28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012

Auteur Topic: 28 doden (22 kinderen en 6 volw.) bij ongeluk Belgische bus - Sierre (Zwi.) 13-03-2012  (gelezen 83878 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Laten we niet speculeren over de reden van dit tragische ongeval.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Een verschrikkelijk ongeluk. Bij het lezen van het verhaal van de hulpverleners kreeg ik al de rillingen maar onderstaand berichtje geeft mij ook kippenvel.

Dag na ongeluk krijgen ouders brief van overleden dochtertje

Johan Molemans (50) uit Lommel is een van de ouders wiens kind het busongeval in Zwitserland niet overleefde. Maar zijn dochter Emma (11) zorgde 24 uur na het gruwelijke nieuws nog voor een verrassing: ze had nog een brief naar het thuisfront gestuurd. "Het was een schok toen ik de brievenbus donderdagochtend opende", zegt de vader. "Anderzijds is het goed te weten dat de laatste dagen van Emma geweldig waren", zo getuigt hij in het Zwitserse Blick.

"Hallo iedereen thuis!", zo steekt Emma in haar brief van wal. "Ik heb geskied vandaag. Mijn monitor is erg sympathiek. We zijn ook nog gaan stappen. Daarna zijn we gaan glijden met plastic zakken. 's Avonds hebben we samen liedjes gezongen. Het is hier zo mooi!"

Emma schreef twee kantjes netjes vol. Bij het lezen van het einde, wordt het haar papa te veel. "Ik mis jullie zo erg", zijn de laatste woorden die zijn dochter aan hem richtte. Zijn stem breekt terwijl hij het voorleest.

Met hartsvriendinnen
Emma Molemans zat op de bus vlak bij haar drie hartsvriendinnen: Emily (11), Eline (11) en naamgenote Emma (11). Geen van hen overleefde de klap.

"Die vier waren onafscheidelijk" zegt Emma's papa. "Ze deelden ook een kamer tijdens hun skireis. Alles deden ze samen. Voor Emma was het de eerste keer op de latten, ze was ook nog nooit in Zwitserland geweest. Ze heeft enorm uitgekeken naar die reis".

Vreselijke vergissing
De moeder van Emma is het lichaam van haar dochter gaan ophalen in Zwitserland, vader Johan bleef thuis bij hun twee zonen. "Ik wacht en blijf hopen dat iemand me belt om te zeggen dat het allemaal een vreselijke vergissing was. Dat mijn kleine meid nog leeft", zegt de man.
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1410062/2012/03/17/Dag-na-ongeluk-krijgen-ouders-brief-van-overleden-dochtertje.dhtml
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Maandag a.s opdrachtje: schoolkinderen oversteken bij een omleiding.
Tja ga er toch nog scherper op toezien en hardrijders eens recht in de ogen kijken denk ik.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Maandag a.s opdrachtje: schoolkinderen oversteken bij een omleiding.
Tja ga er toch nog scherper op toezien en hardrijders eens recht in de ogen kijken denk ik.

Dus omdat dit verschrikkelijk ongeluk is gebeurt ben je alerter geworden in je werk ?
Ik hoop dat je dat toch wel altijd bent,
ongeacht de situatie en wat voor mensen dan ook je moet helpen met oversteken.
Groetjes, Marco

Vigilant

• Senior gebruiker
"Ik heb al 36 uur niet meer geslapen, maar ik ben niet moe. Ik heb al 36 uur niets meer gegeten, maar ik heb geen honger. Ik blijf doorgaan, alsof iemand de 'on'-knop ingedrukt houdt. De voorbije uren en dagen heb ik de meest aangrijpende dingen gezien in mijn 20-jarige loopbaan als reddingswerker." Aan het woord is Alain Rittiner, chef van de hulpdiensten van het Zwitserse kanton Wallis.

"Het alarm ging bij ons onmiddellijk af. Zeven minuten na de verwoestende knal was de eerste ziekenwagen ter plaatse. De anderen volgden snel. Toen we de tunnel binnenreden, zagen we de verhakkelde bus. Een irreëel beeld. Iedereen vroeg zich af hoe dat mogelijk was. Hoe was die bus in die nis terechtgekomen?"

"Door merg en been"
"We naderden de bus en waren vol goede moed om de mensen te helpen. Maar dan blokkeerden we plots één moment: we hoorden kinderen wenen. Gehuil dat we nog nooit gehoord hadden. Het ging door merg en been. We kunnen wel de ogen sluiten of wegkijken bij dergelijk ongeval, maar de oren dichtstoppen, neen dat lukt niet."

"We verzorgden hen alsof het onze eigen kinderen waren. Ikzelf heb twee dochters van tien en dertien jaar. Bijna net zo oud dus als de tieners op de bus. De zeteltjes waren allemaal uit hun verankering geschoten en samengedrukt. Om de geklemde kinderen te bevrijden, moest de brandweer zetel na zetel uit het wrak halen, te beginnen van achteraan. De kinderen daar waren minder zwaar gewond dan de passagiers vooraan. Toch moesten ze vooraan het langste wachten. We konden er niet bij. Daardoor lieten een aantal kinderen alsnog het leven."

"Ze gleden weg"
"Vier of vijf reddingswerkers bekommerden zich over de gehavenden vooraan de bus. Ze hielden hun handen vast, spraken met hen en knuffelden hen. Minuut na minuut werd de handdruk steeds lichter, tot de kinderen wegzakten en het leven lieten. Ze stierven niet alleen, er was iemand bij hen."

"We werden zwaar op de proef gesteld. Elk halfuur werd een reddingsteam afgelost, waarna we werden bijgestaan door een team van psychologen. Met enkele reddingswerkers gaat het zeer slecht: de kinderen stierven in hun armen. 40 minuten nadat de eerste ziekenwagen arriveerde, was het eerste slachtoffer in het ziekenhuis. Ik heb zelden een reddingsactie gezien die zo snel en goed functioneerde. Iedereen heeft zich 200 procent gegeven. We hebben veel kinderen zien gaan, maar hebben er ook enkelen kunnen redden. Dat is een troost."

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1409501/2012/03/16/Pakkende-getuigenis-chef-hulpdiensten-De-kinderen-stierven-niet-alleen.dhtml
bron hln.be

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Dus omdat dit verschrikkelijk ongeluk is gebeurt ben je alerter geworden in je werk ?
Ik hoop dat je dat toch wel altijd bent,
ongeacht de situatie en wat voor mensen dan ook je moet helpen met oversteken.
Nee, ik zei "nog scherper", ik sta meestal scherp. Alleen omdat het dan net ook een school betreft is die aandacht er extra in herinnering aan dit ongeval. Je wordt er, omdat het actueel is, meer bij bepaald.
Dat bedoel ik.

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Een aangrijpend getuigenis in #64 over de redding. Alle lof en sterkte aan de Zwitserse hulpverleners.  O0
Het is voor de kinderen een ware troost geweest in dergelijk situatie.

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Dat is heel aardig gezegd maar de kranten geven er zelf reden toe om erover van gedachten te wisselen.
Miss denk u dan- ga er niet op in- maar het blijft de mens toch bezig houden.

Kinderen zagen vlak voor busongeval dvd opstarten

zondag 18 maart 2012

De kinderen die in de verongelukte Belgische bus zaten, zagen net voor het ongeval dat er een dvd werd opgestart. Dat heeft procureur Olivier Elsig van het kanton Wallis gezegd aan het Zwitserse persagentschap ATS. De Zwitserse onderzoekers trekken binnenkort naar België om de kinderen opnieuw te ondervragen en te proberen achterhalen wat er precies is gebeurd.
'De schermen lichtten op en de kinderen zagen het filmmenu verschijnen', aldus Olivier Elsig. Hij beschikt evenwel over geen enkele getuigenis als zou er zich vooraan in de autobus een andere persoon hebben bevonden die de chauffeur mogelijk heeft afgeleid.

De politie heeft een schema gemaakt waarop te zien is waar de overleden personen zaten, maar heeft geen informatie over de eventuele aanwezigheid van een leraar die van zijn plaats zou zijn gekomen om een dvd op te zetten. Noch de beelden van de veiligheidscamera's aan de tunnel, noch de positie van de slachtoffers na het ongeval geven daarover uitsluitsel. De enige zekerheid is dat de volwassenen vooraan in de bus zaten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120318_028

Met ref aan #46 en #52 wordt je hier toch tureluurs van of niet. Eerst wel CD, dan niet, nu weer wel, wat is het nu?
Horen journalisten een klok luiden en weten niet waar de klepel hangt?  :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Dat is heel aardig gezegd maar de kranten geven er zelf reden toe om erover van gedachten te wisselen.
Miss denk u dan- ga er niet op in- maar het blijft de mens toch bezig houden.

[
Mijn mening is ook dat je op dit moment elke vorm van speculatie beter achter wegen kunt laten. Het grote gevaar van speculaties is dat keiharde feiten ondersneeuwen onder de sensatieberichten. En daar schiet niemand iets mee op.
Kunnen we dus beter wachten tot de keiharde feiten over de oorzaak van dit ongeval op tafel liggen. De pers zal er maar al te graag een dikke sensatiesaus erover heen gieten, daar moeten wij niet in meegaan.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde

Als je op mijn post doelt dan was dat geen speculatie maar een uitspraak van de Zwitserse onderzoekers.