Eigenlijk veranderd het filmpje niet veel aan hoe ik in zijn algemeenheid denk over deze hele 'zaak' van vandaag. Een aantal dingen die mij opvallen (chronologisch gezien). De agent wil niet herkenbaar op de video. Daar kan een agent zeker zijn redenen voor hebben (wellicht onderdeel AT, speciale teams etc.). Desondanks heeft Niels wel het recht om te filmen op de openbare weg. In dat geval staat Niels dan in zijn gelijk. Punt is echter wel, dat je hier ook gewoon prima afspraken over kunt maken. Ik ken ook een aantal agenten die aangegeven hebben dat ze liever niet overal herkenbaar opkomen, omdat ze daarmee in privésfeer veel vragen krijgen van bekenden als ze ergens bij een ernstig incident zijn geweest. Met die agenten heb ik afspraken gemaakt: proberen het te vermijden, kan het niet dan op een creatieve manier er mee om gaan. Dat werkt hardstikke goed, ik heb tot op heden nog nooit problemen daarmee gehad. Die agenten begrepen ook heel erg goed dat het onmogelijk is om op alle foto's onherkenbaar gemaakt te worden, laat staan dat er nog eens 100 mensen met mobieltjes omheen staan te trappelen.
Punt twee: het tonen van je identiteitsbewijs. De politie heeft in het persbericht laten weten dat er sprake was van een eenzijdig ongeval waarbij de auto als gestolen stond geregistreerd. Dat houdt in dat er dus mogelijk sprake is van een misdrijf. Ik vind het persoonlijk uitermate dom dat je je als journalist, of je nou aan het werkt bent of niet, niet je ID-kaart laat zien. Ik heb altijd mijn ID-kaart bij mij en ben mij bewust van het feit dat om wat voor reden dan ook, de politie altijd om een ID-kaart kan vragen. Probleem? Nee hoor, heb niks te verliezen. Is het vervelend? Wellicht, maar het kost maar 10 seconde om een naam in een notitieblokje te schrijven en je kunt weer verder met filmen. Tenzij... zie punt een.
Punt drie: Niels lokt het uit. Jammer, het getuigt niet van professionaliteit. Tuurlijk, je staat in je recht omtrent het filmen op de openbare weg, maar als je al zo'n verleden heb, dan doe je het wat mij betreft ook wel om. Dat is ook uit de beelden te herleiden, Niels zegt duidelijk dat hij er een rel van gaat maken. Met de nauwe contacten die hij heeft bij de grote nieuwssites en in de politiek is dat dus appeltje eitje.
Beide partijen zitten dus fout, in mijn opinie is Niels meer in de fout gegaan(*) dan de politieagent. Maar goed, beide zitten fout. En zoals gezegd: samen afspraken maken, vriendelijk blijven en als het niet anders kan bel je gewoon direct de persvoorlichter op het piketnummer. Daar is een persvoorlichter toch voor?
(*) = Is het openbaren van C2000 portoverkeer niet toevallig strafbaar in Nederland?