Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.

Auteur Topic: Hoeveel BHV'ers moeten er aanwezig zijn.  (gelezen 15362 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2005, 20:00:36
Tja, die wordt heel spannend.
In principe is de directeur van het verzorgingshuis aansprakelijk. Maar die zal heel snel terugverwijzen naar het ministerie van VWS (zou ik hem ook aanraden). Omdat er geen geld beschikbaar wordt gesteld voor meer zorg 's nachts en dus ook niet voldoende nachtzusters/broeders die als ontruimer kunnen optreden.

Daarnaast zal er gekeken worden of de brandweer en de gemeente hun werk goed hebben gedaan (preventie & gebruiksvergunningen).

Zelfs het represief optreden zal worden onderzocht (heeft de bevelvoerder/OVD de situatie wel goed ingeschat en tijdig opgeschaald)?

Het lijkt allemaal simpel, maar de werkelijkheid zal zeer ingewikkeld zijn (ingeval van veel doden in een verzorgingshuis).
Het zal zelfs weer uit kunnen draaien op een parlementaire enquete.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2005, 23:21:42
Tja, die wordt heel spannend.
In principe is de directeur van het verzorgingshuis aansprakelijk. Maar die zal heel snel terugverwijzen naar het ministerie van VWS (zou ik hem ook aanraden).

Ik denk het niet, want de werkgever (bestuur) is ten alle tijden verantwoordelijk voor de BHV.

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2005, 23:49:52
Dacht het wel.

Het bestuur van verzorgingshuizen wordt namelijk niet in de gelegenheid gesteld om aan de wet te voldoen.

Dit is namelijk in Nederland een groot probleem. Heel veel van de verzorgingshuizen hebben de BHV niet geregeld. Ook al om dat het niet te regelen valt.( je moet heel veel BHVers opleiden. Die houdt je nooit gemotiveerd en geoefend).
Daarnaast kunnen verzorgingshuizen niet meer dan 1 a 2 nachtwachten inzetten per nacht.

En al zou je er 's nachts vijf hebben dan nog lukt het niet om de tent te evacueren.

Het alternatief is dan om binnen een verzorgingshuis minimaal een peloton (bedrijfs)brandweermensen met ademlucht paraat te hebben om de tent in geval van calamiteiten te kunnen ontruimen.

Dus BHV voor die ene nachtzuster tbv van de evacuatie is ONZIN.

En zolang VWS deze situatie toelaat, is het een erg  knappe rechter die een bestuur veroordeelt.
Als die kans zo groot was zouden de verzorgingshuisbesturen er acuut mee stoppen. En dat houdt in dat zo'n 70 % van de bejaarden in verzorgingshuizen geen zorg meer zou krijgen (dus terug naar de familie ;D)

Zoals ik als zei, er zal naar meerdere partijen worden gekeken  (net als in Volendam).

Het alleen terugverwijzen naar het bestuur van een verzorgingshuis is absoluut kortzichtig gezien de complexiteit.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2005, 17:35:15
Dacht het wel.

Het bestuur van verzorgingshuizen wordt namelijk niet in de gelegenheid gesteld om aan de wet te voldoen.

Hoewel ik het verder helemaal met je verhaal eens ben, is en blijft de werkgever zelf verantwoordelijk voor het naleven van de kaderrichtlijn.

Dat hij daar de financiele middelen van VWS niet krijgt, doet daar niets aan af.  

De enige werkelijke oplossing is dus de wetgeving aanpassen op dit punt aanpassen.

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2005, 17:48:29
Hoewel ik het verder helemaal met je verhaal eens ben, is en blijft de werkgever zelf verantwoordelijk voor het naleven van de kaderrichtlijn.

De enige werkelijke oplossing is dus de wetgeving aanpassen op dit punt aanpassen.

Klopt inderdaad. En ben het ook met je eens.

De hoofdelijke aansprakelijkheid van besturen en directeuren gebruik ik normaliter ook bij de verantwoording waarom de BHV organisatie er juist zo  bij die onderneming/bedrijf/etc. ingericht moet worden.

Maar in de zorg (het deel verzorgingshuizen) blijft hij lastig.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2005, 20:40:52
Maar in de zorg (het deel verzorgingshuizen) blijft hij lastig.
>:( :-[ :'(

bhvplan.nl

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2005, 01:16:23
In het Arbobesluit staan normen over het minimale aantal bedrijfshulpverleners in een bedrijf.

Hierbij wordt uitgegaan van het aantal normaal aanwezige werknemers en anderen.

In het algemeen geldt:

50 werknemers of minder:
 minimaal 1 bedrijfshulpverlener verplicht

50 tot 250 werknemers:
 minimaal 1 bedrijfshulpverlener per 50 werknemers verplicht

250 tot 1000 werknemers:
 1 bedrijfshulpverlener per 50 werknemers (indicatie)

meer dan 1000 werknemers:
 1 bedrijfshulpverlener per 100 werknemers (indicatie)

Let op: het gaat hier om absolute minimumaantallen. Om de veiligheid in uw bedrijf te waarborgen kunnen meer bedrijfshulpverleners nodig zijn. Dit hangt af van de risico's zoals omschreven in uw risico-inventarisatie en van de aard van uw bedrijf.

Als uw bedrijf veel aanwezige heeft betekent dat dat u meer bedrijfshulpverleners zult moeten inzetten om het bedrijf efficiënt te kunnen ontruimen. Ook bij bedrijven of instellingen met bewoners die zichzelf mogelijk niet kunnen redden, zoals kinderen, bejaarden, patiënten, of gehandicapten, is het minimumaantal bedrijfshulpverleners niet voldoende.

De werkgever:

• zorgt voor een goede risico-inventarisatie
  • zorgt voor brandwerende voorzieningen, nooduitgangen, vluchtroutes en blusmiddelen
  • is verantwoordelijk voor veiligheidsvoorzieningen in het bedrijf, bijvoorbeeld voor beveiliging van machines
  • zorgt voor voldoende verbandmiddelen en overige hulpmiddelen
  • stelt voldoende tijd en geld beschikbaar voor oefening en opleiding
  • zorgt dat de verzekeringen de risico's dekken die bedrijfshulpverleners lopen
  • zorgt voor een directiebesluit waarin taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bedrijfshulpverleners zijn vastgelegd
  • ziet toe op goed functioneren van de bedrijfshulpverleningsorganisatie.

De werkgever is en blijft verantwoordelijk voor het goed functioneren van de bedrijfshulpverleningsorganisatie.

Binnenkort nieuwe pagina over bhv op:www.bhvplan.nl ;D

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 12 september 2005, 19:04:34
Ik heb een vraag betreffende dit onnderwerp. IK heb al kunnen lezen hoeveel man BHV er gewenst is bij een x aantal personen.
Mijn vraag is: Geldt dat aantal ook voor de aanwezige EHBO-ers?

en mogen sommige mensen een dubbelfunctie vervullen? (Dus EHBO & BHV)

Daarnaast wil ik ook graag weten of de taak van het evacueren/ handelen bij incidenten door toezichthouders uitgevoerd kan/mag worden.

Dat waren er dus mee dan 1 vraag :)

Groeten,
Maarten
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

helm

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 13 september 2005, 08:11:20
en mogen sommige mensen een dubbelfunctie vervullen? (Dus EHBO & BHV)
Ja hoor, geen probleem.

Daarnaast wil ik ook graag weten of de taak van het evacueren/ handelen bij incidenten door toezichthouders uitgevoerd kan/mag worden.
Ook geen probleem. Iedereen binnen een organisatie kan bij calamiteiten of incidenten een bepaalde opgedragen taak uitvoeren. Zoals bv zijn eigen afdeling ontruimen en controleren of iedereen weg is. Men hoeft daar een opleiding voor te volgen. Wel moeten er oefeningen gehouden worden.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 13 september 2005, 16:25:01
Ok bedankt!

Zijn de aantalen BHV/EHBO per persoon nog anders bij feesten (schooldisco), of blijft dat 1 op 50?
(afhankelijk van het aantal aanwezige personen, als het boven de 250 is 1 op 100 genoeg dacht ik?)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s