Zeer grote brand (heide) Schaapsallee - Laag Soeren 22-02-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (heide) Schaapsallee - Laag Soeren 22-02-2012  (gelezen 10458 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2012, 16:54:05
Mijn collega Ruben die naar de brand is gestuurd om opnames te maken voor de NOS:
" Hulpdiensten verlaten heidegebied. Pers wordt nu pas toegelaten #laag-soeren #heidebrand #brandmeester http://pic.twitter.com/xs1h0NaW "

Ik vind het raar dat de pers het terrein pas op mogen terwijl het vuur al uit was.
Vorig jaar heb ik bij de grote brand op de Drenthse heide bij Smilde vooraan gestaan op de eerste linie van 'vuurmeppers'. Lijkt mij gevaarlijker dan deze brand.
Waarom dan niet nu ook een persmomentje?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2012, 17:01:46
Het komt wel eens vaker voor dat VGGM bij ons (de VNOG) om een voertuig vraagt terwijl wij een ander voertuig sturen. Dit gebeurt andersom overigens ook. Dit kan worden veroorzaakt door het feit dat een eenheid al ergens anders wordt ingezet. Daarnaast kan een post om een andere reden buiten dienst staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Beekbergen.

Wat ook een rol kan spelen is dat de regio's een eigen dekkingsplan hebben berekend en daarbij gebruik maken van verschillende vakindelingen. Anders gezegd: de vakindeling van de VGGM is niet hetzelfde als die van de VNOG. Dit levert nog wel eens detailverschillen op bij de inzetten over de regiogrens. We proberen dit op te lossen door de vakindeling en KVT van de buurregio te koppelen aan ons eigen vakkenbestand. Als de buren dit dan ook doen dan bestaat er geen verschil meer in de vakindeling en de KVT en stuurt de bijstandsleverende regio altijd hetzelfde als hetgeen de bijstandsvragende regio vraagt. Uiteraard geldt hierbij wel dat de betreffende eenheid dan beschikbaar moet zijn.

Een nog betere oplossing is één KVT en vakindeling voor heel Nederland. Dan ben je helemaal van dit probleem af. Maar dat is voorlopig nog even niet zo snel geregeld...

Later wordt er nog een peleton van de VNOG gealarmeerd dus lijkt het me dat ze wel nodig waren.
Voor Natuur branden wordt Beekbergen wel degelijk gealarmeerd omdat daar andere aanrijtijden voor staan.

Als Beekbergen niet voor "normale" branden wordt gealarmeerd zullen zullen ze ook niet voor natuurbranden worden gealarmeerd. Beekbergen staat tijdens de daguren op werkdagen buiten dienst. Dit geldt voor alle incidenten. GMS maakt daar geen onderscheid in. Bovendien zou ik juist met een natuurbrand zo snel mogelijk een TS-BT ter plaatse willen hebben.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2012, 17:10:30
Mijn collega Ruben die naar de brand is gestuurd om opnames te maken voor de NOS:
" Hulpdiensten verlaten heidegebied. Pers wordt nu pas toegelaten #laag-soeren #heidebrand #brandmeester pic.twitter.com/xs1h0NaW "

Ik vind het raar dat de pers het terrein pas op mogen terwijl het vuur al uit was.
Vorig jaar heb ik bij de grote brand op de Drenthse heide bij Smilde vooraan gestaan op de eerste linie van 'vuurmeppers'. Lijkt mij gevaarlijker dan deze brand.
Waarom dan niet nu ook een persmomentje?

Dit zou twee redenen kunnen hebben.

1) Men wil het risico niet lopen dat burgers (ja, de medewerkers van de pers zijn ook gewoon burgers) aan gevaar worden blootgesteld.
2) De infratructuur in natuurgebieden worden vaak intensief belast door de brandweervoertuigen. Als daar ook nog eens "geïnteresseerden" worden toegelaten kan een logistiek probleem ontstaan.

Dat jullie in Bovensmilde wel konden filmen was waarschijlijk omdat de infrastructuur dit beter toeliet. Je kon vanaf de openbare weg redelijk makkelijk bij de brand komen. Dit was overigens ook meteen een groot probleem daar. Terwijl onze heli's daar water wilde droppen liepen er allerlei onverlaten zo het heideveld in! We hebben de KLPD-heli moeten gerbuiken om de mensen te sommeren daar weg te gaan.

Ik ben zelf van mening dat de pers een mogelijkheid moet krijgen om zijn beelden en informatie te halen. Maar niet tegen elke prijs. Als ik de veiligheid niet kan garanderen of als mijn werk wordt verstoord dan gaat het feest niet door en moet de pers maar even wachten tot het wel kan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2012, 17:11:20
Deze voertuigen staan kennelijk zo in de KVT van Gelderland-Midden. De eigen regio (VNOG) stuurt twee andere tankautospuiten (in dit geval zijn Brummen en Klarenbeek i.p.v. Hoenderloo en Beekbergen gealarmeerd) richting de brand. Nou begreep ik dat Beekbergen overdag buiten dienst staat, dus die zullen sowieso niet uit kunnen rukken, maar kennelijk zijn deze voertuigen volgens de VNOG gewoon sneller ter plaatse (en gezien de locatie kan ik me dat ook voorstellen)
Zie mijn reactie; er zijn simpelweg twee andere voertuigen gealarmeerd. Een naburige regio kan niet voor een andere regio bepalen welke voertuigen gestuurd dienen te worden. Zie onderstaand voorbeeld:


Volgens mij zijn de dichtsbij zijnde posten van VNOG op dit punt in volgorde van afstand Eerbeek,Loenen,Brummen,Beekbergen,Klarenbeek,Hoenderloo en Apeldoorn-Centrum
Dus Hoenderloo en Beekbergen zijn niet logisch.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2012, 17:19:40
Heidebrand Laag-Soeren door verbranden houtHeidebrand Laag-Soeren door verbranden hout
LAAG-SOEREN - De heidebrand bij de Schaapsallee in Laag-Soeren is veroorzaakt doordat Natuurmonumenten daar oud dennenhout aan het verbranden was. Dat meldt de brandweer.

De eerste melding kwam even na 13.30 uur binnen. Vanwege de harde wind rukte de brandweer met veel wagens uit. Zo moest voorkomen worden dat het vuur zich verder verspreidde. Er stond zo'n 400 vierkante meter heide in brand en het vuur dreigde zich te verplaatsen naar het bos. Publiek werd op grote afstand gehouden. Rond 15.50 uur werd het sein 'brand meester' gegeven.

Volgens Natuurmonumenten was er een aannemer in opdracht van de vereniging aan het werk. Medewerkers hebben zelf nog geprobeerd de brand te blussen, maar dat lukte niet. Een woordvoerder van Natuurmonumenten zegt dat het voor de heide geen ramp is. Die kan weer mooi opbloeien.

 
16.45 Natuurmonumenten bevestigt verhaal. Aannemer was daar bezig.
16.10 Oorzaak brand bekend: medewerkers verbrandden dennenhout, zegt de brandweer.
15.50 Brandweer geeft sein brand meester
15.10 De brand trekt veel bekijks. De politie houdt het publiek op afstand.
13.38 Eerste melding van de heidebrand

bron met foto's: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1392381/Heidebrand-LaagSoeren-door-verbranden-hout.htm


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2012, 17:30:22
De brandweer meldt dat er ongeveer 400 vierkante meter heide in brand staat en is met groot materieel uitgerukt.

Die 400M2 Was inderdaad aardig weinig.  ;)
De persvoorlichter meld nu 50.000M2
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2012, 17:50:29
Grote bos- en heidebrand in Laag-Soeren

LAAG-SOEREN (ANP) - Werklieden van Natuurmonumenten hebben woensdagmiddag onbedoeld een heidebrand veroorzaakt in natuurgebied de Veluwezoom in Laag-Soeren. Het vuur van een legale verbanding van oud gekapt dennenhout sloeg door de harde wind over naar het stuk heide. Circa 700 vierkant meter brandde af.

De brandweer had een paar uur nodig om het vuur te bestrijden, meldde een woordvoerster. De werklieden probeerden het vuur eerst zelf nog te blussen, maar dat lukte niet.


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2012, 18:42:33
Eerst grote heidebranden in Laag Soeren? Nu in Hoog Soeren?

p2kflex
18:41:26 22-02-12GROUP-1PRIO 1 Heidebrand : : Pomphulweg : 104 7346AN Hoog Soeren 7748
0804431BRW EVA (Apeldoorn) (Infocode klein Incident)
0804603BRW EVA (Hoog Soeren) (Bevelvoerder)
0804605BRW EVA (Hoog Soeren) (Kazernecode)
0804606BRW EVA (Hoog Soeren) (Blusploeg)
0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
0806753BRW EVA (Hoog Soeren) (MDT - TS 7748)
Harlingen, wereldstad! <3


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2012, 18:43:07
Eerst grote heidebranden in Laag Soeren? Nu in Hoog Soeren?

p2kflex
18:41:26 22-02-12GROUP-1PRIO 1 Heidebrand : : Pomphulweg : 104 7346AN Hoog Soeren 7748
0804431BRW EVA (Apeldoorn) (Infocode klein Incident)
0804603BRW EVA (Hoog Soeren) (Bevelvoerder)
0804605BRW EVA (Hoog Soeren) (Kazernecode)
0804606BRW EVA (Hoog Soeren) (Blusploeg)
0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
0806753BRW EVA (Hoog Soeren) (MDT - TS 7748)

Das dagelijkse kost, eerste melding zegt nog niets. Is overigens ongeveer 50 KM afstandsverschil.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2012, 19:10:58
Das dagelijkse kost, eerste melding zegt nog niets. Is overigens ongeveer 50 KM afstandsverschil.

Nou ja, dagelijks, dat is wel heel erg overdreven.