gebruiksfunctie!!

Auteur Topic: gebruiksfunctie!!  (gelezen 16495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2005, 10:35:36
uuuuuuuuuuhhhh, tsjaaa    :-X

dat is een goeie, die speel ik door.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2005, 10:45:48
Ik ben benieuwd......ik weet dat ze namelijk in grote evenementen hallen vaak worden toegepast om zodoende veel uitgangsbreedte te verkrijgen......

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2005, 12:47:50
Als je ze laat aansturen door de BMI, wat gebeurt er dan als de mensen willen vluchten anders dan bij brand en er paniek ontstaat. Zie bijvoorbeeld E2 nightclub in San Fransisco....

Volgens mij zijn vluchtdeuren niet alleen bedoelt voor vluchten bij brand maar voor vluchten algemeen.

Bij ons worden roldeuren nooit toegestaan als vluchtdeur. Bij tijdelijke evenementen in loodsen bouwen ze een tijdelijk frame onder de deur en zetten daar gewone deuren in. De roldeur laten ze dan rusten bovenop het frame.
We doen dit omdat ze vaak beloven dat de deur het gehele evenement open is maar tijdens controles tijdens het evenement bleek dat in 99% van de gevallen dat ze zich niet hielden aan deze voorwaarde. Vaak stond de wind dan op de deur/opening...

Volgens mij mogen straks automatische schuifdeuren ook niet meer als nooduitgang functioneren. Ze kunnen deze deuren in verschillende bedienstanden zetten alleen naar buiten, alleen naar binnen, enz.
Voor de rest geld weer wat ik gesteld heb in de eerste alinea.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 9 februari 2005, 15:16:10
Deze roldeuren die dus omhoog gaan zijn ook voorzien van paniekbalken waarbij het minste of geringste contact de deur omhoog gaat. Daarnaast bij spanningsuitval of aansturing door BMI. Je verkrijgt daardoor direct een doorgangsbreedte van pak hem beet 5 meter per roldeur zonder dat je door een tien deeurtejs naast elkaar van 90 cm moet met 25000 man. Uiteraard heb ik het niet over een landbouwschuur maar over hallen van tienduizenden vierkante meters groot waar naast beurzen ook houseparty etc. worden gehouden.

Ik vind het knap als je voor 25000 man aan deuren wilt gaan laten zetten terwijl je met roldeuren een veiliger en sneller ontruimings resultaat kan bereiken?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 9 februari 2005, 22:09:55
Deze roldeuren die dus omhoog gaan zijn ook voorzien van paniekbalken waarbij het minste of geringste contact de deur omhoog gaat. Daarnaast bij spanningsuitval of aansturing door BMI. Je verkrijgt daardoor direct een doorgangsbreedte van pak hem beet 5 meter per roldeur zonder dat je door een tien deeurtejs naast elkaar van 90 cm moet met 25000 man. Uiteraard heb ik het niet over een landbouwschuur maar over hallen van tienduizenden vierkante meters groot waar naast beurzen ook houseparty etc. worden gehouden.

Ik vind het knap als je voor 25000 man aan deuren wilt gaan laten zetten terwijl je met roldeuren een veiliger en sneller ontruimings resultaat kan bereiken?

Je hebt natuurlijk ook andere overwegingen die je moet mee wegen (rookberging, RWA, loopafstanden, enz) maar stel dat je dit op de normale manier gaat berekenen....

25000/135 = 186 m1 uitgang

186 / 5 = 37 deuren  :) (verdeelt over de gehele inrichting  :P)

25000 / 37 = 675 personen per deur

Denk je echt dat die 675 mensen rustig wachten tot dat de deur omhoog gegaan is als ze tegen de paniekbalk aandrukken bij paniek..... ??? Volgens mij worden de eerste geplet tegen de deur door de mensen die erachter staan waarna de deur niet meer open gaat. Of je wordt vertrapt als je eronder door probeert te vluchten....  >:(

Volgens mij heeft er nog een foto op het forum gestaan van een brandweerauto die tegen de roldeur was aangereden. Die deur ging echt niet meer verder ;D
Trouwens een roldeur is gewoon een schuifdeur, alleen schuift hij naar boven... ;) Dus verboden met het invoeren van het nieuwe BB.

Kan je trouwens uitleggen waarom een roldeur veiliger is dan een gewone deur ??? Volgens mij moet er dezelfde uitgangsbreedte aanwezig zijn (binnen de dagmaat).

Ik heb een nachtclub vergund met een ongeveer 3600 bezoekers verdeelt over 2 zalen en daar zat toch echt 40 meter (90 per m1, voor BB2003  ;D ) nooduitgang in verdeelt over 11 uitgangen. Per uitgang weer twee paniekdeuren van 1800 mm.

Als ze vaker evementen organiseren dan moeten ze gewoon een (semi) vast voorziening bouwen die ze elke keer gewoon kunnen gebruiken. Bij een zaal hebben ze een kant en klaar frame staan, incl. deuren dat ze voor het evenement gewoon in de roldeur opening zetten.

Ik ben benieuwd waar jij roldeuren gezien hebt die gebruikt worden als nooduitgang voor 25000 bezoekers...  :-\

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 9 februari 2005, 22:50:42
Die deuren worden toegepast bij een van de top drie in Nederlands grootste beursgebouwen ;)

De deuren zijn uitvoerig getest en zijn in een mum van tijd op. Zoals ik zeg als je er als het ware naar kijkt gaan ze al open zo gevoelig zijn ze afgesteld.

Maar goed ik ben benieuwd hoe daar in de toekomst mee omgegaan wordt dan............ :-\

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 9 februari 2005, 23:05:57
:-\ Je zou iets kunnen regelen met voorsignalering. Een snelle roldeur en 3 of 4 meter voor de deur een breeklint / oog / poortjes / weg klap hekken waardoor de deur snel open gaat. Dat zou voor mij een mogelijk gelijkwaardige oplossing kunnen zijn..... Alles natuurlijk failsafe met noodstroom.
Wanneer de mensen dan aankomen bij de deur kunnen ze gelijk doorlopen. :)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2005, 11:51:34
Guust,

ik heb net een BvB van een kas voor me liggen. Het is een gewone plantenkas, inclusief schermdoek, werktuigbouw en installaties, en die komt op 7 kgvurenhout/m2

Dus deze mag onder lichte industrie vallen  :)

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2005, 17:02:55
He Palmpie,

maar moet voor een plantenkas wel een BvB aangeleverd worden.
Volgens het bouwbesluit 2.104 lid 7 is dit toch niet van belang en vervallen de arikelen lid 1 en lid 4 daarmee

En dit is enkelt een planten kas en geen tuincentra??

Guust

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2005, 18:13:34
Nee, normaal hoeft het niet maar voor de verwerkingsruimten wel, deze zijn vaak groter dan 1000 m2 en worden gewoon als industriefunctie beoordeeld (max 1000 m2).

Het adviesbureau had als extraatje een berekening erbij gedaan van een kas bij de berekening van de verwerkings/inpak ruimte en het bleek dat ze precies 1 kgvurenhout/m2 onder de grenswaarde van 8 kg zitten.  :)
(nu ga ik me trouwens afvragen of ze het kunststof rond de voedingsbodems / plantenbakjes hebben meegenomen in de berekening.... ???  :D)

Volgens mij was het gewoon een standaard verhaaltje dat ze nog in de la hadden liggen.

Ik had het hier gepost om aan tegeven wat een plantenkas voor vuurlast oplevert......

Ik weet niet of er meer mensen op het forum zijn die wel eens een plantenkas beoordelen? Hoe gaan jullie om met art. 2.146 (met name lid 10)?

Deze is gewoon van toepassing..... en volgens mij voldoet geen enkele kas daaraan.....