Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 103580 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #310 Gepost op: 12 april 2012, 12:08:19
Even voor de mensen (want het is misschien niet bij iedereen bekend) deze versie van rijden word gewoon legaal op sommige trajecten van rijkswegen gedaan. Blok rijden word in nederland al sinds 2005 gedaan en is dan ook zeker geen misbruik van de middelen. Het is gewoon een letterlijke uitvoering van hun werkzaamheden (zie stiptsheidsactie)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #311 Gepost op: 12 april 2012, 12:48:19
Lijkt me wel een gevalletje "Mug >>Media>>Olifant".
Nee het mag niet wat er is gebeurd, en de vakbonden hebben ook duidelijk aangegeven dat dit niet de bedoeling is. Maar ik kan me ook wel de frustratie voorstellen bij de deelnemende Politie ambtenaren (zeker met het verbieden van eerdere acties in Leeuwarden), en dat daardoor zo iets spontaan gebeurd voor of na een actie bijeenkomst.
Er is gezegd: "foei, niet meer doen" (Zelf even het bijbehorende vingertje inbeelden), en dan lijkt mij de kous af.

Uiteindelijk zou de aandacht zich moeten richten op de verantwoordelijke minister, en of hij de bonden tegemoet komt....Bron: Website acp

Dus als ik op de stoep fiets, te hard rijd of andere zaken fout doe in de toekomst mag ik erop rekenen dat de agent ook alleen even foei doet?

@Customs het feit dat het legaal is wil nog niet zeggen dat het in dit geval ook legaal is
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #312 Gepost op: 12 april 2012, 13:55:50
Mijn reactie was ook niet specifiek op jouw mening gericht.
Je hebt gelijk, het mag niet en het is ook terecht dat daar wat van wordt gezegd. Maar aangezien dit een incident is en niet een voor op gezette en langdurige actie, en er duidelijk is gezegd dat dit niet de bedoeling is, lijkt een dagenlange discussie "of dit nu wel of niet kan" een beetje overkill.

Dus als ik op de stoep fiets, te hard rijd of andere zaken fout doe in de toekomst mag ik erop rekenen dat de agent ook alleen even foei doet?
Dat gebeurd nu al dagelijks, afhankelijk van de omstandigheden en wat iemand fout doet, doordat agenten gebruik maken van de discretionaire bevoegdheid. Net zo als het wel of niet bestraffen van deze wilde actie, zal het wel af hangen van wat de situatie is.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #313 Gepost op: 12 april 2012, 14:48:28
Er wordt voldoende actie gevoerd. Bekeuringen worden niet meer uitgedeeld en andere werkzaamheden ook niet. Dit heeft een gevolg voor de openbare orde. De politieambtenaren van Nederland hebben een bepaalde verantwoordelijkheid gekregen, ze hebben de beschikking gekregen over middelen. Iedereen heeft het recht om te staken, maar dit gaat te ver. We zouden het ook niet accepteren als NS personeel overwegen zou gaan blokkeren (mogen we blij zijn dat er zo weinig gelijkvloerse kruisingen over zijn), of als piloten hun vliegtuigen als stuntvliegtuigen zouden gebruiken. Feitelijk gezien kan er gezegd worden dat agenten in kwestie de verkeersveiligheid in gevaar hebben gebracht en daarnaast onterecht gebruik hebben gemaakt van OGS.

Begrijp me niet verkeerd, ik draag de politie een warm hart toe maar er zijn grenzen. Daarnaast zou er ook eens kunnen worden gekeken naar manieren om de politie een extra bron van inkomsten te laten krijgen (bijvoorbeeld prestatie gerichte bonus).

Ik ben het absoluut niet met je eens. Er wordt niet voldoende actie gevoerd. Had dit wel het geval geweest, dan had Opstelten de bonden al tegemoet gekomen. Om te spreken over de veiligheid in gevaar brengen, hou toch op man, dat is echt je reinste kolder. Dan heb je het filmpje echt niet goed bekeken. Ze rijden langzaam en en daardoor onstaat iets vertraging in het verkeer. Niet juist ? Nee klopt helemaal maar gezien de laatste resultaten vorige CAO, kan ik me voorstellen dat er diverse collega's zijn die het niet meer zien zitten. Ik werk 38 uur, werk nu bijna 12 jaar bij deze baas, in de volle onregelmatigheid en kom netto thuis met 1800 a 1900 euro. Als je dan ook nog eens de secundaire arbeidsvoorwaarden komt mogen er van mij, en als ik de tendens zo hoor niet alleen van mij, veel hardere acties komen. Dan wordt die burger benadeelt. Ja klopt, is vervelend. Echter zo verander je wel de publieke opinie. Het zijn niet alleen hardere acties. Je moet ook laten horen waarom je het doet. Vorige CAO acties stonden de mensen te kijken over het salaris en niet in de goede zin van het woord.

Dus... met jou relaas ben ik het totaal niet eens. Er zijn meerdere manieren om actie te voeren en ik denk dat we stilletjes aan richting harde actie moeten. Opstelten gaat vasthouden aan de nul-lijn, en een verslechtering van de secundaire voorwaarden.

Dat er dan collega's zijn die gefrustreerd raken  ?? geheel te verwachten. Iemand die op elk moment van zijn dienst misschien wel moet beslissen op leven en dood maar niet in zijn eentje in staat is om een normaal gezin te onderhouden.... Ik vind het ronduit triest. Wel de verantwoordelijkheid, niet de beloning... en daar ligt ook het probleem. Het overgrote deel van de politiemensen zijn loyaal naar zijn werkgever, en zien dit werk niet als werk maar als roeping.... Dat je daarvoor dan wordt gestrafd door je werkgever... Ik ga er niet eens een woord voor bedenken.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


sylvester1986

  • Gast
Reactie #314 Gepost op: 12 april 2012, 14:59:00
Even voor de mensen (want het is misschien niet bij iedereen bekend) deze versie van rijden word gewoon legaal op sommige trajecten van rijkswegen gedaan. Blok rijden word in nederland al sinds 2005 gedaan en is dan ook zeker geen misbruik van de middelen. Het is gewoon een letterlijke uitvoering van hun werkzaamheden (zie stiptsheidsactie)
En bij blok rijden staat: Blokrijden is een techniek om files te bestrijden en hier helpen ze het in de hand.

@Live, ik bedoel met jullie de actievoerende agent en hoop inderdaad dat de Friese agenten meelezen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #315 Gepost op: 12 april 2012, 15:39:32
Ik ben het absoluut niet met je eens. Er wordt niet voldoende actie gevoerd. Had dit wel het geval geweest, dan had Opstelten de bonden al tegemoet gekomen. Om te spreken over de veiligheid in gevaar brengen, hou toch op man, dat is echt je reinste kolder. Dan heb je het filmpje echt niet goed bekeken. Ze rijden langzaam en en daardoor onstaat iets vertraging in het verkeer. Niet juist ? Nee klopt helemaal maar gezien de laatste resultaten vorige CAO, kan ik me voorstellen dat er diverse collega's zijn die het niet meer zien zitten. Ik werk 38 uur, werk nu bijna 12 jaar bij deze baas, in de volle onregelmatigheid en kom netto thuis met 1800 a 1900 euro. Als je dan ook nog eens de secundaire arbeidsvoorwaarden komt mogen er van mij, en als ik de tendens zo hoor niet alleen van mij, veel hardere acties komen. Dan wordt die burger benadeelt. Ja klopt, is vervelend. Echter zo verander je wel de publieke opinie. Het zijn niet alleen hardere acties. Je moet ook laten horen waarom je het doet. Vorige CAO acties stonden de mensen te kijken over het salaris en niet in de goede zin van het woord.

Dus... met jou relaas ben ik het totaal niet eens. Er zijn meerdere manieren om actie te voeren en ik denk dat we stilletjes aan richting harde actie moeten. Opstelten gaat vasthouden aan de nul-lijn, en een verslechtering van de secundaire voorwaarden.

Dat er dan collega's zijn die gefrustreerd raken  ?? geheel te verwachten. Iemand die op elk moment van zijn dienst misschien wel moet beslissen op leven en dood maar niet in zijn eentje in staat is om een normaal gezin te onderhouden.... Ik vind het ronduit triest. Wel de verantwoordelijkheid, niet de beloning... en daar ligt ook het probleem. Het overgrote deel van de politiemensen zijn loyaal naar zijn werkgever, en zien dit werk niet als werk maar als roeping.... Dat je daarvoor dan wordt gestrafd door je werkgever... Ik ga er niet eens een woord voor bedenken.

Dat is dus het hele probleem. Te lang is er geaccepteerd dat agenten een dusdanig laag salaris krijgen, te vaak is er door de bonden niet goed de tanden laten zien bij CAO onderhandelingen. Echter je kan gewoon vergeten dat dit in tijdens van crisis in eens gecompenseerd gaat worden. En ja, het salaris is laag, dat hoef je mij als sollicitant niet te vertellen, dat is ook één van de redenen dat ik heb besloten om een normale baan te gaan zoeken en het politiewerk erbij te willen gaan doen als hobby. Ik ben het er absoluut mee eens dat agenten meer zou moeten verdienen maar dat betekent dus dat er een verandering van het systeem nodig is (zoals ik al eerder aangaf) want momenteel is het geld er gewoon niet voor. Of wil je zeggen dat de afgelopen 3 jaar er ineens een veel grotere verantwoordelijkheid voor agenten is gekomen? Wat betreft het filmpje: toen ik mijn post maakte was er nog geen filmpje. Desondanks ben ik nog steeds van mening dat dit geen slimme actie is. Je ondermijnt je eigen gezag en dat van het blauwe zwaailicht.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #316 Gepost op: 12 april 2012, 16:59:14
Misschien moeten we met z'n alle maar eens gaan nadenken over het compleet uitschakelen cq. niet meer leeghalen van flitspalen. Die dingen knippen gewoon vrolijk door ....

De mobiele flitsposten van de VHT's en KLPD maar niet meer de weg op, laat die lekker opa's en oma's over de markt gaan duwen en zich op een andere wijze nuttig maken binnen de maatschappij (of de politie, weet nog wel wat plankzaken...)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #317 Gepost op: 12 april 2012, 17:08:42
Ik ben het absoluut niet met je eens. Er wordt niet voldoende actie gevoerd. Had dit wel het geval geweest, dan had Opstelten de bonden al tegemoet gekomen. Om te spreken over de veiligheid in gevaar brengen, hou toch op man, dat is echt je reinste kolder. Dan heb je het filmpje echt niet goed bekeken. Ze rijden langzaam en en daardoor onstaat iets vertraging in het verkeer. Niet juist ? Nee klopt helemaal maar gezien de laatste resultaten vorige CAO, kan ik me voorstellen dat er diverse collega's zijn die het niet meer zien zitten. Ik werk 38 uur, werk nu bijna 12 jaar bij deze baas, in de volle onregelmatigheid en kom netto thuis met 1800 a 1900 euro. Als je dan ook nog eens de secundaire arbeidsvoorwaarden komt mogen er van mij, en als ik de tendens zo hoor niet alleen van mij, veel hardere acties komen. Dan wordt die burger benadeelt. Ja klopt, is vervelend. Echter zo verander je wel de publieke opinie. Het zijn niet alleen hardere acties. Je moet ook laten horen waarom je het doet. Vorige CAO acties stonden de mensen te kijken over het salaris en niet in de goede zin van het woord.

Dus... met jou relaas ben ik het totaal niet eens. Er zijn meerdere manieren om actie te voeren en ik denk dat we stilletjes aan richting harde actie moeten. Opstelten gaat vasthouden aan de nul-lijn, en een verslechtering van de secundaire voorwaarden.

Dat er dan collega's zijn die gefrustreerd raken  ?? geheel te verwachten. Iemand die op elk moment van zijn dienst misschien wel moet beslissen op leven en dood maar niet in zijn eentje in staat is om een normaal gezin te onderhouden.... Ik vind het ronduit triest. Wel de verantwoordelijkheid, niet de beloning... en daar ligt ook het probleem. Het overgrote deel van de politiemensen zijn loyaal naar zijn werkgever, en zien dit werk niet als werk maar als roeping.... Dat je daarvoor dan wordt gestrafd door je werkgever... Ik ga er niet eens een woord voor bedenken.

Ik ben het helemaal met je eens hoor Grizz! Ik ben ook van mening dat we hardere actie's moeten gaan voeren! Want als er notabene door de rechtbank besloten wordt dat je geen actie mag voeren, zoals in Leeuwarden bijvoorbeeld. Dan wordt gewoon het recht wat je hebt van je afgenomen. Je hebt het recht om actie te voeren! Maar helaas ziet de gemiddelde burger dat niet in. Voor de gemiddelde burger moet je als agent gewoon je b*k houden en je werk doen. Je mag niet zeuren en anders ga je toch een andere baan zoeken (iets wat ik wel vaker gehoord heb de laatste tijd). We moeten gewoon onze krachten bundelen. En de aangifte agenda's maar voor 50% vullen. De rest van de tijd geen aangifte opnemen. Verder een minimale sterkte op dienst (zeg 3 man, 1 voor binnen en 2 op de auto). Geen controles of vrije surveillance meer. In ieder geval beperkte tot het minimum. Laat de burger maar zien wat er gebeurd als de nieuwe CAO er doorkomt. Want door alle bezuinigingen en de onderwaardering door de overheid, zal het tekort aan agenten alleen maar groeien. Welk weldenkend mens haalt het nog in zijn hoofd om bij te politie te gaan solliciteren?? Dan nagelang je opleiding tussen de 1 1/2 en 4 jaar een zakgeldregeling te hebben, waarbij je iets van €1000,- netto overhoud als je al geluk heb. Maar dan moet je wel wisseldiensten draaien.

Het is serieus te belachelijk voor woorden dat burgers die niet eens weten hoe het zit, ons gaan verbieden dat we harde actie's mogen voeren. Want stel je voor de burger heeft er gevolgen van. Watvoor gevolgen heeft de burger als die vrachtwagenchauffeurs weer gaan staken en door het hele land files gaan creëren?? Dat mag wel? Maar als de politie een keer harde actie's willen gaan voeren, dan kan het allemaal opeens niet meer. Nee, wij mogen alleen publieksvriendelijke actie's voeren, terwijl diezelfde burger steeds minder respect voor ons krijgen. En ons steeds vaker als een stuk oud vuil behandelen.

Volgens mij heb ik me punt zo wel duidelijk gemaakt.

(Ja, er zit een stukje emotie in en ja, dat komt omdat ik langzamerhand ook lichtelijk gefrustreerd raak doordat Opstelten alleen mooi weer speelt, maar ondertussen...)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #318 Gepost op: 12 april 2012, 17:09:37
Misschien moeten we met z'n alle maar eens gaan nadenken over het compleet uitschakelen cq. niet meer leeghalen van flitspalen. Die dingen knippen gewoon vrolijk door ....

De mobiele flitsposten van de VHT's en KLPD maar niet meer de weg op, laat die lekker opa's en oma's over de markt gaan duwen en zich op een andere wijze nuttig maken binnen de maatschappij (of de politie, weet nog wel wat plankzaken...)

Waarom weer een publieksvriendelijke actie? Dat werkt niet, dat hebben we nu toch wel door met z'n allen?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #319 Gepost op: 12 april 2012, 17:18:34
Ik zie het allemaal wel hoe jullie actie gaan voeren, zolang jullie maar niet de boel ophouden als ik uit de nachtdienst kom ;D