Hallo expert,
Ik kom later op de vraag die je stelt m.b.t. de pré Hospitale zorg en vertraging terug.
Als we het over complexiteit als definitie gaan hebben dan krijg ik alleen maar bevestigd wat ik een antwoord geleden bedoelde.
complexiteit: mate waarin de verschillende functies, waaruit een systeem bestaat, groot in aantal en afhankelijk van elkaar zijn
Je zou alleen al eens de woorden in moeten geven op g**gle ; complexiteit vertraging <<<---
Een systeem? In dit geval H-MMT, AVP, ACH ... verder nog OvD-G's, GHOR, SiGMa, HuisArtsenPosten, meldkamers , laat staan brandweer politie reddingsbrigade, EHBO-ers, BHV-ers. Bij één patiënt al kan je te maken krijgen met al deze afkortingen. En dat moet onderling communiceren met elkaar? Ik zit er al lang genoeg in om te kunnen zeggen dat communicatie in de hulpverleningswereld het moeilijkste is wat er is. Om de neuzen één kant op te krijgen. Uitwisseling van elkaars kennis m.b.t. één of meerdere patiënten/slachtoffers. Uiteindelijk doen we het voor één ding. Maar voor we zover zijn passeren we eerst elkaars bevindingen.
Je weet zelf wel hoe dat er bij een (groot)incident aan toe gaat. Ik zie regelmatig je ervaringen langskomen over hoe je je verbaast over handelingen van de AVP-ers.
Ook gezien de discussies hier op het forum kan je wel concluderen dat één ieder zijn functie/taak verdedigt. En soms met de grootst mogelijk arrogantie. Let op de discussie rondom BMH-érs. Of de ter discussiestelling meerwaarde H-MMT.
Wat mij opvalt is dat de rode draad in de BMH-discussie het foto-negatief is van de discussie hier momenteel op deze discussie loopt. Zonder hier nu verder op in te gaan.
En bij Willem D. haalde ik ook aan de geschiedenis van brandweerduikteams aan. Daar is het vanaf de geboorte geleidelijk aan zo complex geworden, door fouten --- met soms dodelijke gevolgen --- inspectie erop --- aanpassing --- verbeteringen --- meer opleiding/oefeningen, dat het een onwerkbare situatie is geworden voor de brandweerduikteams. In eerste instantie voor de vrijwilligers... enkele beroeps hebben daar ook al "last" van. Als het over complexiteit in de P.H.zorg gaat zou dat weleens de ondergang kunnen worden van bv H-MMT of ambulanceteams in de huidige vorm. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Een ieder team (bovengenoemd) praat altijd over de ander over fout zus, fout zo etc. We bekijken alles vanuit onze visie.
Toon eens inlevingsvermogen en respect voor elkaars werk en je ziet dat de communicatie veel soepeler loopt. Dan hoef je je niet eens beroepsinhoudelijk druk te maken hoe een ander dat wel niet doet. En of het wel goed of fout is. Laat ieder z'n "ding" doen.
Kijk H-MMT en AVP zitten op elkaars pad om het maar zo even te zeggen. Zie dit niet als afbrander. Gaat even om de essentie.
Een ACH is toch wel een zijspoor m.b.t. verantwoordelijkheden en handeling. Grotendeels assisterend.
Nu kom ik kort terug op de pre hospitale zorg en de complexiteit. Of dat dat niet tot meer vertragingen leidt.
Hoe kunnen de meeste ACH's de stof die in het PHTLS boek zich meester maken zodat dat kan leiden tot een hoger slagingspercentage? Blijkbaar was de vraagstelling dan te makkelijk in de 6e editie. De vraagstelling theorietoets 7e editie voor een ACH is gewoon "een brug te ver". Een brug te ver? Ja achteraf bleek dat, MET HET PLAN DAT ZE HADDEN ONTWIKKELD, het niet haalbaar was om legergroepen OP TIJD te koppelen. Er ontstond een gat...een gat die niet op tijd opgevuld kon worden. En ze raakte geïsoleerd aan de noordzijde. Maar dat ff ter zijde.
Kijk, we spreken hier niet over een enkele ACH momenteel hè... Het slagingspercentage ligt momenteel ver onder het vriespunt.
DIT leidt tot onbegrepenheden --- communicatieproblemen --- en dus koppel ik dit aan vertragingen in het werkveld.
Misschien dat er beter research gedaan had moeten worden alvorens het idee te lanceren en direkt te implementeren om de AVP gelijk te trekken met de ACH.
Ik ben van mening dat er een andere opleidingsvorm moet komen voor de ACH - PHTLS om te komen waar een AVP nu staat. Alleen dan kan je toetsen op het AVP-niveau.
Kijk naar je doelgroep en pas je aan.