Handelen bij railincidenten, tram/trein/metro

Auteur Topic: Handelen bij railincidenten, tram/trein/metro  (gelezen 10475 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 7 maart 2012, 20:41:31
Na aanleiding van dit topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61380.msg1006191;boardseen#new

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij een incident op of langs het spoor, bijvoorbeeld met een brand in een trein/metro/tram
Maar ook bij ongevallen bij het spoor.




1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2012, 21:12:12
Met stip op 1 denk ik: treinverkeer/spanning op het spoor.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2012, 00:16:50
Nog niet gestremd (rail)vervoer dat niet op de hoogte is gebracht van een incident op de baan.

Hulpdiensten (begint uit te sterven) die alles ter plaatse zelf willen regelen, zonder tussenkomst van de verkeersleiding van het betreffende OV-bedrijf dat de controle heeft over het diverse nog rijdende (zie 1 regel hoger) vervoer, stroom op de rails.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2012, 00:24:28
De spanning die op de koppeling tussen de verschillende voertuigen staat. Dus ook die op de kop en de staart van het voertuig.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2012, 00:39:42
De spanning die op de koppeling tussen de verschillende voertuigen staat. Dus ook die op de kop en de staart van het voertuig.
Als het even meezit zitten die koppelingen of a) verborgen achter een bumper (die omhoog kan) of b) achter een klep die de electrische delen verborgen houdt totdat de mechanische (koppelhaken) aan elkaar zitten.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2012, 00:47:25
Als het even meezit zitten die koppelingen of a) verborgen achter een bumper (die omhoog kan) of b) achter een klep die de electrische delen verborgen houdt totdat de mechanische (koppelhaken) aan elkaar zitten.

klopt inderdaad. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat treinen (voornamelijk het wat oudere materieel) zelfs zonder afdekplaat rijden. Iets om rekening mee te houden dus!



Hier hangt de afdekplaat ook aan de zijkant.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2012, 00:56:13
klopt inderdaad. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat treinen (voornamelijk het wat oudere materieel) zelfs zonder afdekplaat rijden. Iets om rekening mee te houden dus!



Hier hangt de afdekplaat ook aan de zijkant.
Ja, hier hangt de afdekplaat van de mechanische koppeling aan de zijkant. Naast de mechanische koppeling (links en rechts) zitte zwarte kapjes met een geel 'stroom' symbool. Zoals je ziet zitten die nog netjes over de electronische koppelingen heen ;)


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2012, 01:04:50
Dan zit het inderdaad allemaal nog netjes beschermd. Ik was op de een of andere manier in de veronderstelling dat de mechanische koppeling ook deels stroom doorgaf. e050


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2012, 01:06:02
Dan zit het inderdaad allemaal nog netjes beschermd. Ik was op de een of andere manier in de veronderstelling dat de mechanische koppeling ook deels stroom doorgaf. e050
Dat kan, als de bovenleiding ongepland op gaat leunen ;) Maar in principe (!) geeft een mechanische koppeling geen stroom door, dit is echt puur voor het slepen. De electrische koppeling zorgt er voor dat er gekoppeld deuren of lampen bediend kunnen worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2012, 16:39:17
Waar komt de prioriteit te liggen?
gaat het redden van mens en dier voor, of is het afschakelen van de spanning belangrijker voor dat er uberhaupt wat gaat gebeuren.