Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam

Auteur Topic: Verborgen camera's op eerste hulp VU medisch centrum Amsterdam  (gelezen 31460 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2012, 06:26:47
Ik heb intussen de eerste aflevering gezien en ik moet zeggen dat ik het een zeer respectvolle aflevering vind. Er word op een mooie manier meegekeken hoe de mensen werken in de SEH en ook hoe de mensen zelf reageren op de behandelingen. Ja tuurlijk is er wat fout gegaan, heb het verhaal van afgelopen avond in nieuwsuur gehoord (interview waarbij de directeur van de SEH en van het VU, en ook Renault Oerlemans in de studio zaten). En er word inderdaad moord en brand geschreeuwd, echter vind ik het zo natuurlijker uitzien dan de ingang oost, trauma centrum etc. Dat is misschien ook wel de kruks voor de mensen omdat ze zich willen voorbereiden. Maar juist dat naturelle maakt het veel mooier en intresanter dan de overige series.

En wat betreft het beroepsgeheim, ja dat moet gerespecteerd worden dat snap ik. Echter als jij in het ziekenhuis ligt als patient en er ligt een andere patient naast jou die de dokter op bezoek heeft dan hoor je ook dingen. Moeten we dit nu ook gaan verbieden omdat hierbij ook het beroepsgeheim op straat komt?

De mensen geven toestemming voor uitzending en willen ze niet dat er gefilmd of uitgezonden word dan geven ze die niet.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2012, 07:32:35
Het filmen bij bijvoorbeeld Trauma Centrum van SBS 6 is niet te vergelijken met wat er in het VU is gebeurd lijkt mij.
Bij Trauma Centrum lopen visieke cameramensen rond en in het VU zijn de camera's opgehangen als lijkende gewone bewakingscamera's en juist daar zit het verschil in lijkt mij.
Voor het filmen van Trauma Centrum is de cameraman duidelijk herkenbaar en zal je mag ik aannemen ook vooraf worden aangesproken. Dus gebeurd alles open en bloot en kan je niks verbergen en juist het verbergen van de camera's bij het VU
is een groot hangijzer.

Dat is één, maar twee is dat de wet omgedraaid wordt in het VU. Die schrijft voor dat een dokter zijn geneeskundige handelingen moet verrichten zonder dat er derden bij zijn, tenzij er (nadat pas dus) er toestemming is verleend. Wat het VU doet is eerst filmen, dan toestemming vragen en dat mag niet. Medewerkers van eyeworks bekijken alle beelden, zonder daar toestemmming voor te hebben, en vragen achteraf (wat dus te laat is) slechts toestemming voor de beelden uit willen zenden. Alle andere beelden die gemaakt zijn én bekeken worden maar niet uitgezonden, daar ontbreekt elke vorm van inspraak of toestemming. Terwijl -voor alle duidelijkheid- al toestemming nodig was het maken en appart ook nog voor het bekijken van de beelden.
Bovendien is daar het privacy gedeelte, daar geldt precies hetzelfde voor, eerst toestemming (in een niet openbare ruimte) vragen, dan filmen. En van die bordjes, wij maken gebruik van videocamera's, en alle gesprekken worden opgenomen.  Dat heb ik al haarfijn laten uitzoeken toen de KNRM een inval van Agentschap Telecom bij mij regelde. Ik kon toen succeslvol aantonen dat de KNRM iets deed dat veel verder gaat dan het op internet zetten van openbaar radioverkeer, namelijk het maken van beelden van geredden zonder daar VOORAF toestemming voor te vragen. En ook op de reddingsboten hangen geen bordjes dat er camera's hangen die opnames maken van bezoekers en geredden. Nog een voorwaarde waaraan je moet voldoen. En na de toestemming mag je de beelden bekijken. Voor openbaar maken (Ron Zegers sprak ik daar al een keer op aan) op bijvoorbeeld youtube heb je appart nog een keer impliciet toestemming nodig, ook al is het "maar" een kotsende Taiwanees.

Omdat het mij vervolgen voor het op internet zetten van opgenomen SAR radioverkeer een enorme herrie en een aangifte (van mij) zou ontketenen richting KNRM (vergelijkbaar met die nu voor het VU) heeft het agentschap Telecom een vervolging van mij niet doorgezet en is alles met een sisser af gelopen.
Wat de rechten en plichten zijn van iemand die in besloten ruimte camera beelden wil maken is toen al in opdracht van de maritiem journalist en fotograaf Evert Bruinekool haarfijn uitgezocht, en de conclusies die ik boven beschrijf waren toen al precies dezelfde.
Bij het VU loopt het niet met een sisser af, daar kan geen sprake van zijn.. Het vertrouwen dat je op de eerste hulp verzekerd bent van je privacy en veiligheid heeft een nare deuk opgelevderd.

Vele ogen kijken en oren luisteren mee en pas in een laat stadium -als ze toestemming vragen voor uitzending- krijg je dat in de gaten.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2012, 07:41:14
Ik heb intussen de eerste aflevering gezien en ik moet zeggen dat ik het een zeer respectvolle aflevering vind. Er word op een mooie manier meegekeken hoe de mensen werken in de SEH en ook hoe de mensen zelf reageren op de behandelingen. Ja tuurlijk is er wat fout gegaan, heb het verhaal van afgelopen avond in nieuwsuur gehoord (interview waarbij de directeur van de SEH en van het VU, en ook Renault Oerlemans in de studio zaten). En er word inderdaad moord en brand geschreeuwd, echter vind ik het zo natuurlijker uitzien dan de ingang oost, trauma centrum etc. Dat is misschien ook wel de kruks voor de mensen omdat ze zich willen voorbereiden. Maar juist dat naturelle maakt het veel mooier en intresanter dan de overige series.

En wat betreft het beroepsgeheim, ja dat moet gerespecteerd worden dat snap ik. Echter als jij in het ziekenhuis ligt als patient en er ligt een andere patient naast jou die de dokter op bezoek heeft dan hoor je ook dingen. Moeten we dit nu ook gaan verbieden omdat hierbij ook het beroepsgeheim op straat komt?

De mensen geven toestemming voor uitzending en willen ze niet dat er gefilmd of uitgezonden word dan geven ze die niet.

Jij bent bij de douane? Wat vind je van de wet. Nutteloos? Mensen moeten niet zeiken, alles kan alles mag? Wat zal jij een lekker relaxed baantje hebben daar.  O0

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2012, 08:10:46
Jij bent bij de douane? Wat vind je van de wet. Nutteloos? Mensen moeten niet zeiken, alles kan alles mag? Wat zal jij een lekker relaxed baantje hebben daar.  O0
Dat vind ik wel weer heel kort door de bocht. Een wet is niet nutteloos maar het is een wet die de privacy van de patient beschermd. Echter zijn er meer als genoeg mensen die het niet erg vinden dat deze privacyregels worden overtreden (zie de diverse medische programma's). Hierbij word toestemming gegeven voor uitzendingen en voor filmen. Dat is niet anders als bij dit programma, geen toestemming word er niet gefilmd. Tuurlijk zal er wel gekeken worden maar is dit anders als bij de de algemene ruimtes in het ziekenhuis waar bezoekers of andere patienten ook kunnen horen of zien wat er met de ander aan de hand is?

En denk ook eens aan de opnames die gemaakt worden voor de opleiding van nieuwe artsen, danwel ter lering en bespreking voor de huidige artsen? Ik vind het geen gezeur als er gefilmd word zonder toestemming, wat ik wel gezeur vind is dat mensen die geen toestemming geven tot filmen en dit dus ook niet zijn en ook niet in de uitzending komen. Nu gaan klagen dat er andere mensen hebben meegekeken. Ik vind dit hypocriet dat mensen tegenwoording alles openbaar maken (youtube, twitter, facebook), maar dan mogen mensen niet meeluisteren als ze net 1 gordijn verder liggen/staan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #24 Gepost op: 24 februari 2012, 09:23:04
De mensen van Eyeworks hebben een geheimhoudingsverklaring getekend en beelden worden vernietigd waarvoor geen toestemming is gegeven. Men had naar zeggen van het VU flyers en posters opgehangen waar de opnamen kenbaar werden gemaakt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2012, 09:57:35
Dat vind ik wel weer heel kort door de bocht. Een wet is niet nutteloos maar het is een wet die de privacy van de patient beschermd. Echter zijn er meer als genoeg mensen die het niet erg vinden dat deze privacyregels worden overtreden (zie de diverse medische programma's). Hierbij word toestemming gegeven voor uitzendingen en voor filmen. Dat is niet anders als bij dit programma, geen toestemming word er niet gefilmd. Tuurlijk zal er wel gekeken worden maar is dit anders als bij de de algemene ruimtes in het ziekenhuis waar bezoekers of andere patienten ook kunnen horen of zien wat er met de ander aan de hand is?

En denk ook eens aan de opnames die gemaakt worden voor de opleiding van nieuwe artsen, danwel ter lering en bespreking voor de huidige artsen? Ik vind het geen gezeur als er gefilmd word zonder toestemming, wat ik wel gezeur vind is dat mensen die geen toestemming geven tot filmen en dit dus ook niet zijn en ook niet in de uitzending komen. Nu gaan klagen dat er andere mensen hebben meegekeken. Ik vind dit hypocriet dat mensen tegenwoording alles openbaar maken (youtube, twitter, facebook), maar dan mogen mensen niet meeluisteren als ze net 1 gordijn verder liggen/staan.

Iedereen op youtube? Alles openbaar? Dat vind ik een baute bewering, ik betwijfel het. Kun je dat aan tonen, heb je daar cijfers over?
En daarop baseer je het dat dit bij de VU zo moet kunnen, nou dat is pas kort door de bocht.
Ik denk dat het redelijker en dichter bij de waarheid is te veronderstellen dat een deel van de mensen iets op youtube zet en dan daar bewust voor kiezen. Ik denk dat een ander deel daar helemaal niets voor voelt en niet over een kam geschoren wenst te worden met mensen die hun hele hebben en houwen in de virtuele etalage zetten. Voor de groep niet zijnde zulke johnny's en Anita's is de wet op de privacy bedoeld, je kunt niet iedereen tegen zichzelf beschermen, maar wie bescherming wil moet beschermd worden. En om een wet tot onzin te verklaren omdat een deel van de bevolking er geen beroep op doet maakt handhaving lastig lijkt me.
Bovendien gaat het hier niet om de mensen die er geen moeite mee hebben, het gaat er om te voorkomen dat het mensen gebeurt die er WEL moeite mee hebben.
Dat is precies waar de wet voor bedoeld is, bescherming van de (zwakke) enkeling tegen onrecht. En elke handhaver dient daarvoor te staan of wat anders te gaan doen.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2012, 10:04:59
En denk ook eens aan de opnames die gemaakt worden voor de opleiding van nieuwe artsen, danwel ter lering en bespreking voor de huidige artsen?
Hiervoor wordt altijd en vooraf toestemming gevraagd. Daarnaast worden deze video's alleen teruggezien door de arts (in op leiding) en zijn begeleiders. Indien de video voor onderwijs gebruikt wordt in grote groepen wordt hiervoor altijd expliciet (meestal schriftelijk) toestemming gevraagd.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2012, 10:05:10
De mensen van Eyeworks hebben een geheimhoudingsverklaring getekend en beelden worden vernietigd waarvoor geen toestemming is gegeven. Men had naar zeggen van het VU flyers en posters opgehangen waar de opnamen kenbaar werden gemaakt.

Dus als ik maar een bordje ophang "hier wordt opgelicht" dan is oplichten geoorloofd? Als het nou niet mag (zie het wettelijk verbod op het toelaten van derden bij een medische handeling) teken je gewoon een geheimhoudings verklaring en dan mag het wel?  Er staat nergens dat je stiekem opnames mag maken als je maar een geheimhoudings verklaring tekent voor uitzending op nationale TV en een bordje ophangt. Tjonge jonge...

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2012, 10:26:52
Wat is dat nou voor kromme vergelijking. Bij oplichting ben je toch willens en wetens bezig iemand te benadelen. Het maken van een reportage is niet verboden. Je gaat er totaal aan voorbij dat VOORAF toestemming is gevraagd aan de betrokkenen tenzij de medische toestand dit niet toeliet. In die gevallen is achteraf om toestemming gevraagd.

Indien er geen toestemming kwam zijn de beelden vernietigd. Wat is dan het probleem?

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2012, 10:37:03
De gevallen waar vooraf toestemming voor is gevraagd zijn niet zo'n probleem. Achteraf wel, omdat de beelden dan zonder toestemming gezien zijn door medewerker van Eyeworks. Dat die een  geheimhoudinsverklaring heeft getekend maakt niet uit. Hij ziet de beelden en het verhaal zonder expliciete toestemming van de patiënt.