Van Sluis: ‘Paar tandjes erbij’26 november 2012
Bedrijven in de Rotterdamse haven die te maken het gevaarlijke stoffen, de zogenoemde BRZO-bedrijven, ‘zullen aan paar tandjes bij moeten schakelen’.
Dit zegt voorzitter Wim van Sluis van de havenondernemersvereniging Deltalinqs in een gesprek met deze krant, dat binnenkort wordt gepubliceerd.
Hij reageert daarmee op de ophef rond het stilgelegde tankopslagbedrijf Odfjell en chemiebedrijf Organik Kimya in het Botlekgebied, waar de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid eveneens met stillegging dreigt. Van Sluis omschrijft het Odfjellschandaal als ‘de grootste teleurstelling’, die hij in zes jaar voorzitterschap van Deltalinqs heeft meegemaakt.
Volgens hem heeft Deltalinqs ‘bedrijven aan de hand genomen’ in een poging ze ertoe te overtuigen dat ze aan alle milieu- en veiligheidseisen moeten voldoen. ‘Als vervolgens, zoals bij Odfjell, bij de eerste de beste test van de brandweer blijkt dat de blusleidingen lekken, heb je het niet begrepen’, aldus de Deltalinqs-voorzitter.
De Telegraaf meldde vrijdag dat in het onderzoek dat leidde tot de sluitingsdreiging bij Organik ook tekortkomingen zijn vastgesteld bij drie andere BRZO-bedrijven (Besluit risico's zware ongevallen): Emelrald Kalama Chemical, LBC Rotterdam en Tronox Pigments. Dat blijkt uit een gezamenlijk rapport van drie inspectiediensten.
De bedrijven zouden de veiligheidsinstallaties niet volgens de eisen hebben getest en er zouden keuringscertificaten ontbreken. De gebreken werden geconstateerd in een grootscheepse controle-actie bij BRZO-bedrijven, die volgde op de geconstateerde misstanden bij Odfjell.
In een vrijdagmiddag verspreid persbericht zegt Deltalinqs ‘continu het initiatief te nemen om leden bewust te maken van het belang van een goede en effectieve beheersing van de eigen bedrijfsprocessen’ en dat ‘de striktere handhaving door overheden vraagt om een alerte en proactieve aanpak’.
Volgens de ondernemersorganisatie zal het accent binnen het programma Deltalinqs ‘University’ moeten verschuiven van een persoonsgebonden naar een bedrijfsgebonden aanpak. Ze stelt verder dat het kennisnemen en opvolgen van aanbevelingen van bijvoorbeeld brzo-rapportages en veiligheidsinstructies niet vrijblijvend is: ‘De BRZO-bedrijven zijn nu aan zet’.
Odfjell moet overigens op 6 december voor de rechter tekst en uitleg geven. Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt het bedrijf voor het verzwijgen van de opslag van 220 ton butaan vorig jaar, onvoldoende bescherming van het personeel en gebrekkig onderhoud van blusmiddelen.
De concerntop in het Noorse Bergen greep in juli van dit jaar in bij de Rotterdamse terminal, waar de afgelopen jaren al talloze overtredingen waren geconstateerd. Het lokale management werd aan de kant gezet en de tankterminal werd stilgelegd. Inmiddels heeft de inspectiedienst DCMR 67 van de bijna 300 tanks weer goedgekeurd.
Bij gebrek aan werk wil het bedrijf nu 90 van de ruim 300 werknemers ontslaan. Het bedrijf weigert met vakbonden over een sociaal plan te onderhandelen en heeft dat nu eenzijdig vestgesteld. De vakbonden, FNV Bondgenoten en de CNV Vakmensen, hebben aangekondigd elke ontslagaanvraag te zullen aanvechten bij de rechter.
http://www.nieuwsbladtransport.nl/Modaliteiten/Scheepvaart/ArticleScheepvaart/tabid/141/ArticleID/31337/ArticleName/VanSluisPaartandjeserbij/Default.aspx