Politie CAO onderhandelingen 2012

Auteur Topic: Politie CAO onderhandelingen 2012  (gelezen 105230 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #550 Gepost op: 21 mei 2012, 23:25:52
Ik zal nog maar een keertje inhoudelijk proberen te reageren:

Ja, politieagenten verdienen weinig en ja dat is bar rot, maar ik ben gewoon momenteel tegen alle mensen die tijdens deze crisis aan t miepen zijn over salaris verhogingen, politie agent, stratenmaker of manager.

Het gaat niet eens om een verhoging, maar om het nakomen van afspraken die in de vorige CAO's zijn gemaakt. We staan al jaren op een nullijn, met de toezegging dat het na de nu afgelopen CAO rechtgetrokken zou worden. Daarnaast gaat het om behoud van secundaire arbeidsvoorwaarden, dus eigenlijk wordt er gestreden om het niet hoeven inleveren van zaken. Zoals daar zijn een bepaald aantal vrije zondagen, minimale rusttijden en de maximale duur van een dienst Als de plannen van het ministerie doorgaan zoals ze er eerst lagen, slaat de balans tussen privé en werk erg door naar werk. Met daar tegenover een verslechtering van de beloning. Vergeet daarnaast niet dat we een tijd terug ook al 1% extra zijn gaan werken, zonder daarvoor extra vergoeding voor te krijgen. Diezelfde 1% krijgen we nu weer terug in tijd voor sport of studie, als sigaar uit eigen doos...

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #551 Gepost op: 21 mei 2012, 23:40:48
Het gaat niet eens om een verhoging, maar om het nakomen van afspraken die in de vorige CAO's zijn gemaakt. We staan al jaren op een nullijn, met de toezegging dat het na de nu afgelopen CAO rechtgetrokken zou worden. Daarnaast gaat het om behoud van secundaire arbeidsvoorwaarden, dus eigenlijk wordt er gestreden om het niet hoeven inleveren van zaken. Zoals daar zijn een bepaald aantal vrije zondagen, minimale rusttijden en de maximale duur van een dienst Als de plannen van het ministerie doorgaan zoals ze er eerst lagen, slaat de balans tussen privé en werk erg door naar werk. Met daar tegenover een verslechtering van de beloning. Vergeet daarnaast niet dat we een tijd terug ook al 1% extra zijn gaan werken, zonder daarvoor extra vergoeding voor te krijgen. Diezelfde 1% krijgen we nu weer terug in tijd voor sport of studie, als sigaar uit eigen doos...
Dat is inderdaad buiten proporties :( Ik denk dat juist de secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn voor mensen die vooral hun werk doen vanwege hun passie!
Hobby Bobby eenheid Den Haag

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #552 Gepost op: 22 mei 2012, 20:37:29
Discussie mbt opleidingsniveau N5/N6 afgesplitst naar: Recherchekundige

Pully

• agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #553 Gepost op: 23 mei 2012, 22:44:46
Dat snap ik en zoals ik al reeds heb aangegeven vind ik ook geheel terecht dat er een vergoeding tegenover staat. Daarnaast is de vergelijking naar HBO/WO wel realistisch omdat de politie deze ook aanbiedt (waarvan ik overigens heb gehoord dat het niveau tegenvalt). Voor een duale studie doen de aspiranten het best goed, mensen die op het HBO of WO een duale studie doen, doen dit naast hun reguliere baan...
4,5 jarige studie: 1600 euro collegegeld per jaar, ziektekosten verzekering, kosten inwoning en geen ouders die meebetalen. Dat heet nou ons rechtvaardige onderwijs systeem...

Op watvoor vergoeding doel jij hier? Want in eerdere posts zei je dat ze gewoon stufi moesten krijgen... Dat is geen vergoeding hoor. Zeker niet als je avonden, nachten en weekenden moet gaan werken. Daarnaast zoals NickB al mooi verwoorde het is een BBL opleiding en daar hoort gewoon een salaris bij.

Verder is het zo dat de meeste dienders het zat zijn om WEER op een nullijn gezet te worden. Daardoor gaan wij als diender er steeds meer op achteruit en dat is gewoon onacceptabel.

Daarnaast praat je wel zo makkelijk over dat zolang je nog op vakantie kan gaan, moet je niet zeuren. Maar ik weet dat heel veel dienders en zeker degene die een gezin hebben het echt niet zo breed hebben, zoals jij het doet voorkomen. Degene die het wel wat breder hebben, zijn degene die bijna alleen maar s avonds en s nachts werken en het maximum aan weekenden. Waardoor het sociale leven van deze dienders tot bijna nul daalt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #554 Gepost op: 23 mei 2012, 23:06:14
Op watvoor vergoeding doel jij hier? Want in eerdere posts zei je dat ze gewoon stufi moesten krijgen... Dat is geen vergoeding hoor. Zeker niet als je avonden, nachten en weekenden moet gaan werken. Daarnaast zoals NickB al mooi verwoorde het is een BBL opleiding en daar hoort gewoon een salaris bij.

Verder is het zo dat de meeste dienders het zat zijn om WEER op een nullijn gezet te worden. Daardoor gaan wij als diender er steeds meer op achteruit en dat is gewoon onacceptabel.

Daarnaast praat je wel zo makkelijk over dat zolang je nog op vakantie kan gaan, moet je niet zeuren. Maar ik weet dat heel veel dienders en zeker degene die een gezin hebben het echt niet zo breed hebben, zoals jij het doet voorkomen. Degene die het wel wat breder hebben, zijn degene die bijna alleen maar s avonds en s nachts werken en het maximum aan weekenden. Waardoor het sociale leven van deze dienders tot bijna nul daalt.
Vanuit een zakelijk oogpunt vind ik de vergoeding die er nu ligt best prima. Vanuit persoonlijk oogpunt bar weinig (ook één van de redenen om mijn sollicitatie te beeindigen). Echter als je bekijkt van wat een studie kost (en dan komen we weer in het riedeltje van ja maar buiten de politie erbij heb je er niks aan) dan kom ik uit op circa 10 tot 15.000 euro voor een 'normale' HBO studie (exclusief eventuele studieschulden of salaris wat je niet ontvangt), ofwel uitgaande van een 4 jarige politieopleiding krijg je zo'n 300 tot 400 euro per maand 'kado' waar een normaal student wel voor moet betalen.

Zoals ik al reeds aangaf (en dat geldt voor ALLE Nederlanders): mensen die echt reden hebben om te klagen, omdat ze anders niet rondkomen, die mogen klagen. Maar mensen die wel lopen te klagen maar ondertussen wel geld hebben voor: een verre vakantie en/of de nieuwe telefoon en/of de Ipad 8 en/of merkproducten omdat de rest zo vies is etc. tsja die vind ik wel dat ze hun mond mogen houden omdat zij geld willen over de ruggen van hen die het geld wel nodig hebben!

En over de nullijn: Nederland heeft jaren lang mogen profiteren van jaren van succes, laten we dit dan ook eens accepteren. Part of the game. Hoorde laatst een schatting dat het waarschijnlijk wel tot 2020 gaat duren!

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #555 Gepost op: 24 mei 2012, 00:19:54
Ik denk dat als jij eenmaal een paar jaar bij de VrijPol eens goed in de politieorganisatie hebt meegekeken jij er heel anders over praat.

De politie heeft al jaren een nullijn. Afgezien van de loon compensaties in het CAO akkoord van 2007, die puur een inflatiecorrectie voor de jaren daarvoor waren, krijgt de politie er al jaren niets bij. In ruil daarvoor werden bepaalde zekerheden afgesproken. Zoals het vroeg-pension, het aantal vrije zondagen en de maximale dienstverbanden. Dat kostte de overheid geld en de diender snapte dat daar tegenover een compensatie moest staan in de vorm van een nullijn. Nu wil deze minister alle eerdere afspraken breken zonder daar op enige manier voor te compenseren. Dienders hebben ineens jaren een nullijn gehouden maar als ze willen genieten van de FLO maken ze er geen aanspraak op terwijl ze wel zwaar meebetaald hebben. Daarom staat de politie ineens op de barricade. Daarom is de onvrede er.
En met nullijn bedoel ik ook echt niets. Geen eens de inflatiecorrectie die eigenlijk elke andere ambtenaar wel krijgt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

C337

• Senior gebruiker
Reactie #556 Gepost op: 24 mei 2012, 00:32:14
ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp over het hervatten van de CAO-onderhandelingen (woensdag 23 mei 2012).

Hervatting formeel overleg CAO Politie (2305_2012)
Gepubliceerd op 23 mei 2012 door politievakbond

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #557 Gepost op: 24 mei 2012, 10:14:13
Ik denk dat als jij eenmaal een paar jaar bij de VrijPol eens goed in de politieorganisatie hebt meegekeken jij er heel anders over praat.
Ongetwijfeld :) Voordeel van langs de zijlijn staan. Ik probeer echter objectief over dit onderwerp te praten ;)

Citaat

De politie heeft al jaren een nullijn. Afgezien van de loon compensaties in het CAO akkoord van 2007, die puur een inflatiecorrectie voor de jaren daarvoor waren, krijgt de politie er al jaren niets bij. In ruil daarvoor werden bepaalde zekerheden afgesproken. Zoals het vroeg-pension, het aantal vrije zondagen en de maximale dienstverbanden. Dat kostte de overheid geld en de diender snapte dat daar tegenover een compensatie moest staan in de vorm van een nullijn. Nu wil deze minister alle eerdere afspraken breken zonder daar op enige manier voor te compenseren. Dienders hebben ineens jaren een nullijn gehouden maar als ze willen genieten van de FLO maken ze er geen aanspraak op terwijl ze wel zwaar meebetaald hebben. Daarom staat de politie ineens op de barricade. Daarom is de onvrede er.
En met nullijn bedoel ik ook echt niets. Geen eens de inflatiecorrectie die eigenlijk elke andere ambtenaar wel krijgt.
Volgens mij heb ik hier ook wel eens een opmerking over gemaakt: de vakbonden hebben jaren geleden de boot gemist en het is ontzettend jammer dat de dienders op straat nu ineens daardoor met de gebakken peren zitten, maar tegelijkertijd is dit denk ik één van de slechtste periodes ooit om met een overschot aan gebakken peren te zitten want die schijnen door een markt overschot aan gebakken peren vrij weinig waard te zijn :(

C337

• Senior gebruiker
Reactie #558 Gepost op: 26 mei 2012, 17:29:52
CAO Politie (24/05): Onderhandelingen officieel hervat

Op woensdag 23 mei zijn in Den Haag de onderhandelingen over een nieuwe CAO Politie officieel hervat. De ACP, NPB, VMHP en ANPV en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie streven er naar om uiterlijk 1 juni een onderhandelaarsakkoord te voltooien. Om dat mogelijk te maken wordt het overleg alle ruimte gegeven.

De agenda’s van de onderhandelaars zijn zoveel mogelijk leeggemaakt en naar buiten toe wordt de komende week radiostilte in acht genomen. Dit wil zeggen dat er geen dagelijkse ‘tussenstanden’ worden gepubliceerd.

Voorafgaand aan het overleg op woensdag 23 mei hebben allerlei in- en externe deskundigen de nodige voorstellen en opties doorgerekend en uitgezocht. Ook is een eerste concept voor een mogelijke CAO-tekst geschreven. De komende dagen worden de resultaten van de onderhandelingen op 23 mei verwerkt en opnieuw doorberekeningen gemaakt (technisch overleg) om er zeker van te zijn dat er solide en duidelijke afspraken tot stand komen. Dinsdag 29 mei keren alle betrokkenen terug aan de onderhandelingstafel.
http://www.acp.nl/de-acp/actueel/nieuws/single-item/artikel/2012/05/24/cao-politie-2405-onderhandelingen-officieel-hervat/?tx_comments_pi1%5Bpage%5D=2&cHash=5ab691b40c210f1b90163304db0a6878

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #559 Gepost op: 28 mei 2012, 10:06:31
Het gaat niet eens om een verhoging, maar om het nakomen van afspraken die in de vorige CAO's zijn gemaakt.

net als het modaliteit- en onbeschikbaarhedenbeleid, dat is in de cao van 1997-1998 afgesproken, nooit nagekomen. Her afgesproken in de CAO van 2005-2007 en ingevoerd in 2009-10. Dus na 8 jaar zeggen de bonden ineens: "oja die afspraken hadden wij gemaakt, die zijn jullie niet nagekomen dus maken we de afspraken maar opnieuw". En dan duurt het nog 4 jaar voordat de afspraken nagekomen worden.

Dat is de waarde van onze CAO afspraken...... 98uiye

en het is gewoon nog steeds  :-X

(oja bovenstaande is op feiten gebaseerd en aantoonbaar)

Maar de BTW verhoging op de (o.a) brandstof en de belasting op de reiskostenvergoedingen met een salaris dat al 10 jaar stil staat..... tja  :'(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens