Spiegelsymetrie is gekoppeld aan brandcompartimenten, ergens anders in het BB (voor zover ik het weet) komt het niet voor. Dus mag je volgens mij gewoon tegen de erfgrens aanbouwen zonder enige brandwerende scheiding want de enige afdeling waar in het bouwbesluit de eisen voor brandscheidingen (BC) staan, stelt geen eis voor lichte industriefunctie....
Gemakshalve had ik sommige leden overgeslagen die m.i. niets toevoegden aan de discussie. Om het nog leuker te maken....
2.104 lid 5 (alleen van toepassing van industrie en overige functie!!!) stelt:
Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een gebruiksfunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 1.000 m² en met een volgens NEN 6090 bepaalde vuurbelasting van ten hoogste 500 MJ/m².Als je dus een ruimte hebt minder dan 1000 m2 en minder dan 26 kg
vurenhout/m2 vuurbelasting mag je deze ruimte gewoon op de erfgrens bouwen.....
. Of dit nu ook geldt voor een hoekje in een kas als de rest van de ruimte minder dan 150 MJ/m2 is?
Ik denk het wel....
Artikel 2.104 lid 6 stelt:
Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een lichte industriefunctie met een gebruiksoppervlakte van niet meer dan 50 m², die uitsluitend is bestemd voor de opslag van goederen of materialen, niet zijnde bij ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen.Als je dus een plantenkas hebt (of voldoet aan de definitie van 'lichte industriefunctie') mag je in een ruimte van 50 m2 wel (ff gecharceerd) 2000kg
vurenhout/m2 aan plantenbakjes opslaan tegen de erfgrens