Middelbrand (gasexplosie flatwoning) Gabriel Metsustraat - Hoogezand 16-02-2012

Auteur Topic: Middelbrand (gasexplosie flatwoning) Gabriel Metsustraat - Hoogezand 16-02-2012  (gelezen 6710 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

GLZ

• Senior gebruiker
Let een beetje op je woorden wil je?

We kennen het hele plaatje niet, laten we dan ook niet iemand gaan veroordelen!
Je hebt gelijk, we kennen het plaatje niet, maar de berichtgeving is voor mij voldoende helder. Ik heb zelf een paar van dit soort gevallen meegemaakt en dit incident past in het stramien van iemand die destructief te werk gaat omdat er iets gebeurt waar hij/zij geen invloed denk te hebben. In de incidenten die ik meegemaakt heb moesten hulpverleners zich actief in de gevarenzone begeven door een bewuste keuze van een persoon en dat is in mijn ogen onacceptabel.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gasexplosie in woning te Hoogezand

http://brandweer.groningen.nl/nieuws/gasexplosie-in-woning-te-hoogezand
16-02-2012 16:45

Op donderdagochtend, 16 februari is er een explosie geweest in een woning aan de Gabriël Metsusstraat in Hoogezand.
Rond 9:00 uur werd gemeld dat er gas vrij kwam in de woning. De bewoners van dertig andere woningen in de straat werden direct na de melding door agenten geëvacueerd.
Op het moment dat de brandweer op de stoep stond, volgde er een explosie.
Als gevolg van de ontploffing sneuvelden de ramen en kozijnen van de woning. Na de explosie ontstond korte tijd brand die snel onder controle was. Niemand raakte bij het incident gewond.
De omwonenden werden opgevangen in een buurthuis, waarbij locoburgemeester dhr J. Velema contact met hen heeft gehad. De geëvacueerde flatwoningen werden weer vrijgegeven. De woning van de bewoner raakte zwaar beschadigd. In naastgelegen woningen was sprake van rook- en roetschade. De politie onderzoekt de brandstichting en heeft verdere informatie vrijgegeven.
Samen sterk in de hulpverlening!

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Je hebt gelijk, we kennen het plaatje niet, maar de berichtgeving is voor mij voldoende helder. Ik heb zelf een paar van dit soort gevallen meegemaakt en dit incident past in het stramien van iemand die destructief te werk gaat omdat er iets gebeurt waar hij/zij geen invloed denk te hebben. In de incidenten die ik meegemaakt heb moesten hulpverleners zich actief in de gevarenzone begeven door een bewuste keuze van een persoon en dat is in mijn ogen onacceptabel.

Dan leven we nog steeds in een moderne tijd waar we moderne benamingen hebben. Termen als 'randdebiel' is niet echt iets van een moderne tijd en al helemaal niet van professionaliteit.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Dan leven we nog steeds in een moderne tijd waar we moderne benamingen hebben. Termen als 'randdebiel' is niet echt iets van een moderne tijd en al helemaal niet van professionaliteit.
Ik denk dat dit een stuk emotie is, en ik kan me wel vinden in die emotie van GLZ. Zeker omdat ik jaren geleden zelf ook bij zo,n situatie ben geweest waar het maar net goed ging, en waar ik toch wel even de schrik in de benen had. Ook wij als hulpverleners kennen emotie, en dan zijn wij als elke ander persoon dus ook dezelfde bewoordingen. :-\

WRRacing

• Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • AED's redden een leven

Maar hij heeft wel gelijk.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Binnen de muren van de kantine of kazerne mag en kan er veel, maar laten we ons naar buiten ten alle tijden professioneel opstellen en uitlaten. De juiste benaming wordt door de desbetreffende hulpverleningsorganisatie wel gevonden en opgeplakt.
Bij instappen begint de inzet.

brandweermanjef

• Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Gaan we het nou over een 'randdebiel' hebben ? Ik denk dat we het beter over het incident kunnen hebben. Denk dat het wel erg genoeg is met wat er gebeurt is, en dat er veder geen gewonden bij dit incident gevallen zijn. De veroorzaker zal hier heus niet zomaar mee wegkomen neem ik aan  ;)

WRRacing

• Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • AED's redden een leven
4 uur schoffelen als het mee zit

Ontopic:

Wat was vermoedelijk de onstekking van de gaswolk ?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen

sylvester1986

• Gast
De dader had kaarsen aangezet.
---------------------------------------
Bewoner (48) blaast woning op in Hoogezand (Video)

Hoogezand - De politie heeft donderdagmorgen een 48-jarige inwoner uit Hoogezand aangehouden voor brandstichting. De bewoner had de gaskraan opengedraaid en kaarsen aangestoken in zijn huis. Daarna had hij zijn flatwoning verlaten. De man was kwaad omdat hij donderdag zijn huis uit zou worden gezet.
De brandweer reageerde rond 09.00 uur op een telefonische melding van de bewoner zelf. Toen de brandweer metingen verrichtte bij de flat aan de Gabriël Metsustraat werden zij gewaarschuwd door de politie. De bewoner had zich gemeld aan het politiebureau en verklaarde dat hij niet alleen de gaskraan had opengezet, maar ook kaarsen in de woning had aangestoken. Op hetzelfde moment volgde er een explosie. De brandweer stond op dat moment op de stoep voor de flat.
Als gevolg van de ontploffing sneuvelden de ramen en kozijnen van de woning. Na de explosie ontstond korte tijd brand die snel onder controle was. Niemand raakte bij het bizarre incident gewond. De 48-jarige man werd direct door de politie op het politiebureau aangehouden. De bewoners van dertig andere woningen in de straat werden direct na de melding door agenten geëvacueerd. Zij werden opgevangen in een buurthuis. De geëvacueerde flatwoningen werden al snel weer vrijgegeven. De woning van de verdachte raakte zwaar beschadigd. In naastgelegen woningen was sprake van rook-en roetschade. De politie onderzoekt de brandstichting.

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/17520/bewoner-48-blaast-woning-op-in-hoogezand--video.html