Weinig Europeanen kennen alarmnummer 112

Auteur Topic: Weinig Europeanen kennen alarmnummer 112  (gelezen 7626 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Gepost op: 10 februari 2012, 17:22:03
10 februari 2012 - BRUSSEL - Slechts 26 procent van de Europeanen is op de hoogte van het algemene Europese alarmnummer 112.

Van de reizigers in de Europese Unie weet niet meer dan 34 procent dat 112 het enige nummer is dat zij altijd kunnen bellen als zij in nood verkeren, in binnen- of buitenland. Dat maakte de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, vrijdag bekend.

Met een campagne moet het nummer bekender worden, bijvoorbeeld door het te melden op elektronische tickets. Ook stimuleert 'Brussel' betere applicaties voor smartphones, met toegang tot 112 in de eigen taal.

Nederland behoort tot de kleine groep Europese landen waar 112 ook het nationale alarmnummer is.

bron: nu.nl

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2012, 20:10:02
Wat is dat? 112?

:D
Hobby Bobby eenheid Den Haag

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2012, 21:07:18
Nederland is volgens mij 1 van de weinige landen die het oude alarmnummer volledig heeft vervangen door 112, in andere landen hebben ze meestal hun eigen nummers gehouden en 112 daarnaast ingevoerd.

Tom78

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2012, 21:27:51
Nederland is volgens mij 1 van de weinige landen die het oude alarmnummer volledig heeft vervangen door 112, in andere landen hebben ze meestal hun eigen nummers gehouden en 112 daarnaast ingevoerd.

Ik woon en verblijf regelmatig langere tijd in het buitenland en dan met name in Boedapest omdat ik daar mijn vriendin woont. Wat mij verbaasde toen ik het met haar over 112 had, is dat zij mij vertelde dat het sneller is om meteen direct de politie, ambulance of brandweer te bellen. En dat als je het specifieke nummer voor een van de drie diensten belt je dan meteen de dichtst bij zijnde post aan de lijn krijgt. Ook verbaasde mij het zeer dat ik van andere Hongaarse vrienden hoorde dat bijna niemand het nummer 112 gebruikt, maar dat ze dus direct de dienst bellen die ze nodig hebben.

Wat mij ook heel erg heeft verbaasd is dat toen zij met 2 andere vriendinnen (waar van een een politie agente) een ernstig ongeluk had op een grote weg even buiten Boedapest (50 km) zij 35 minuten! hebben moeten wachten op de hulp diensten (slecht weer/ sneeuw). Terwijl er ook 1 zwaar gewonde bij was. Overigens was de gene die zwaar gewond was op hun auto geklapt na dat zij al waren uitgestapt.
En voor al dat laatste heeft die meiden echt een grote schrik gegeven.

De vraag die ik me eigenlijk altijd af vraag... Spreekt er altijd iemand Engels bij 112, in welk land je ook belt?

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2012, 14:03:48
De vraag die ik me eigenlijk altijd af vraag... Spreekt er altijd iemand Engels bij 112, in welk land je ook belt?
Sowieso heb je Engels en 'Engels' ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2012, 23:59:28
Ik ben bang dat dat nog enorm tegen kan vallen.....

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2012, 23:52:42
Ik ben bang dat dat nog enorm tegen kan vallen.....
Dat valt zeker tegen, vooral Frankrijk. Die zijn zo chauvinnistisch wat eigen taal betreft.
Ik zie ze daar nog niet zomaar ff  Engels beginnen op de un-un-douze centrale tegen een beller.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2012, 11:46:19
Gelukkig geven ze dat wel gewoon zelf toe:

Citaat
Le 112 se heurte aujourd'hui encore à certains problèmes, parmi lesquels :
la langue utilisée : bien souvent, les opérateurs qui répondent aux appels du 112 ne parlent pas la langue de leur interlocuteur.

bron: http://fr.wikipedia.org/wiki/112_(num%C3%A9ro_d%27urgence_europ%C3%A9en)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2013, 13:09:25
The European 112 Day

The 112 number is celebrated every year on 11th of February.

The European 112 day is all about attention: our attention to other people, our friends and family. It's also about attention to safety and security in Europe.

The European 112 Day was officially established in 2009 by the European Union. In all European member states, it is a great opportunity to tell all citizens about the number that can save their lives!

The 11th of February brings us all a challenge about the promotion of 112 in order to raise people's awareness. Only one out of four Europeans recognises 112 as the European emergency number available in all Member States. Each year, more and more Member States follow the idea of organising a special 112 Day at the national level.
http://www.112foundation.eu/view/en/vertical/the_112_events/european_112_day.html

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2013, 13:13:01
Wanneer 112 bellen?

Het alarmnummer 1-1-2 is er voor spoedeisende hulp. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer mensen getuigen zijn van een misdrijf. Bijvoorbeeld een inbraak, diefstal, moord of geweld.

Geen spoed, wel hulp nodig

Spoed

Wanneer is een situatie spoedeisend en mag 112 worden gebeld? Lees hiervoor de onderstaande voorbeelden.

U heeft uzelf buitengesloten en binnen en uw 3-jarige kind is binnen. Het fornuis staat nog aan.
    Dit is mogelijk een levensgevaarlijke situatie. Hiervoor belt u 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
    Er hangt op straat een ontzettende gaslucht.
    Dit is levensgevaarlijk, want er is mogelijk een gaslek. Loop tegen de wind in de gaslucht uit, bel 1-1-2 en meld dat u de brandweer wilt spreken. Vermijd in de gaslucht alles wat vonken kan maken, dus bedien in de gaslucht geen lichtschakelaar of mobiele telefoon en laat geen ijzer op ijzer of steen vallen.
    U heeft een aanrijding gehad en er is iemand gewond.
    Als er iemand gewond is, belt u altijd 1-1-2. U wordt doorverbonden met de ambulancedienst. Deskundigen van deze dienst beoordelen of de situatie spoedeisend is.
    U heeft een aanrijding gehad. Er is niemand gewond, maar u staat op een levensgevaarlijke plek.
    Omdat de situatie levensgevaarlijk is, belt u 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
    U ziet dat een auto wordt opengebroken.
    U bent getuige van een misdrijf. Hiervoor mag u 1-1-2 bellen. Dan kan de politie de dader op heterdaad aanhouden.
    U wordt op straat bedreigd.
    U wordt direct en acuut bedreigd. Bel 1-1-2 of laat dit door eventuele omstanders doen. U wordt doorverbonden met de politie.
    Iemand probeert uw deur open te breken.
    U wordt direct en acuut bedreigd. U belt 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
    U bent getuige van een verdachte situatie.
    Ook als u getuige bent van een verdachte situatie en u vermoedt dat de dader nog in de buurt is, kunt u 1-1-2 bellen.
    U wordt 's nachts wakker en merkt dat er iemand in uw woning is binnengedrongen.
    Dit is een bedreigende situatie en u bent getuige van een misdrijf. U mag 1-1-2 bellen en wordt doorverbonden met de politie. Dan kan de politie de dader op heterdaad aanhouden.
    U kunt niet slapen, omdat er bij de buren heftig ruzie wordt gemaakt. Het klinkt alsof er iemand in elkaar wordt geslagen.
    Hier is iemand mogelijk in acuut levensgevaar. Neem het zekere voor het onzekere nemen en bel 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
    U komt langs een elektriciteitshuisje dat open staat, er is niemand en het huisje voelt heel warm aan.
    Mogelijk staan er onderdelen onder (hoog)spanning. U mag 1-1-2 bellen en wordt doorverbonden met de brandweer.

Dier in nood: 1-4-4

Voor dieren in nood is er een speciaal telefoonnummer. Als u getuige bent van dierenmishandeling of verwaarlozing kunt u tegen lokaal tarief bellen met 1-4-4. Als dit nummer vanwege technische redenen niet bereikbaar is, dan kunt u bellen met het politienummer 0900 8844, of bij spoedgevallen met 1-1-2.