GRIP 2 waterstand Apeldoorns kanaal gedaald onbetrouwbaar ijs - regio NO Gelderland 09-02-2012

Auteur Topic: GRIP 2 waterstand Apeldoorns kanaal gedaald onbetrouwbaar ijs - regio NO Gelderland 09-02-2012  (gelezen 11245 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Deze relatie snap ik nog niet. Men moet blijkbaar meer gedaan hebben.

Even stiekem beetje giswerk, maar als het een handbediende sluis is, zal deze mogelijk met een groot draaiwiel bediend worden. Dit wiel zal dus mogelijk met die hangsloten beveiligd zijn.

Andere optie een gebouwtje waarin de bediening zat en daarvan de toegang gesaboteerd.
In een ander topic had ik nog de vraag gesteld of het gezien de veiligheid niet wenselijk zou zijn om de ijsvloer te vernietigen om ongelukken te voorkomen. Bordjes plaatsen is leuk voor het indekken van de betrokken gemeente, maar niet genoeg om nieuwschierige jeugd tegen te houden denk ik.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV




Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/10431915/Vandalen-saboteren-sluis-IJs-kanaal-onbegaanbaar.ece

Vandalen saboteren sluis: IJs kanaal onbegaanbaar

APELDOORN - De politie heeft donderdagmorgen tientallen mensen van het ijs op het Apeldoorns Kanaal gehaald. Vandalen zetten in de nacht van woensdag op donderdag de stutdeuren van de Apeldoornse Sluis open. Hierdoor is het ijs niet langer betrouwbaar, waarschuwt de politie. De waterstand is in de afgelopen nacht gedaald. Meerdere mensen zakten donderdagmorgen al door het ijs.

Onbekenden forceerden een groot hangslot en zetten de stutdeuren van de Apeldoornse Sluis open. Het water onder het ijs kon daardoor naar het lager gelegen deel wegstromen. Hierdoor 'hangt' het ijs boven het water en is de kans om er door te zakken groot. Zonder water onder het ijs, is het veel zwakker en kunnen schaatsers makkelijk door het ijs zakken.

Het probleem doet zich op het kanaal, vanaf Apeldoorn tot Dieren voor. Er zouden donderdagmorgen al meerdere mensen door het ijs zijn gezakt. De politie haalde donderdagmorgen al tientallen mensen van het ijs. Het is uiterst onzeker of zaterdag een grote toertocht op het Kanaal bij Lieren nog door kan gaan.

Ook de uitgestrekte ijsvloer in Beemte Broekland, vlakbij Apeldoorn, is mogelijk niet meer te vertrouwen. Het schap controleert daar donderdag extra. Alle ijsclubs in de omgeving zijn gewaarschuwd. Het schap heeft de schade donderdagochtend hersteld en aangifte bij de politie gedaan.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie: schaats niet op Apeldoorns Kanaal
Uploaded by TVGelderland on Feb 9, 2012
Politie: schaats niet op Apeldoorns Kanaal
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Jos Joxhorst (Wijkagent Wezep) - @polwezep:
Citaat
Het waterpijlpeil Apeldoornskanaal is over een lengte van 57 km zeker 40 cm gezakt. GA VAN HET IJS!!! ME ingezet. Svp RT !!!!! Ook op de loco's
ME ingezet? Zo zo... :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Ook een KLPD heli helpt mee;

@poldriehuizen;
Heli KLPD vliegt over kanaal om mensen van ijs te krijgen. Politiemensen op de grond halen actief mensen van het ijs. #gevaarlijkijs


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
update
Politie: schaats niet op Apeldoorns Kanaal

APELDOORN - Schaatsen op het Apeldoorns Kanaal is gevaarlijk. Doordat vandalen bij de Apeldoornse Sluis vernielingen hebben aangericht, is het ijs volgens het waterschap over tientallen kilometers van Dieren naar Hattem onveilig. Het komt dit weekeinde niet meer goed.

Volgens het waterschap zijn in de nacht van woensdag op donderdag vier zware cilinderhangsloten vernield. Daardoor zakte het waterpeil met 20 cm. Tussen Apeldoorn en Dieren kwam over een lengte van 17 km water op het ijs.

Later bleek dat de waterhuishouding ook in het noorden was ontregeld. Ook daar is het ijs onveilig. In Apeldoorn kan ook niet worden geschaatst op de overstortvijvers van het Apeldoorns Kanaal. Het waterschap heeft de sloten inmiddels vervangen en heeft aangifte bij de politie gedaan.
De politie heeft donderdagmorgen bij Apeldoorn al zo'n 35 mensen van het ijs gehaald. Ook 's middags gingen nog veel mensen het ijs op; volgens de politie onderschatten veel schaatsers het gevaar. Er is een gevaarlijke onderstroom, zegt de politie.

Surveillances
De politie houdt het kanaal met een helikopter in de gaten. Gemeenten hebben tientallen medewerkers naar het kanaal gestuurd om mensen ervan te weerhouden het ijs op te gaan. Op diverse plaatsen worden waarschuwingsborden geplaatst en paden naar het ijs worden afgezet.
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1368251/Politie-schaats-niet-op-Apeldoorns-Kanaal.htm


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Is er bij iemand bekend waar de politie/me is ingezet de heli zag ik maar voor de rest zag ik alleen gemeentewerkers.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Een foto van de sluisdeur van de Apeldoornse sluis, met dank aan wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apeldoornse_Sluis

Ik denk dat men het slot geforceerd heeft en de windwerken bediend heeft waarmee de afsluiters open gingen. Dat moet echter wel een behoorlijk bewuste actie geweest zijn.


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
p2kflex
17:33:05 09-02-12GROUP-2Afgeschaald naar Grip 0, bedankt voor uw inzet.
0805700BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Piketcentralist)
0805810BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD Epe - Voorst - Apeldoorn piket)
0805910BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (HSB piket)
0805930BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (HOvD West piket)
0805990BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (CvD piket)
0806031BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Operationele Informatie Groepsoproep)
0806090BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (MPL Piket)
0806130BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD Defensie)
0806202BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (GRIP 2)
0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
0820005MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (CGV - Coördinator Gewonden Vervoer)
0820006MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD-G Midden)
0820007MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (HMKA)
0820008MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (HS-GHOR)
0820101MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OVD-G West)
0830100Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Beheer)
Harlingen, wereldstad! <3