Journalist Niels Damstra aangehouden na niet voldoen aan identificatieplicht - Apeldoorn 19-02-2012

Auteur Topic: Journalist Niels Damstra aangehouden na niet voldoen aan identificatieplicht - Apeldoorn 19-02-2012  (gelezen 30218 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Toch zit meneer agent ook fout. Hij eist dat hij niet met zijn gezicht in beeld komt. Welnu, daar kan hij pas aanspraak op maken nadat de beelden gepubliceerd zijn én hij er duidelijk nadeel van heeft ondervonden. Dat was in Haaglanden ook een tijdje een trend, dat agenten te pas en te onpas riepen niet met hun gezicht in beeld te willen. Heb er min of meer rekening mee gehouden, maar ik zie niet waarom een agent die geen functie heeft als AT'er of iets dergelijks niet met zijn gezicht in beeld zou komen. Wat heeft zo'n diender dan te verbergen, vraag ik me dan af?

Heb wel vaker filmpjes van Damstra gezien, maar hij is inderdaad een provo, zoekt de grens wel echt op. Daar heeft hij nu ook niks aan, hij kon nu ook geen beelden maken. Hij kon beter schikken met de agent en gewoon zijn ID-kaart laten zien, dan had er (waarschijnlijk) niets aan de hand geweest.

U heeft kennelijk geen enkele kaas gegeten hoe de nederlandse politie voor zijn speciale eenheden werft ? Dit gebeurd doorgaans uit de bpz van diezelfde nationale politie. Ik zelf heb er geen problemen mee als ik herkenbaar in beeld kom. Echter ik ken collega;s die voor zichzelf een ambitie hebben en daarom niet herkenbaar als politie in beeld willen komen. Kan ik me wat bij voorstellen.  Dat jij niet ziet waarom een agent niet herkenbaar in beeld wil komen, zegt misschien meer over jou, dan over die betreffende agent. Zoals de waard is...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
En dat hoeven niet eens speciale teams te zijn zoals het AT, maar het kunnen ook agenten zijn die onopvallend als burger surveilleren etc. wat ik van een agent ooit eens heb begrepen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
U heeft kennelijk geen enkele kaas gegeten hoe de nederlandse politie voor zijn speciale eenheden werft ? Dit gebeurd doorgaans uit de bpz van diezelfde nationale politie. Ik zelf heb er geen problemen mee als ik herkenbaar in beeld kom. Echter ik ken collega;s die voor zichzelf een ambitie hebben en daarom niet herkenbaar als politie in beeld willen komen. Kan ik me wat bij voorstellen.  Dat jij niet ziet waarom een agent niet herkenbaar in beeld wil komen, zegt misschien meer over jou, dan over die betreffende agent. Zoals de waard is...

Waarom een kritische houding beantwoorden met vijandigheid?

Leg dan gewoon uit waarom hij het in jouw ogen verkeerd ziet. Misschien overtuig je 'm wel. Op deze wijze discussiëren leidt over het algemeen slechts tot ingraven.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
En dat hoeven niet eens speciale teams te zijn zoals het AT, maar het kunnen ook agenten zijn die onopvallend als burger surveilleren etc. wat ik van een agent ooit eens heb begrepen.

Er zijn zat redenen te bedenken waarom een agent niet in beeld wil. Dat geloof ik zonder meer.

Het gaat er om of er een wettelijke basis is om vooraf al een journalist op te leggen dat de agent niet in herkenbaar in beeld komt.

Een dergelijke wens kan je uiten en proberen daar in goed overleg uit te komen. Zodra je dat gaat afdwingen pas je dus regels c.q. verplichtingen toe die nergens op gebaseerd zijn.

Wat mensen er persoonlijk van vinden is meestal gestoeld op sympathieën en antipathieën. Zoals ik eerder zei: die Damstra zal best een *** van een vent zijn. Maar dat is dus eigenlijk de discussie niet. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
En dan kunnen ze dat dus best vragen.... maar deze agent EIST dat.

Eerlijkheidshalve verdenk ik sommige agenten er zelfs van dat ze het 'ik ga bij het AT' argument hanteren omdat ze nu eenmaal niet in beeld willen, maar dan zie ik ze gezien hun fysieke gesteldheid daar absoluut niet toe in staat. Anders gezegd: ze hangen dat alleen als lulverhaal op, omdat ze weten dat ze het op andere gronden niet meer kunnen vragen.

Ik heb er begrip voor als een agent een carrière bij een speciale eenheid nastreeft, en dat hij daarom niet in beeld wil. Alleen: ik denk dat een zeer groot percentage van de agenten dat graag wil, als ze de kans zouden krijgen. Als 'ik wil gaan solliciteren bij eenheid X' een reden is om onherkenbaarheid te eisen, dan kan de pers dus straks geen enkel incident meer ongehinderd in beeld brengen, en kom je dus in conflict met het recht op vrije nieuwsgaring en de maatschappelijke functie van de pers.

Citaat van nu.nl:
Citaat
“Het wordt tijd dat we de politie overtuigen van het belang van persvrijheid en het belang van nieuwsgaring. Journalisten zijn de enige die de politie nog kunnen controleren. De politie mag dat op geen enkele manier tegenwerken.”

We kunnen hier hele hoogdravende discussies over ophangen. Maar de pers is inderdaad in een parlementaire democratie nu eenmaal een belangrijke factor die het functioneren van overheid, justitie en politie toetst en misstanden aan de kaak stelt. Een politie apparaat wat daaraan beperkingen stelt hoort thuis in een dictatuur, niet in een democratie. En juist daarom heeft de hoge raad de uitspraak gedaan: als je als agent/brandweerman herkenbaar op straat loopt, kan je niet eisen dat je onherkenbaar gemaakt wordt. Dat is nu eenmaal inherent aan je publieke functie en aan het geüniformeerd op straat verschijnen.

Als een journalist desondanks met zo'n verzoek rekening wil houden: perfect (en natuurlijk: dat bevordert een goede verstandhouding over-en-weer) - wij doen het op regio15 ook regelmatig. Maar ga niet iemand oppakken (of: om identiteitsbewijzen vragen om op die manier een opening te creëren om hem op te pakken) als het enige wat hij doet het vastleggen van wat beelden is, en je er de pest over in hebt dat hij niet onmiddellijk toezegt aan je verzoek gehoor te geven. Als politie ambtenaar heb je juist een voorbeeldfunctie t.a.v. de wet.

Het argument "hij kon wel de bestuurder zijn" lijkt me ook wat moeilijk vol te houden. Hij zal ongetwijfeld aan zijn komen lopen lang nadat de politie ter plaatse was; en ik begrijp dat men zijn bloed in die hoek wel kan drinken bij de politie. Je maakt mij niet wijs dat niet vanaf het begin duidelijk was wie hij was, wat hij daar kwam doen en dat hij daar met zijn eigen auto is gekomen, en dat hij niet als bestuurder uit die gecrashte auto kwam rollen. Als dit argument standhoudt kan de politie ook iedereen in een winkelstraat staande gaan houden, alleen omdat 30 straten verderop een autokraak gepleegd is, om maar wat te noemen.

Als journalist sta je niet boven de wet. Maar als politieagent (of brandweerman) zeer zeker ook niet; je hebt hoogstens wat extra bevoegdheden. Ik ken deze mijnheer Damstra niet. Het kan best een etter karaktervol persoon zijn die regelmatig die grenzen van de wet opzoekt. Maar dat mag desondanks geen reden zijn voor dit soort acties van de kant van de politie zijn, m.i.

Ikzelf maak op straat ook regelmatig mee dat mij door de politie verteld wordt dat ik iets wel of niets iets mag doen, qua vastleggen van beelden. Als ik dan rustig vraag 'waarom dan; dat wat je vraagt is niet gebruikelijk' krijg ik als antwoord vaak 'gewoon omdat ik het zeg'. Kijk; en dat is nou net geen geldig argument naar mijn (overigens bescheiden) mening.

Peen
Redacteur van


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
U heeft kennelijk geen enkele kaas gegeten hoe de nederlandse politie voor zijn speciale eenheden werft ? Dit gebeurd doorgaans uit de bpz van diezelfde nationale politie. Ik zelf heb er geen problemen mee als ik herkenbaar in beeld kom. Echter ik ken collega;s die voor zichzelf een ambitie hebben en daarom niet herkenbaar als politie in beeld willen komen. Kan ik me wat bij voorstellen.  Dat jij niet ziet waarom een agent niet herkenbaar in beeld wil komen, zegt misschien meer over jou, dan over die betreffende agent. Zoals de waard is...

Kijk, en als dát nu eens duidelijk gemaakt zou worden door de betreffende agenten, zou dat al de helft schelen.
Agenten willen niet in beeld en geven dan zoals Peen al aangaf als reden 'omdat ik dat zeg'; daar kan ik vrij weinig mee.
Je kunt je er wat bij voorstellen dat agenten bepaalde functies ambiëren waarvoor het handig is als ze in de toekomst niet herkenbaar in beeld zijn.
Dat klinkt wel erg vergezocht.
Maar kun je je dan ook voorstellen dat je als journalist, of in mijn geval als fotograaf, niet constant bezig bent om agenten in beeld te brengen (of dat juist te vermijden), maar om het nieuws vast te leggen?
Overigens had die persoonlijke aanval in je laatste regel niet gehoeven, wat mij betreft.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Het enige wat nu op dit moment kunnen in dit specifieke geval is met aannames gaat gooien. Dan wordt het zo dat de mensen die voor Damstra zijn tegen de mensen die tegen Damstra zijn. Helaas is het filmpje een kort stukje van geloof 10 min. ofzo.
We kennen niet het hele verhaal en weten ook niet wat de situatie was die voor af gaat aan het filmpje.

Ik las ook iets over dat het raar is omdat hij waarschijnlijk later terug is gekomen en dus maar niet als verdachte aangemerkt kan worden. Hoe vaak komt een pyromaan terug naar zijn eigen brand om er naar te kijken?? Vaak! Dat gebeurd ook met andere vormen van criminaliteit. En uit het filmpje blijkt ook niet of de agent weet om wie het gaat. Het lijkt mij zoals ik het filmpje bekijk dat de agent het niet weet. Gezien de vragen die worden gesteld.

Maar persoonlijk vind ik het een eindeloze discussie, waar ik uiterraard wel mijn standpunten in heb  ;).
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen van de pers wel goed omgaan met de verzoeken van de collega's, maar zoals altijd heb je een handje vol mensen die de boel verzieken voor de rest. Zoals ik al eerder zei, zelf heb ik nog nooit problemen gehad met de pers, zowel semi als professioneel. Heb ook weleens verzocht om niet herkenbaar in beeld te komen, dit verzoek begrepen zij en zij zouden er rekening mee houden. Dat hebben ze ook gedaan. En nee ik eiste het niet. Ik vroeg het vriendelijk.
Wilde dit nog wel even mee geven, want zo kan het dus ook!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
En dan kunnen ze dat dus best vragen.... maar deze agent EIST dat.

Eerlijkheidshalve verdenk ik sommige agenten er zelfs van dat ze het 'ik ga bij het AT' argument hanteren omdat ze nu eenmaal niet in beeld willen, maar dan zie ik ze gezien hun fysieke gesteldheid daar absoluut niet toe in staat. Anders gezegd: ze hangen dat alleen als lulverhaal op, omdat ze weten dat ze het op andere gronden niet meer kunnen vragen.

Ik heb er begrip voor als een agent een carrière bij een speciale eenheid nastreeft, en dat hij daarom niet in beeld wil. Alleen: ik denk dat een zeer groot percentage van de agenten dat graag wil, als ze de kans zouden krijgen. Als 'ik wil gaan solliciteren bij eenheid X' een reden is om onherkenbaarheid te eisen, dan kan de pers dus straks geen enkel incident meer ongehinderd in beeld brengen, en kom je dus in conflict met het recht op vrije nieuwsgaring en de maatschappelijke functie van de pers.

Citaat van nu.nl:
We kunnen hier hele hoogdravende discussies over ophangen. Maar de pers is inderdaad in een parlementaire democratie nu eenmaal een belangrijke factor die het functioneren van overheid, justitie en politie toetst en misstanden aan de kaak stelt. Een politie apparaat wat daaraan beperkingen stelt hoort thuis in een dictatuur, niet in een democratie. En juist daarom heeft de hoge raad de uitspraak gedaan: als je als agent/brandweerman herkenbaar op straat loopt, kan je niet eisen dat je onherkenbaar gemaakt wordt. Dat is nu eenmaal inherent aan je publieke functie en aan het geüniformeerd op straat verschijnen.

Als een journalist desondanks met zo'n verzoek rekening wil houden: perfect (en natuurlijk: dat bevordert een goede verstandhouding over-en-weer) - wij doen het op regio15 ook regelmatig. Maar ga niet iemand oppakken (of: om identiteitsbewijzen vragen om op die manier een opening te creëren om hem op te pakken) als het enige wat hij doet het vastleggen van wat beelden is, en je er de pest over in hebt dat hij niet onmiddellijk toezegt aan je verzoek gehoor te geven. Als politie ambtenaar heb je juist een voorbeeldfunctie t.a.v. de wet.

Het argument "hij kon wel de bestuurder zijn" lijkt me ook wat moeilijk vol te houden. Hij zal ongetwijfeld aan zijn komen lopen lang nadat de politie ter plaatse was; en ik begrijp dat men zijn bloed in die hoek wel kan drinken bij de politie. Je maakt mij niet wijs dat niet vanaf het begin duidelijk was wie hij was, wat hij daar kwam doen en dat hij daar met zijn eigen auto is gekomen, en dat hij niet als bestuurder uit die gecrashte auto kwam rollen. Als dit argument standhoudt kan de politie ook iedereen in een winkelstraat staande gaan houden, alleen omdat 30 straten verderop een autokraak gepleegd is, om maar wat te noemen.

Als journalist sta je niet boven de wet. Maar als politieagent (of brandweerman) zeer zeker ook niet; je hebt hoogstens wat extra bevoegdheden. Ik ken deze mijnheer Damstra niet. Het kan best een etter karaktervol persoon zijn die regelmatig die grenzen van de wet opzoekt. Maar dat mag desondanks geen reden zijn voor dit soort acties van de kant van de politie zijn, m.i.

Ikzelf maak op straat ook regelmatig mee dat mij door de politie verteld wordt dat ik iets wel of niets iets mag doen, qua vastleggen van beelden. Als ik dan rustig vraag 'waarom dan; dat wat je vraagt is niet gebruikelijk' krijg ik als antwoord vaak 'gewoon omdat ik het zeg'. Kijk; en dat is nou net geen geldig argument naar mijn (overigens bescheiden) mening.

Peen

Helemaal mee eens, die journalist zoekt de grens op, maar hij is er niet overheen gegaan. Daarnaast is de agent niet op de hoogte van de reputatie van deze journalist als etter want hij kende hem echter niet. De agent heeft zelf net zo goed de grens opgezocht en is er wel overheen gegaan.

Die agent had dit veel verstandigger kunnen oplossen.
A: verzoeken niet herkenbaar in beeld te komen.
J: geeft aan dit niet te kunnen garanderen als er toevallig net iets nieuwswaardigs gebeurd op een plek waar de agent herkenbaar is.
A: herhaalt zijn verzoek 1 maal en gaat verder zijn werk doen.
J: journalist gaat verder zijn werk doen.

Agent komt waarschijnlijk nergens in beeld.
Komt hij toch in beeld:
Optie A: agent ondervindt hier geen schade van, vervult publieke taak. Het portretrecht geldt nu niet, jammer voor de agent hij is op tv geweest. Juridisch echter niets tegen in te brengen.

Optie B: Agent ondervindt hier wel schade van, portretrecht wordt geschonden, civiele zaak richting de instantie die de beelden publiceert.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Beide partijen zitten fout vind ik. De heer Damsta was hier volgens mij gewoon op uit, dit is niet de eerste keer dat hij zijn camera gewoon laat opnemen als hij in gesprek is met een agent. Aan de andere kant vind ik de agent ook wel erg autoritair overkomen, hij eist dat hij niet herkenbaar in beeld wilt komen. Maar we weten natuurlijk niet wat er gebeurd en gezegd is voor de opgenomen beelden. Aan de andere kant zijn er genoeg fotografen en journalisten die nog nooit problemen hebben gehad met de politie, die zelfs meer dan welkom zijn op een plaats incident. Die heer Damstra kan wat mij betreft even een dagje meelopen met Aram. Misschien kan ie nog wat van hem leren, van zowel z'n houding als zijn filmpjes.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Helemaal mee eens, die journalist zoekt de grens op, maar hij is er niet overheen gegaan. Daarnaast is de agent niet op de hoogte van de reputatie van deze journalist als etter want hij kende hem echter niet. De agent heeft zelf net zo goed de grens opgezocht en is er wel overheen gegaan.

Die agent had dit veel verstandigger kunnen oplossen.
A: verzoeken niet herkenbaar in beeld te komen.
J: geeft aan dit niet te kunnen garanderen als er toevallig net iets nieuwswaardigs gebeurd op een plek waar de agent herkenbaar is.
A: herhaalt zijn verzoek 1 maal en gaat verder zijn werk doen.
J: journalist gaat verder zijn werk doen.

Agent komt waarschijnlijk nergens in beeld.
Komt hij toch in beeld:
Optie A: agent ondervindt hier geen schade van, vervult publieke taak. Het portretrecht geldt nu niet, jammer voor de agent hij is op tv geweest. Juridisch echter niets tegen in te brengen.

Optie B: Agent ondervindt hier wel schade van, portretrecht wordt geschonden, civiele zaak richting de instantie die de beelden publiceert.

Heel leuk hoor dat je het zo brengt. En juridisch ook helemaal 100 punten. Maar het kwaad is dan al geschied!
Je kan ook als journalist denken, ow de agent wil niet herkenbaar. Prima, want dan maak ik hem/haar onherkenbaar. Je hebt voldaan aan het verzoek en je hebt je nieuws item.

Kom op mensen zo moeilijk hoeft het allemaal niet. Het gaat om wederzijds respect.


@Jesse183

Daar sluit ik me wel bij aan. Vooral dat laatste! Aram doet het netjes en professioneel.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.