Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar

Auteur Topic: Discussie nav werkwijze en kleding van de verkeersregelaar  (gelezen 145584 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #580 Gepost op: 17 mei 2015, 14:18:45
Eens, overigens vind ik dat het gehele uniform landelijk geregeld zou moeten zijn en niet alleen het hesje. Korte broek e.d. zou m.i. niet moeten mogen.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #581 Gepost op: 17 mei 2015, 21:32:42
Citaat van: SpaX link=msg=1350785 date=1431865125
Eens, overigens vind ik dat het gehele uniform landelijk geregeld zou moeten zijn en niet alleen het hesje. Korte broek e.d. zou m.i. niet moeten mogen.

Korte broek kan ik een heel eind in mee gaan, tenzij het langere tijd 30 graden + is. Dan valt er zowat niet meer tegen aan te drinken in die polyester kleding.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #582 Gepost op: 18 mei 2015, 01:59:48
Korte broek kan ik een heel eind in mee gaan, tenzij het langere tijd 30 graden + is. Dan valt er zowat niet meer tegen aan te drinken in die polyester kleding.
Hoe vervelend het ook is vind ik niet dat een korte broek de juiste uitstraling heeft. Ook als het 30 gr is de lange broek aan. En ja, ik weet hoe vervelend zoiets op dat moment is -heb zelf als vkr gewerkt-.

Als VKR hoor je representatief op de weg te staan en ik vind niet dat malle hoedjes en korte broeken etc. een professionele  uitstraling hebben.

Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #583 Gepost op: 18 mei 2015, 06:57:40
Citaat van: HIT link=msg=1350755 date=1431851972
Ik heb ook een keer zo'n pipo gehad die een cowboyhoed wilde dragen, en dat bleef ie volhouden dus heb ik hem gevraagd te vertrekken.
Persoonlijk, maar ik denk dat er meer zijn vind ik het niet professioneel uitzien.
Dan had ik al gelijk protest aangetekend.
En al helemaal als het zou regenen.

Citaat van: jelte link=msg=1350759 date=1431853408
Dan geen hoofddeksel want die hoort niet bij het tenue. Ik zie het probleem niet wat voor hoofddeksel zou wel mogen volgens jou. Denk zelf als je een hoed draagt tegen de zon zo'n cowboyhoed een stuk functioneler is dan zo'n baseballcap.
Precies, is heel functioneel tegen de zon, en zeker tegen de regen.
Want met die vervelende petjes loopt je het water zo je nek in, en dan sta je daar met je waterdichte jas die gewoon aan de kraag volgutst met water.
En met felle zon geeft zo een hoed een perfecte bescherming voor het zicht, en je hoeft dan ook geen zonnebril op.
(Ja ik voel hem al aankomen, we moeten oogcontact kunnen maken)
Dus er is eigenlijk niks zo perfect als de hoed, meer voordelen dan nadelen dus.

En zolang geen ander oplossing beschikbaar is dat voorkomt dat het water je de nek in loopt, dan weiger ik die hoed af te zetten als het regent, punt.
En nee, de capuchon van je jas is geen deugdelijke oplossing want die beperkt je weer in je zichtvrijheid.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #584 Gepost op: 18 mei 2015, 11:20:09
Citaat van: NS1607 link=msg=1350990 date=1431925060
Dan had ik al gelijk protest aangetekend.
En al helemaal als het zou regenen.
Mag, alleen heb je er niets aan. Als ik mensen inhuur staat er altijd omschreven wat de kledingvoorschriften zijn.
Zo hebben de VKR's die ik inhuur bij de werkzaamheden waar ook Monteurs/VKR's zijn ook gewoon oranje broeken aan die ik indien nodig ook gewoon lever. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #585 Gepost op: 18 mei 2015, 11:36:07
Citaat van: SpaX link=msg=1350976 date=1431907188
Hoe vervelend het ook is vind ik niet dat een korte broek de juiste uitstraling heeft. Ook als het 30 gr is de lange broek aan. En ja, ik weet hoe vervelend zoiets op dat moment is -heb zelf als vkr gewerkt-.

Als VKR hoor je representatief op de weg te staan en ik vind niet dat malle hoedjes en korte broeken etc. een professionele  uitstraling hebben.


Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoud met arbeidsomstandigheden regels? Als ik de postbodes korte broeken discussie nakijk is die zaak geloof ik niet gewonnen door de bonden.

Ikzelf zie liever een VKR die helder blijft met een korte broek en hoofddeksel dan een VKR met een lange broek en blootshoofds half versuft door de warmte. Een actieve regelende houding in korte broek doet meer dan een zoutzak met een lange broek aan.


DJester

  • Verkeersregelaar
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #586 Gepost op: 18 mei 2015, 12:18:01
Citaat van: HIT link=msg=1351019 date=1431940809
Mag, alleen heb je er niets aan. Als ik mensen inhuur staat er altijd omschreven wat de kledingvoorschriften zijn.
Zo hebben de VKR's die ik inhuur bij de werkzaamheden waar ook Monteurs/VKR's zijn ook gewoon oranje broeken aan die ik indien nodig ook gewoon lever. O0

Gelukkig hebben wij in Nederland nog steeds het principe van redelijkheid en billijkheid. Overigens zijn voorschriften geen verplichtingen. Zolang de VKR met zijn kleding aan de wettelijke eisen voldoet kun jij op je kop gaan staan, maar die hoed zal hij op mogen, immers is deze redelijkerwijs noodzakelijk voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden (in verband met verblinding door de zon). Ook met een hoed is het mogelijk om oogcontact te maken. Ik zie het al voor mij, ontslag op grond van het dragen van een hoed. De rechter ziet je al aan komen.

Daar los van vind ik niet dat de hoed bij de kleding past, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelf heb ik dan ook een oranje/gele baseball cap.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #587 Gepost op: 18 mei 2015, 12:30:23
Ik draag momenteel of een donkere basebalcap of een donkere muts. Als het hard waait alle twee. Over de korte broek (al hoort dat misschien meer in een ander draadje thuis): Veel mensen zeggen dat een korte broek geen uitstraling heeft en niet netjes staat. Dan voer ik altijd aan dat de op de (grote) scheepvaart de kapitein en officieren er dus in warmere streken niet netjes en met uitstraling bij lopen, want volgens mij kennen ze daar het tropenuniform. Ook in een korte broek kun je er professioneel uit zien. Ik neem aan dat de volgende stap word dat vkr's een overhemd met stropdas moeten gaan dragen voor de uitstraling?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #588 Gepost op: 18 mei 2015, 13:03:19
Citaat van: DJester link=msg=1351030 date=1431944281
Gelukkig hebben wij in Nederland nog steeds het principe van redelijkheid en billijkheid. Overigens zijn voorschriften geen verplichtingen. Zolang de VKR met zijn kleding aan de wettelijke eisen voldoet kun jij op je kop gaan staan, maar die hoed zal hij op mogen, immers is deze redelijkerwijs noodzakelijk voor het uitvoeren van zijn werkzaamheden (in verband met verblinding door de zon). Ook met een hoed is het mogelijk om oogcontact te maken. Ik zie het al voor mij, ontslag op grond van het dragen van een hoed. De rechter ziet je al aan komen.De rechter zal dit gewoon honoreren als de VKR zijn taakomschrijving heeft ondertekend waarin staat dat het dragen van andere hoofddeksels als die geboden is niet wordt toegestaan. In dat geval heeft de VKR een contract ondertekend waarin de voorwaarden duidelijk vermeld staan.

Daar los van vind ik niet dat de hoed bij de kleding past, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelf heb ik dan ook een oranje/gele baseball cap.
Er is zoiets van het aangaan van een contract met daarbij behorende eisen, als een VKR daar niet aan voldoet dan kan en mag ik hem gewoon naar huis sturen. Overigens mag een basebalpet wel en zal ook worden geleverd indien gevraagd. Maar ook een velerlei van petjes sta ik niet toe ik ben nou eenmaal voorstander van eenheid van tenue.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #589 Gepost op: 18 mei 2015, 13:06:21
Citaat van: JJ75 link=msg=1351024 date=1431941767
Ikzelf zie liever een VKR die helder blijft met een korte broek en hoofddeksel dan een VKR met een lange broek en blootshoofds half versuft door de warmte. Een actieve regelende houding in korte broek doet meer dan een zoutzak met een lange broek aan.
Precies, daar ben ik het volledig mee eens.
Het begin't pas gevaarlijk te worden als de VKR wordt bevangen door de hitte.
En dan heb je geen  zak aan je mooie representatieve uniform.

Citaat van: JJ75 link=msg=1351024 date=1431941767
Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoud met arbeidsomstandigheden regels? Als ik de postbodes korte broeken discussie nakijk is die zaak geloof ik niet gewonnen door de bonden.
Bij ons postbedrijf hebben wij een kledingvoorschrift.
En dat is gewoon ons uniform met bijbehorende baseballcap. (Niet verplicht)
Over de korte broek kan ik kort zijn.
Dat mag zolang het in het geval van vrouwelijke collega's niet aanstootgevend is (hotpants, kort rokje)
Voor de rest is alles vrij, zolang de (korte) broek maat zwart is.


Jos
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.