OK, even op de casusgerichte manier proberen:
Stel: ik sta op een schaatsbaan een hulpverlening te doen. Iemand valt, breekt een heup en heeft een inwendige bloeding waardoor hij leegbloedt. De schaatsbaan heeft infuzen klaarliggen met gewoon NaCl 0.9% opl. erin. Mag ik, als ik heb geleerd hoe dat moet, als EHBO-er dan een infuus prikken tot de ambulance er is, als het so in shock begint te raken?
Ik neem ff aan de dat de aanrijtijd binnen de normale criterea vallen. ?
Onder welke organisatie zijn verantwoordelijkheid sta je daar te verlenen en wat zijn de spelregels van die organisatie.
Bij MedicalRescue.Nl mag een eerste hulpverlener, of een First Responder advanced-niveau geen infusen of waaknaalden inbrengen. Omdat dit expliciet in het lijstje voorbehouden handelingen staat.
Wij bieden expliciet hulpverlening tot en met Intermediate Life Support aan. Wij leveren expliciet geen voorbehouden handelen aan.
Mijn advies zou zijn : Geen infuus, (Aanrijtijd 15minuten, verwachte bloeding is niet zo groot, dat een ernstige mate van shock binnen 15 minuten zou plaats vinden, die daarna niet meer optelossen zou zijn.)
Andere handelingen die je wel kan doen zijn :
kijk of je slachtoffer stabiel van het ijs af kan halen. indien beschikbaar evntueel schepbrancard+ wervelplank. Indien getraind personeel beschikbaar is, een tractiespalk gebruiken. Indien de manipulatie te veel pijn doet, stoppen wachten op ambulancedienst..
Ben je nou toevallig verpleegkundige en bekwaam en ben je op de schaatsbaan en niet in functie van.. dan zou ik het wel doen. Maar meestal moet je wel wat uitleggen achteraf..