AED niet inzetten in ATEX Zones

Auteur Topic: AED niet inzetten in ATEX Zones  (gelezen 12047 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2012, 20:05:29
Er woont niemand in een ATEX zone,  en sommige ATEX zones zijn wel publiekelijk toegankelijk, en zijn niet altijd op industrie terreinen, maar ook bij rioolzuiveringen, of pers gemalen (methaan).  En hoewel geen ATEX zone, zouden er ook omstandigheden bij benzinepompen kunnen zijn, dat een AED gebruiken niet handig is en het beter is om het slachtoffer uit de mogelijke gevaarlijke zone weg te halen, en pas daarna een te AED gebruiken.

Een GSM en de meeste AED's met hoge IP waarden, zullen niet snel een mogelijk ontstekingsbron zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/ATEX

Echter er werken weldegelijk mensen in zogenaamde ATEX zones, en daar raken ook mensen onwel.
Ook bij andere problemen zoals een gaslekkages in woonwijken is het niet handig om zo maar AED te gebruiken.  Toch lijkt hiervoor geen aandacht te zijn in AED trainingen, BHV trainingen etc.

Blijkbaar weten een veel mensen dit niet.
Wat wil je hier nu mee bereiken? gaan we mensen uberhaupt reanimeren in een ATEX-ruimte? Is dit handig? Nee. Reden is dat als je al moet gaan reanimeren je ook zult moeten beademen, de lucht in een ATEX-ruimte is nu niet echt handig om die te gebruiken om te beademen.
Dus neem de tijd, en haal dat slachtoffer naar buiten. ATEXgebieden in de buitenlucht zijn over het algemeen van dien aard dat je niet zomaar een plof zal hebben bij het gebruik van een AED.

Het gebruik van een AED bij een gaslekkage, je moet al raar zijn om uberhaupt in een gaswolk te gaan reanimeren aangezien de hulpverleners zelf ook dan last hebben van dat gas. En ook dan geld, de wind zorgt voor voldoende vermening van het gas om te voorkomen dat we ook hier een explosief gebied zouden kunnen krijgen. ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2012, 10:46:10
Wat ik wil bereiken, is dat mensen zich bewuster moeten zijn van hun omgeving, bij calamiteiten, en dat er diverse omstandigheden zijn waarop je  eerste het slachtoffer moet verplaatsen voor dat een AED kan gebruiken..

Op dat verplaatsen lijkt wel een taboe te zitten, bij Reanimatie en AED trainingen.  Zodanig dat ik BHV/AED/Reanimatie instructeurs, die  lesgeven aan doelgroepen die werken nabij dit soort zones, hierover niets hoor roepen.

Ik denk ook dat je mensen niet te veel kennis moet mee geven, dat zorgt alleen maar voor twijfels die in veel gevallen niet nodig zijn en tijd kosten.

Dit heeft niet met een vorm van didactiek te maken.  Er is ook geen enkele zelf respecterende didacticus, die het eens zou zijn met je. Ik denk dat het dom is, om mensen dom te houden..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2012, 10:49:02
Wat ik wil bereiken, is dat mensen zich bewuster moeten zijn van hun omgeving, bij calamiteiten, en dat er diverse omstandigheden zijn waarop je  eerste het slachtoffer moet verplaatsen voor dat een AED kan gebruiken..

Op dat verplaatsen lijkt wel een taboe te zitten, bij Reanimatie en AED trainingen.  Zodanig dat ik BHV/AED/Reanimatie instructeurs, die  lesgeven aan doelgroepen die werken nabij dit soort zones, hierover niets hoor roepen.

Op dit punt heb je zeker gelijk, en komt de stelregel weer naar voren "eigen veiligheid gaat voor alles". Ik denk zeker dat men teveel gefocust is op het slachtoffer en het direct willen gaan reanimeren, zonder eerst op de omgeving te letten. ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2012, 20:33:18
Op dit punt heb je zeker gelijk, en komt de stelregel weer naar voren "eigen veiligheid gaat voor alles". Ik denk zeker dat men teveel gefocust is op het slachtoffer en het direct willen gaan reanimeren, zonder eerst op de omgeving te letten. ;)

Ik ga helemaal met je mee.

Ex zones worden ingedeeld is een drietal zones, afhankelijk van de kans op een explosief mengsel.
bij zone II is dat <10 uur / per jaar (verdeeld over een jaar), bij zone I <100 uur (verdeeld over een jaar)
zone 0  > 100 uur.
  
Allereerst, de AED, de gemiddelde AED geeft een schok van 200 joule binnen 15 msec.
Dat is een schok van zo'n 1500 Volt en 10 Ampere.

De antenne van de GSM is geen probleem, het is de accu die sluiting kan maken bij een val van hoogte of op een andere manier de polen van de accu sluiting maken. Een simpele GSM kost 150 euro een simpele Ex GSM kost 1500 euro.

Iemand die roerloos onder aan een trap ligt in een gezoneerde hal, moet worden gered door de brandweer omdat zij de adequate persoonlijke beschermingsmiddelen en materieel om mensen uit een potentiaal gevaarlijke ruimte. Ik heb dat een keer mee gemaakt en dan ben je heel blij als de bedrijfsbrandweer terplaatse is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2012, 21:19:17
Iemand die roerloos onder aan een trap ligt in een gezoneerde hal, moet worden gered door de brandweer omdat zij de adequate persoonlijke beschermingsmiddelen en materieel om mensen uit een potentiaal gevaarlijke ruimte. Ik heb dat een keer mee gemaakt en dan ben je heel blij als de bedrijfsbrandweer terplaatse is.

Als je praat over besloten ruimtes, dan heb je volkomen gelijk.  Er zijn ook Ex-zone in de buitenlucht, en er zijn medewerkers onhandig genoeg een hartprobleem krijgen in de Ex-zone.
Er ligt een collega, c.q. monteur van een onderaannemer, op z'n buik in een open Ex-zone, zijn persoonlijke meter geeft geen alarmen.  Dan heb je lang niet altijd een brandweer team nodig, maar een BHV-er die de patient uit de Ex-zone haalt, en daarna gewoon begint met reanimeren.

Uit een simulatieoefening bij BHV-ers die terrein bekendheid hebben en gewend zijn met Ex-zones te werken, blijkt dat diverse BHV-ers de AED gewoon inzetten in een Ex-zone.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2012, 23:23:43
Wat ik wil bereiken, is dat mensen zich bewuster moeten zijn van hun omgeving, bij calamiteiten, en dat er diverse omstandigheden zijn waarop je  eerste het slachtoffer moet verplaatsen voor dat een AED kan gebruiken..

Op dat verplaatsen lijkt wel een taboe te zitten, bij Reanimatie en AED trainingen.  Zodanig dat ik BHV/AED/Reanimatie instructeurs, die  lesgeven aan doelgroepen die werken nabij dit soort zones, hierover niets hoor roepen.

Dit heeft niet met een vorm van didactiek te maken.  Er is ook geen enkele zelf respecterende didacticus, die het eens zou zijn met je. Ik denk dat het dom is, om mensen dom te houden..

Mijn opmerking was meer gericht op mensen die in principe niet in deze zone's komen.
Mensen die er wel komen, dienen uiteraard wel op de hoogte te zijn en dat dient ook in hun BHV trainingen opgenomen te zijn. Maar dat valt volgens mij gewoon meer onder de noemer dat je een BHV training zo veel mogelijk dient af te stemmen op het bedrijf zelf en de risico's die daar bij horen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2012, 09:10:59
Er ligt een collega, c.q. monteur van een onderaannemer, op z'n buik in een open Ex-zone, zijn persoonlijke meter geeft geen alarmen.  Dan heb je lang niet altijd een brandweer team nodig, maar een BHV-er die de patient uit de Ex-zone haalt, en daarna gewoon begint met reanimeren.

Uit een simulatieoefening bij BHV-ers die terrein bekendheid hebben en gewend zijn met Ex-zones te werken, blijkt dat diverse BHV-ers de AED gewoon inzetten in een Ex-zone.
Dat bedoel ik, is het altijd wel nodig om iemand uit een EX-zone te halen. Wellicht is de situatie wel zodanig dat de AED gewoon ingezet kan worden. ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2012, 14:49:14
Als je praat over besloten ruimtes, dan heb je volkomen gelijk.  Er zijn ook Ex-zone in de buitenlucht, en er zijn medewerkers onhandig genoeg een hartprobleem krijgen in de Ex-zone.
Er ligt een collega, c.q. monteur van een onderaannemer, op z'n buik in een open Ex-zone, zijn persoonlijke meter geeft geen alarmen.  Dan heb je lang niet altijd een brandweer team nodig, maar een BHV-er die de patient uit de Ex-zone haalt, en daarna gewoon begint met reanimeren.

Uit een simulatieoefening bij BHV-ers die terrein bekendheid hebben en gewend zijn met Ex-zones te werken, blijkt dat diverse BHV-ers de AED gewoon inzetten in een Ex-zone.

Even iets recht zetten, een besloten ruimte is een ruimte waar gevaarlijke gassen zich kunnen ophopen.
aan de buitenzijde van gezoneerde gebouwen is tot 1m uit de gevel Ex gezoneerd.
Op de begane grond tot 2m uit de gevel en met een hoogte van 2m Ex gezoneerd
Bij openingen in de gevels kunnen afwijkende maten gelden.
  
Buiten die zones mag je de AED gebruiken, binnen de zones is de AED taboe ook al staat hij uit.
De Ex meter is een goed hulpmiddel als extra zekerheid.

Start direct de BLS en, in het geval van Ex zone, breng het so met meerdere hulpverleners, het so reanimerend naar een veilige omgeving.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2012, 14:21:34
Even iets recht zetten, een besloten ruimte is een ruimte waar gevaarlijke gassen zich kunnen ophopen.
aan de buitenzijde van gezoneerde gebouwen is tot 1m uit de gevel Ex gezoneerd.
Op de begane grond tot 2m uit de gevel en met een hoogte van 2m Ex gezoneerd
Bij openingen in de gevels kunnen afwijkende maten gelden.
Even fijnslijpen.  
De definitie besloten ruimte is veel breder. Wel leveren atmosferische problematiek, niet alleen gassen, maar ook biologische problematiek (fijn stof, virussen, bacteriën, DNA materiaal,enz.)
En EX zones, komen ook veel buiten de klassieke besloten ruimtes voor..  Gas druk stations, maar ook sommige gisting stations of opslag stations.

Waar het simpel weg om gaat, wees bewust van omgeving en eigen veiligheid.  Een AED in een Ex-Zone brengen hoort daar dus niet bij..

Buiten die zones mag je de AED gebruiken, binnen de zones is de AED taboe ook al staat hij uit.
De Ex meter is een goed hulpmiddel als extra zekerheid.

Start direct de BLS en, in het geval van Ex zone, breng het so met meerdere hulpverleners, het so reanimerend naar een veilige omgeving.

Volkomen mee eens.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2012, 11:10:35
er is toch 1 regel.. Zorg voor een veilige werkomgeving.

Oftewel is er een omgeving waar het gevaarlijk is (denk aan het tankstation met de nodige olie/benzine op de grond) gebruik dan geen AED zorg eerst dat het slachtoffer op een andere plaats ligt.

Daarnaast kan een pompbediende binnen de pompen uitzetten, zodat als het al gevaarlijk zou zijn een AED in de buurt van een pomp te gebruiken, deze gewoon uit staat. Ook bij bijvoorbeeld een brand worden deze direct uitgeschakeld.

Omgevingen waar stickers hangen roken en open vuur verboden zijn ook potentiële gevaarlijk plaatsen, ik zou er zelf voor kiezen het slachtoffer een paar meter te verplaatsen en dan verder helpen. Gewoon onder het mom van, je weet maar nooit..
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.