In het forum van 112regioutrecht heb ik mijn visie gegeven
Met de kennis van nu acht ik het onmogelijk dat er voor partikulieren een C2000-scanner zal komen.
Als het middels geavanceerde technieken mogelijk zou zijn om C2000 te kraken, dan zou dat ook gelden voor het alom bekende GSM.
De belangen om GSM te tappen zijn vele malen hoger dan dat van C2000. Als er al een industrie zou zijn om dergelijke apparatuur te ontwikkelen, dan zou die industrie zich eerst storten op de GSM-netwerken.
Het onderscheppen van GSM-gesprekken aangaande regeringsaangelegenheden, commerciele transacties, terroristische groeperingen, overheidszaken, zijn veel 'interessanter' dan het onderscheppen van 'een aanrijdinkje om de hoek' of een 'containerbrandje'.
Groeperingen die GSM zouden willen tappen, beschikken vaak over veel meer geld om in te zetten. Dit in tegenstelling tot de 'scannerhobbyist', hoewel die laatste groep wel weer groter in getal is.
Iedereen weet dat de overheden wèl GSM-verkeer kunnen aftappen. Dit gebeurt echter niet 'via de ether', maar in de centrales van de providers, die door de overheid verplicht zijn daar voorzieningen voor te hebben en mee te werken aan een tap.
Voorts is C2000, net als GSM dusdanig verstleuteld, dat het kraken ervan schier-onmogelijk is. Naast hardware (bv een SIMkaart) heb je ook de nodige software nodig. Deze versleuteling is echter niet statisch, maar dynamisch. Tegen de tijd dat je een decodeersleutel al zou hebben gekraakt, is hij niet meer geldig, omdat er dan al lang weer een nieuwe sleutel actief is. Daarbij zijn lokatie, datum en tijd factoren die meespelen in de versleuteling.
Als je er al in zou slagen om een C2000-ontvanger te bouwen, dan zal deze altijd ingemeld moeten zijn in het netwerk. Dit zal de netwerkaanbieder (de C2000-organisatie) niet ontgaan. Zij zullen een 'Unidentified Device' op hun netwerk detecteren en dat er onmiddelijk weer afgooien. Alle moeite voor niets geweest.
Verder moet een randapparaat aan een samenstel van 'nummers' voldoen (even los van de versleuteling), om het geldig te maken voor inmelding. Zo heeft elk apparaat een serienummer, een TEI (verg met IMEI bij GSM), een ISSI (roepnummer) en een alias (naam).
Al met al ben ik nu van mening dat C2000 afdoende is dichtgetimmerd.
Je hebt nog het meeste 'lol' van een mobilofoon of portofoon, waarvan de vermissing niet is opgemerkt. Deze zal gewoon meedraaien in een gebruikersgroep, totdat het iemand opvalt dat deze 'ongeoorloofd' is ingemeld.
Laatst aangepast door Rolf Pieters op Do Jan 26, 2006 21:16, in totaal 1 keer bewerkt