden als ze in de auto zitten. En dat merk je o.a. aan het niet opmerken van OGS, maar ook aan heel veel ander gedrag.
Idd en dat ligt aan de basis van alle dingen die fout kunnen gaan, bezig met alles behalve rijden. Wat ik ook merk tijdens inzetten: stoptekens negeren omdat ze niet opletten o.a bellen. Tijd voor meer bevoegheden en zelf prent uitschrijven.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Op rotondes hoef je sinds een aantal jaar alleen nog maar richting aan te geven bij het verlaten i.p.v. vroeger dat je moest aangeven waar je heen ging en deze regel hadden ze NOOIT moeten veranderen.
Maar verder ben ik het helemaal met je eens.

Dit is altijd zo geweest. Alleen bij verkeerspleinen met meerdere rijstroken voor en op het verkeersplein, werd/wordt richting naar links aangegeven omdat je daar ook gaat voorsorteren voordat je het plein oprijdt.
Wat Dinges al meldde: terug naar de basisprincipe's en dat is kijken.
Wat voor soort sirene een voertuig met OGS ook voert, als je niet kijkt weet je ook niet waar deze vandaan komt. Waarom wordt in bijvoorbeeld Duitsland wel adrem op OGS gereageerd? Men kijkt daar veel beter. Kijk alleen maar naar het gedrag op een Autobahn; daar is men beducht op achteropkomend verkeer dat veel harder rijdt dan men zelf rijdt en men kijkt dus veel beter dan in Nederland. In Nederland, als je braaf met de maximum snelheid aan het inhalen bent, moet je niet vreemd opkijken als een andere bestuurder plots zijn voertuig met een lagere snelheid naar links gooit om iemand in te halen. Men kijkt niet goed.
Hier is bij de opleiding maar ook bij de handhaving nog wel wat punten te scoren.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
In Duitsland valt het me op dat als verkeer in één rij staat te wachten voor het verkeerslicht, dat het ook een mooie rechte rij is en vaak tegen de rechterkantstreep aan. In Nederland staat het verkeer lekker schots en scheef op de rijbaan.
Veel automobilisten lijken te denken dat als je een beetje links langs de rij auto's kunt kijken dat het dan sneller groen wordt. Ik vind dat zo zonde als er een keer iemand met OGS langs moet.

Op google maps heb ik een voorbeeld gevonden: de één wacht rechts op de rijstrook, de volgende weer in het midden en een paar helemaal links op de rijstrook. Op deze foto maakt het natuurlijk niet uit voor OGS-voertuigen, hier is voldoende ruimte (busstrook, middendoor), maar het door mij bedoelde schots-en-scheefgedrag is wel zichtbaar. Als ik de link goed gemaakt heb tenminste...
http://maps.google.com/maps?q=51.97275,4.21992&t=k&z=20&hl=nl


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Een keer geen richting niet aangeven kan ik me nog wat bij voorstellen maar niet consequent ( vanaf 2 of 3 keer ) geen richting aangeven dan gewoon een lidmaatschap van het CJIB geven.

Het KLPD of tegenwoordig de LE hanteerde ook altijd 3x. Volgens mij nog steeds en dat is ook mijn criterium, 3x geen richting is een herinnering uit Leeuwarden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Dat is een mooi bericht Pully  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ik weet niet of dat zo heel erg goed is voor de omgeving... Wanneer nu de brw in de nachtelijke uren al voorbij komt met OGS wordt er geklaagd door iedereen dat ze met OGS rijden... als ze dan met een Rumbler rijden ligt iedereen naast het bed van erin... jemig wat een herrie wat ik zo op youtube er over kan terug vinden...

Het mooie van zoiets is dat je er niet 24/7 mee rond hoeft te rijden, gebruiken wanneer nodig... Is dat een keertje 's nachts en wordt tante Toos er wakker van, jammer dan...

Overdrijven is daarnaast ook een vak, binnen voel je er niks van ::)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Het mooie van zoiets is dat je er niet 24/7 mee rond hoeft te rijden, gebruiken wanneer nodig... Is dat een keertje 's nachts en wordt tante Toos er wakker van, jammer dan...

Overdrijven is daarnaast ook een vak, binnen voel je er niks van ::)

De eerste filmpjes die ik vond op youtube waren puur de test filmpjes waarvan ik inderdaad dacht dat ze er continu mee reden.
Waardoor ik ook mijn vorige post het forum op kieperde.. Echter bleek de ambu in Belgie de rumbler te gebruiken indien nodig.
Maar dan nog het is wel een klap herrie maar als die bassboost daarmee het verkeer aan de kant krijgt... zeg ik op mijn beurt invoeren!
Want OGS over de radio is leuk maar ik heb niet altijd mijn radio aanstaan of ik luister een cd / mp3...
Aangezien ik de provinciegrenzen nog wel eens oversteek ben ik vaak aan het zender wisselen waardoor dat mijn aandacht afleid dus dan maar een CD / MP3 op en gaan...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik ben even op zoek geweest naar topics waarin gesproken werd over de geluidssterkte van de Nederlandse sirene's die gebruikt worden bij HV-voertuigen maar kwam er niets over tegen.

In Amerika worden sirene's gebruikt met een geluidssterkte tussen de 110 en 130 dB. Meestal op een 100 Watt speaker.
Hoe is dit in Nederland geregeld? Wat wordt hier gebruikt? (en is dat sterk genoeg?)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Rikkertje

  • Manschap A - student Veiligheidskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Brandweer - HBO Integrale Veiligheidskunde
Citaat van: skippy02 link=msg=1178851 date=1372439443
Ik ben even op zoek geweest naar topics waarin gesproken werd over de geluidssterkte van de Nederlandse sirene's die gebruikt worden bij HV-voertuigen maar kwam er niets over tegen.

In Amerika worden sirene's gebruikt met een geluidssterkte tussen de 110 en 130 dB. Meestal op een 100 Watt speaker.
Hoe is dit in Nederland geregeld? Wat wordt hier gebruikt? (en is dat sterk genoeg?)
De nieuwe signaleringseisen schrijven 110 dB voor.