Oranje Kruisboekje

Auteur Topic: Oranje Kruisboekje  (gelezen 19329 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2005, 14:49:06
De wettekst is duidelijk: voorbehouden handelingen zijn voorbehouden aan de daartoe bevoegde beroepsbeoefenaren.

Artikel 1 van de wet BIG:
1.
    In deze wet en de daarop berustende bepalingen worden onder handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg naast de in het tweede lid omschreven handelingen verstaan alle andere verrichtingen - het onderzoeken en het geven van raad daaronder begrepen -, rechtstreeks betrekking hebbende op een persoon en ertoe strekkende diens gezondheid te bevorderen of te bewaken.

2.
    In deze wet en de daarop berustende bepalingen worden onder handelingen op het gebied van de geneeskunst verstaan:

    a.
        alle verrichtingen - het onderzoeken en het geven van raad daaronder begrepen -, rechtstreeks betrekking hebbende op een persoon en ertoe strekkende hem van een ziekte te genezen, hem voor het ontstaan van een ziekte te behoeden of zijn gezondheidstoestand te beoordelen, dan wel verloskundige bijstand te verlenen;
    b.
        het bij een persoon afnemen van bloed of wegnemen van weefsel voor andere doeleinden dan die, bedoeld onder a;
    c.
        het wegnemen van weefsel bij een overledene en het verrichten van sectie.

Dit artikel definieert het beroepsmatig handelen.

Wat ik niet begrijp is dat jij kennelijk de mening hebt dat je voorbehouden handelingen mag uitoefenen zolang het maar niet beroepsmatig gebeurt. Dat is niet zo!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2005, 15:31:19
Jos, bovenstaande artikelen zijn inderdaad definities en geen verbodsbepalingen.

Het enige artikel wat iets zegt over het toelaten van voorbehouden handelingen is artikel 35, het verbiedt de handelingen die in de volgende artikelen verder omschreven worden. "buiten noodzaak en beroepsmatig"

Je ziet in de tekst van artikel 35 toch duidelijk het woordje "beroepsmatig" staan ???

Bedenk dat niets verboden is tot het als zodanig bij wet verboden is.

Neem anders even telefonisch contact op dat praat wellicht een stuk gemakkelijker, dan kunnen we conclusie op het forum zetten wanneer we het eens geworden zijn. (06-1000 1427)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2005, 15:33:10
Jos, bovenstaande artikelen zijn inderdaad definities en geen verbodsbepalingen.

Het enige artikel wat iets zegt over het toelaten van voorbehouden handelingen is artikel 35, het verbiedt de handelingen die in de volgende artikelen verder omschreven worden. "buiten noodzaak en beroepsmatig"

Je ziet in de tekst van artikel 35 toch duidelijk het woordje "beroepsmatig" staan ???

Bedenk dat niets verboden is tot het als zodanig bij wet verboden is.

Neem anders even telefonisch contact op dat praat wellicht een stuk gemakkelijker, dan kunnen we conclusie op het forum zetten wanneer we het eens geworden zijn. (06-1000 1427)

Jacques



En dan wachten wij dat in spanning af. ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #43 Gepost op: 26 januari 2005, 15:34:00
Dit noem ik nou prijzenswaardig: echte toewijding!

Hulde!  :)
Arts  www.alphalog.nl


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #44 Gepost op: 26 januari 2005, 16:00:12
Jacques,

Contact opnemen is wellicht handig, maar ik denk in dit geval toch duidelijk te zijn geweest. Telefonisch erover praten lost niks op, want we praten m.i. over twee verschillende visies. De enige oplossing is een vraag stellen aan het ministerie, en aangezien ik denk te weten hoe het in elkaar steekt, mag je van mij die vraag zelf stellen. Succes!

Jos


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 26 januari 2005, 16:21:40
Die vraag is allang gesteld aan VWS en ook op dit forum al eens beantwoord..

Voorbehouden handelingen zijn voorbehouden. Simpel, deze passage geld voor iedereen in nederland.
de bovenliggende wet WOG heeft dat bepaald.  de Wet WOG heeft zelfs nog meer voorbehouden handelingen.

De uitzonderingen daarop zijn benoemd in de wet BIG. onder bepaalde omstandigheden. Mantelzorgers etc.
In bijzondere noodgevallen mag iedereen daar op afwijken..
Neem ff contact op met de afdeling curatieve zorg, vraag naar iemand die je iets kan vertellen over BIG en WOG.

De vraag in deze discussie ging daar niet over.. of vergis ik me nu ?
Een simpel antwoord op de gestelde vraag heb ik toch gegeven of moet het nog simpeler..


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #46 Gepost op: 26 januari 2005, 16:23:57
Ik stelde de vraag (de poll) in de eerste plaats omdat onze afdeling zich strikt aan de OK-regels houdt. Toen ik vroeg of ik eventueel de tensie mocht meten bij een so (en dat kan ik), was het antwoord resoluut "nee", je bent een ehbo-er en dat staat niet in het boekje... Of je het nu kunt of niet.  :-\
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 26 januari 2005, 16:29:40
Het antwoord is dus in dit geval..

Je hebt je te houden aan wat het bestuur van de vereniging heeft bepaald, als je EHBO verleent onder de verantwoordelijkheid van de vereniging. Het bestuur van de vereniging is dat verantwoordelijk voor je handelen op dat moment.

Ben je alleen en werk je niet voor de vereniging, mag je alles doen wat noodzakelijk en je kennis niveau rijkt.

4 bullit. van mijn vorige antwoord. dus..


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #48 Gepost op: 26 januari 2005, 16:39:26
Ja, ik hoop dat we deze discussie met een duidelijk antwoord kunnen afsluiten...
Hier zijn al vele discussies over gevoerd. Dus reken er maar niet op  ;)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 26 januari 2005, 18:33:39
Ik denk wel dat de discussie al een aardig end in de goede richting gekomen is. Goed, we hebben de bovenstaande patsstelling tussen Jacques en Jos, maar er is nu in ieder geval wat meer concrete stof om over te praten. De vraag is alleen hoe de wetsartikelen uitgelegd dienen te worden.

Het lijkt me dat er in dit geval een eenduidige conclusie mogelijk moet zijn. Iemand had eerder al eens contact gehad met het ministerie, waar kan ik het antwoord daarvan vinden?