28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012

Auteur Topic: 28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012  (gelezen 83876 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Ik denk dat dit wel gevolgen gaat hebben voor tunnelinrichtingen. Was de muur van de vluchthaven niet 90 graden op de tunnelwand geweest was de bus misschien afgeketst ipv frontaal tegen een betonnen muur te rijden :-\

Met alle respect, vreselijk ongeval natuurlijk, maar een bus die afketst naar het tegemoetkomend verkeer wil je ook niet, komt er van die kant net nog een bus heb je het dubbele aantal doden.(er even van uitgaand dat het een tunnel met tegenliggers is?)

Wat een ellendig ongeluk verder, kinderen maakt het altijd net wat heftiger. :'(


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
http://www.nieuwsblad.be/extra/busongeval
hier wordt op de getekende manier uitgelegd van de vermoedelijke manier hoe het gegaan is.

en meer gegevens over de inzet van mens en materiaal via "kaart"


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Met alle respect, vreselijk ongeval natuurlijk, maar een bus die afketst naar het tegemoetkomend verkeer wil je ook niet, komt er van die kant net nog een bus heb je het dubbele aantal doden.(er even van uitgaand dat het een tunnel met tegenliggers is?)

Iedere tunnelwand ketst af. Bij een geleidelijke, ovale schamp van een tunnelwand kan men nog tijdig i.i.g. een noodstop maken. Bij deze muur wordt direct alle energie aan de bus afgegeven. (even ervan uitgaande dat de chauf niet onwel is geworden o.i.d.)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gerecht wil autopsie chauffeur busramp
 
Buitenland:  De bestuurder van de autobus die dinsdagavond verongelukte in Zwitserland zou niet te snel hebben gereden. Dat heeft de verantwoordelijke voor het gerechtelijk onderzoek woensdag gezegd op een persconferentie in Sion, waar ook premier Elio Di Rupo  aanwezig was.


Het Zwitserse gerecht heeft momenteel drie hypotheses over de oorzaak van het onderzoek.

De eerste hypothese is dat de bus een technisch mankement had. Daarnaast onderzoekt de politie ook of de buschauffeur onwel werd. Er is om een autopsie gevraagd. Een derde hypothese is "een menselijke fout".


Niet te snel
De exacte snelheid van de bus moet nog achterhaald worden, maar voorlopig ziet het er naar uit dat de bus niet te snel reed. De weg waarop de bus reed, zou in goede staat zijn geweest en bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken. De autobus was zo goed als nieuw.

Uit de eerste onderzoekselementen blijkt ook dat de kinderen in de bus een veiligheidsgordel droegen, maar dat de klap zo ernstig was dat er toch heel veel slachtoffers vielen.

28 doden
In totaal vielen er 28 doden, onder wie 22 kinderen en zes volwassenen. Ook zijn er 24 gewonden. De meeste slachtoffers waren afkomstig uit basisschool 't Stekske uit Lommel, met name 15. Een leerling is nog kritiek, zes andere Lommelse leerlingen overleefden de ramp. De andere slachtoffers kwamen van de lagere school Sint-Lambertus uit Heverlee.

Heel wat andere slachtoffers verkeren nog in kritieke toestand. Drie kinderen liggen in coma. Zeven dodelijke slachtoffers droegen de Nederlandse nationaliteit. Voor de drie zwaarst gewonden slachtoffers zou er nog weinig hoop zijn.

Camerabeelden
Het Zwitserse gerecht onderzoekt momenteel ook de camerabeelden van het ongeval in de tunnel. Voor het onderzoek zullen ook getuigen worden gehoord. Het gaat onder meer om bestuurders die de bus eerder passeerden en mogelijk ook inzittenden die niet ernstig gewond zijn.

Noodnummer
Buitenlandse Zaken raadt familie en vrienden aan om te bellen naar het noodnummer 02/5014000 (vanaf 9 uur) of naar de Christelijke Mutualiteit die de sneeuwklassen voor de scholen organiseerde.


http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1135959/autopsie-chauffeur-moet-duidelijkheid-geven-over-busramp.aspx#.T2DqPB4HpCM.twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Update busdrama: 7 Nederlandse kinderen dood
Uploaded by zoominnl on Mar 14, 2012
Zeven van de tien Nederlandse kinderen zijn omgekomen bij het busongeluk dinsdagavond in Zwitserland. Dat maakten de Zwitserse autoriteiten woensdagavond bekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Overzicht van gebeurtenissen busramp in Zwitserland
Uploaded by omroepbrabant on Mar 14, 2012
Het Belgische leger zal mogelijk donderdagavond de lichamen van de slachtoffers van het busongeluk in Zwitserland terugbrengen naar België. Zodra de 22 kinderen en zes volwassenen die om het leven kwamen geïdentificeerd zijn en de Zwitserse autoriteiten toestemming hebben gegeven, zullen twee transportvliegtuigen de lichamen naar België vliegen.
Samen sterk in de hulpverlening!


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Het is gewoon verschikkelijk, heb er geen worden voor.... :'(
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Citaat
Familie verscheurd: Dochter overleden, neefje overleeft buscrash

De Lommelse familie Vanheukelom-Bleyen zit verscheurd tussen vreugde en verdriet. Gerard Vanheukelom en Theresia Bleyen verloren gisteren hun dochter Veerle Vanheukelom (37), die als begeleidster mee op de verongelukte bus zat. Maar tegelijkertijd overleefde hun neefje, Sam Geboers (11), wel de gruwelijke crash.

“Ik kan niet geloven dat Veerle er niet meer is”, zegt Veerles moeder Theresia. “Al zijn we blij dat Sam levend uit de bus is geraakt.”

Veerle - moeder van twee, Joeri (  8  ) en Karin (10) - werkte op het secretariaat van basisschool ’t Stekske en was één van de twee begeleiders die de gruwelijke crash in Zwitserland niet overleefden.

“Deze ochtend om 7 uur hoorden we op het nieuws dat er kinderen van ’t Stekske betrokken waren bij een heel zwaar ongeluk. Ik moest meteen aan Veerle denken”, vertelt haar moeder Theresia Bleyen.

De man van Veerle, Harland Mellaert (foto boven), had ondertussen telefoon gekregen van de school dat hij zo snel mogelijk moest komen. “Uiteindelijk hebben we om 7.45 uur telefoon gekregen dat Veerle overleden was. Het is verschrikkelijk. Ze was nog zo jong”, zucht Theresia.

Veerles man Harland en de man van Veerles zus Suzy stapten gistermiddag in Melsbroek op het vliegtuig naar Zwitserland. “Harland weet dat zijn vrouw overleden is, maar toch wilde hij per se naar ginder gaan”, zegt zus Suzy.

"Urenlange doodsangsten"

Maar naast het immense verdriet kon er ten huize Vanheukelom- Bleyen toch ook nog een klein glimlachje af. Zo had het neefje van Veerle, Sam Geboers (11), de crash wel overleefd.

Sam is de kleinzoon van de zus van Theresia, José Bleyen. “Ook wij hebben doodsangsten uitgestaan”, vertelt José Bleyen, die gisteren naar het huis van haar zus Theresia was gekomen om haar te steunen.

“Urenlang hadden we geen nieuws over onze kleinzoon Sam. Maar rond 11 uur kwam er dan toch een verlossend telefoontje. Sam vertelde wel dat hij zijn beide benen heeft gebroken, maar hij leeft tenminste nog. Daar zijn we heel blij om.”

http://www.hbvl.be/limburg/lommel/familie-verscheurd-dochter-overleden-neefje-overleeft-buscrash.aspx



RTL weet alleen informatie te geven dat de busmaatschappijen van een mindere kwaliteit zijn dan in Nederland en er minder strenge eisen zijn.

Dat van de minder strengere eisen is onzin.

Regels voor typegoedkeuring zijn Europees. Daarnaast zijn eigen wijzigingen aan een voertuig in België veel minder toegestaan als in Nederland. Ik heb bij mijn auto een document waar zelfs op staat dat er met goedkeuring een andere maat velgen op de auto zit en dat er een dakspoiler gemonteerd is welke niet affabriek is.

Verder wordt de technische keuring bij een onafhankelijk bedrijf uitgevoerd, niet zoals in Nederland de APK bij de dealer doen.



Met alle respect, vreselijk ongeval natuurlijk, maar een bus die afketst naar het tegemoetkomend verkeer wil je ook niet, komt er van die kant net nog een bus heb je het dubbele aantal doden.(er even van uitgaand dat het een tunnel met tegenliggers is?)

Wat een ellendig ongeluk verder, kinderen maakt het altijd net wat heftiger. :'(

Tunnel is een snelwegtunnel, voor iedere richting een aparte tunnelbuis.



Citaat
Ouders brengen groet aan overleden kinderen
donderdag 15 maart 2012, 09u58

De ouders van de kinderen die om het leven zijn gekomen bij het busongeval in het Zwitserse Sierre brengen vanmorgen een laatste groet aan hun kinderen in een funerarium in Sion.

De ouders van de kinderen van de Sint-Lambertusschool in Heverlee en 't Stekske in Lommel kregen gisteren bij hun aankomst in Zwitserland ze te horen wat er met hun kinderen is gebeurd. Daarvoor waren ouders urenlang in het ongewisse gebleven over het lot van hun kinderen. "
 
De ouders kregen gisteravond ook al foto's van hun kinderen zien. Vanmorgen moeten de kinderen echter formeel geïdentificeerd worden.
 
"Om 8 uur gaan we samen met de ouders de gestorven kinderen groeten en daar zullen we ook de hele voormiddag de tijd voor nemen", zei de Lommelse burgemeester Peter Vanvelthoven vanochtend voor het bezoek op Radio 1.
 
"Ik neem aan dat daarna de lichamen worden vrijgegeven en dat we de slachtoffers snel kunnen repatriëren", aldus nog de Lommelse burgemeester. De repatriëring zou mogelijk vanavond al plaatsvinden. De regering heeft twee C-130-vliegtuigen teruggeroepen van een oefening in Portugal. Defensie houdt ook een Airbus klaar in Zwitserland.
 
'Ouders mogen eigen kind niet identificeren'

Dat de ouders gisteren urenlang in onzekerheid verkeerden, is normaal volgens Koen Van Praet, psycholoog en coördinator van de hulpverlening in België.
 
'De identificatie kan dagen in beslag nemen, want het is absoluut noodzakelijk dat de hulpverleners de juiste kinderen aan de juiste ouders linken. Bovendien raadt de internationale organisatie Interpol ten stelligste af dat ouders hun eigen kinderen identificeren. In de regel gebeurt dat dus ook niet.'
 
Dat komt omdat de psychologische gevolgen enorm zijn. 'En omdat sommige ouders - weliswaar onbewust - hun kind niet wíllen herkennen tussen de slachtoffers', zegt Astrid Quésin, woordvoerster van de federale politie. 'En dan worden er pijnlijke fouten gemaakt. De identificatie gebeurt daarom vooral op basis van medische informatie, zoals DNA of gegevens over het gebit, en persoonlijke spullen.'
 
Nog 3 slachtoffers in coma
 
Op de verongelukte rampbus van Top Tours die de deelnemers aan de sneeuwklas in Saint-Luc veilig naar huis had moeten brengen, zaten 52 personen. Behalve de twee chauffeurs en de vier volwassen begeleiders waren er 44 kinderen aan boord.
 
32 van die kinderen waren Belgen, 10 waren Nederlanders –van wie er negen in Lommel school liepen en één in Heverlee. Voorts was er nog één kind met de Duitse en één met de Poolse nationaliteit.
 
Alle zes de volwassen die op de bus zaten – de twee chauffeurs en de vier begeleiders – kwamen bij de crash om het leven, naast 22 kinderen: 15 kinderen uit Lommel, en dus 7 kinderen uit Heverlee.
 
De 24 gewonden die vielen bij de crash werden naar zes ziekenhuizen vervoerd: in Sion, Lausanne, Sierre, Martigny, Bern en Visp (Viège).
 
Velen zijn ernstig gewond, drie kinderen (één meisje en twee jongens) bevinden zich in een coma als gevolg van hersen- en thoraxletsels. Ze worden verzorgd in het universitair ziekenhuis in Lausanne. Volgens de Zwitserse hulpverleners hebben de meeste kinderen breuken aan benen, bekken, borst, wervels en hoofd.

http://nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120315_033


Lof voor de Belgische regering hoe ze hier mee omgaan. Vervoer / verblijf is (lijkt) binnen no-time geregeld, begeleiding door hulpverleners is (lijkt) in orde.


De aartsbisschop vroeg zich gister in een dienst in Leuven openlijk af "Waar God was, en hoe je in een God kon geloven die dit zou toelaten"...


Vanochtend op de Belgische Radio 1 was de bestuursvoorzitter van de stichting Ouders Van een Overleden Kind welke openlijk z'n twijfels stelde bij de pers, of die eens niet achter hun oren moesten krabben om zo op de mensen te zitten. Hij had ook lof voor de Zwitserse overheid, welke de ouders / betrokkenen perfect van de pers weg weten te houden.



Voor de rest zeggen beelden meer dan woorden...









Foto's: deredactie.be
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Met verwijzing naar #33 duikt dit bericht op.
http://nos.nl/artikel/351875-chauffeur-bezig-met-dvdspeler.html

Politie kan het nog niet vaststellen maar het getuigenis komt vd kinderen. Dit zou het nog enkel veel triester maken indien dit de oorzaak zou zijn.
Dus een menselijk falen , moment van onachtzaanheid op de weg.
Hoe vaak is hier niet in de bekende programma's al niet op gewezen en voor bekeurd: Bellen, make-up, cdtjes zoeken en opzetten.
Als dit de oorzaak zou zijn is het te laat voor verwijten ook naar familie chauffeurs toe. Ik hoop dat het niet zo is.  :(
Maar ik veronderstel dat een totaal Zero-tolerance beleid gaat komen op dergelijke zaken. Dan staan ze bij Wegmisbruikers in de file om bekeurd te worden.